Fiat Panda ignoruje kruhy

Oproti kolegyni „päťstovke“ vyzerá nová Panda, akoby mala alergiu na krúžky. Centrálnym motívom sú zaoblené štvorce. Ako sa bude správať s malým naftovým motorom, to sme zisťovali v prvom teste.
Vydané  Text: 

Premiéru tohto malého vozidla v januári 1980 uvádzal generálny riaditeľ Fiatu Vittorio Ghidella slovami: „Panda je našou odpoveďou na míňajúce sa energetické rezervy.“ Kocka dlhá 3,38 m jeho slová potvrdila a nielen to. Nahradila luxus chytrosťou, napevno sa usadila v segmente najmenších vozidiel a s pohonom 4 × 4 dokonca vystúpila do základného tábora Mount Everestu. Pri návrhu jej interiéru sa sedačkami iba z napnutej látky, ktoré pripomínali záhradné stoličky, inšpiroval Giugiaro na dovolenke. A čím sa inšpirovali vývojári tej súčasnej, tretej generácie dnes? Panda už nie je žiadnym anarchistom ako jej babička, ani odrasteným revolucionárom ako číslo dva. Namiesto toho nízka línia okien neobmedzuje výhľad do strán, zaoblená karoséria znižuje odpor vzduchu a vyššie položené svetlomety zvyšujú bezpečnosť pri náraze a zlepšujú osvetlenie. K prvému stretnutiu došlo v temnej podzemnej garáži, v ktorej prítmí sa novinka veľmi nelíšila od svojej predchodkyne. Po usadnutí vodič a jeho spoločnosť neobjavujú veľa nového, neprekvapia tvrdé sedadlá skromného pôdorysu s jednoduchým náznakom bočného vedenia, vzadu je situácia ešte sparťanskejšia. Čo sa dá robiť, extrémne hodnoty bočného zrýchlenia budeme v minivozidlách ťažko merať, dôležitejšie je, aby s dostatočným prehľadom zvládali každodenné použitie. Všímame si len výškovo nastaviteľný volant, príhodne vysoko posadenú radiacu páku a vznetový motor s objemom 1,3 litra, ktorý sa po otočení kľúčikom prebudí k životu s typickým klepaním. Pod kapotou bolo riadne upratané. Meranie stavu oleja, jeho doplnenie alebo doliatie kvapaliny do ostrekovačov, to všetko sa dá vykonať bez najmenších problémov, rovnako ako výmena žiaroviek. Dôvodom sú veľmi ľahko prístupné viečka a krytky. Takáto príkladná už, bohužiaľ, nie je kultúra chodu malého naftového motora. Naftový štvorvalec sa vari ani nesnaží zatajiť, akéže to využíva palivo. Skromná izolácia poctivo prenáša svojrázny a vcelku sympatický zvuk dovnútra. Výsledok tak pripomína skôr ducato ako ducati, motor je však pomerne živý a po prekonaní turbodiery pod 1 500 ot./min. má slušný záťah. Po vyjdení z garáží sa v Pande zrazu rozjasní a nastáva šok. Interiér totiž pôsobí veľmi nápadito a pohľad padá na vysoko lesklý čierny a matný červený plast. K spracovaniu nemáme výhrady, na čiernych poliach však zostávajú viditeľné odtlačky prstov, čo už také „cool“ nie je. Oceňujeme však dobre označené tlačidlá a riadne čitateľný monochromatický displej. Kvalitnému zvuku sterea, bohužiaľ, stoja v ceste naše nohavice. Otvorená polička pred spolujazdcom odkazuje na prapôvodnú Pandu z rokov osemdesiatych, tá súčasná má navyše dole aj klasickú uzatvárateľnú priehradku a ďalšie menšie otvorené priestory. Tam, kde mala babička iba čalúnenou železnú rúrku na ochranu kolien, má tá nová hneď štvoricu airbagov. Za príplatok dostanete v Nemecku dokonca aj varovanie pred kolíziou (LCSM), ktoré skúma priestor pred autom pomocou laseru a pri rýchlostiach do 30 km/h začne samo brzdiť. Za ESP chcú však Taliani príplatok 780 eur. Základnú cenu Pandy 1.3 Multijet s výbavou Easy (11 640 eur) zdvihne aj príplatok za výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča vo výške 90 eur alebo sklopné operadlo spolujazdca za 40 eur. V základe je už zadná lavica delená v pomere 40 : 60 a tiež vzdušný pocit a dostatok miesta na hlavu vzadu. Panda má síce spoločnú platformu s „päťstovkou“, do parády ju však dostali konštruktéri podvozka, ktorí pridali na komforte. Na horších cestách, bohužiaľ, nápravy stále rachotia a auto znervóznie. Dlhé vlny podvozok 3,65 m krátkeho vozidla zvláda pomerne dobre, hlučnosť ostáva (napriek naftovému motoru) celkom nízka, a to aj pri rýchlostiach okolo 160 km/h. Zostala malá Talianka aj príkladne vrtká? Miesto krištáľovo čistej spätnej väzby stavil Fiat skôr na zábavné jazdné vlastnosti. V zákrutách je 1,1 tony ťažké auto (rozdelenie hmotnosti 65 : 35) nedotáčavé, samo pritom však brzdí. Len čo pridáte plyn, poletíte po dotyčnici von, alebo si vypýtate zásah stabilizačného systému. Ak pravú nohu zdvihnete, vyslúžite si drobné vybočenie zadnej časti. Ostré reakcie na zmenu záťaže sú Pande cudzie, rovnako ako únava bŕzd. Zabrzdí totiž na dráhe o meter kratšej než väčšina konkurencie. So 190 Nm krútiaceho momentu však fiatík dokáže ukázať svoje zadné svetlá aj takému VW Corrado (dobre, išli sme len domov a z kopca, ale rovnako to bolo pekné). Zručne sme sa tiež preplietali mestom, príhodne pomenovaný režim posilňovača riadenia City je preposilňovaný až priveľmi. K nervovým problémom viedol systém stop-štart. Keď motor opätovne naskočil, nepodarilo sa mu to úplne ideálne a opäť zhasol. Panda sa rozbehla až po opätovnom naštartovaní a okolie ocenilo zábavný tanček. Pokojní vodiči s ľahkou nohou môžu spotrebu stlačiť až k dobrým štyrom litrom na 100 km, rýchlejšia jazda stojí okolo 6 l/100 km. Na ubúdajúce energetické rezervy tak výrazne nesiahne ani tá najnovšia Panda, pán Ghidello. Text: Jörn Thomas a Martin Přibyl Foto: Achim Hartmann a Hans-Dieter Seufert Technické údaje: Fiat Panda 1.3 MultiJet Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 3 653 × 1 643 × 1 551 Rázvor (mm) 2 300 Objem batožinového priestoru (l) 225/870 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 120 Celková hmotnosť (kg) 1 515 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava torzná priečka Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka A5 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/nafta Zdvihový objem (cm3) 1 242 Výkon (kW/k) 55/75 pri ot./min. 4 000 Krútiaci moment (Nm) 190 pri ot./min. 1 500 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 Maximálna rýchlosť (km/h) 168 Spotreba (l/100 km) 4,7/3,5/3,9 Emisie CO2 (g/km) 104 Cena Základná cena verzie (€) 11 640 Testovaný exemplár (€) 16 080 HODNOTENIE: 4/5 Panda číslo tri nepredstavuje žiadnu optickú ani technickú revolúciu, ale skôr jej usilovné zdokonalenie a zlepšenie. Navyše je chytrá, priestranná a s primeraným jazdným prejavom. Za niektoré prvky variability a ESP si však treba priplatiť. \+ Dobrá priestorová ponuka vpredu, akceptovateľný priestor vzadu, dobré spracovanie, dostatok odkladacích priestorov, prehľadná karoséria, uspokojivý komfort jazdy, pohodlné predné sedadlá, dobrá dynamika, silný nástup výkonu, isté jazdné vlastnosti, dobre naladené ESP, len priemerné brzdné dráhy, primeraná spotreba, štandardne dodávaný systém štart-stop. \- Stabilizačný systém iba za príplatok, zdĺhavé ovládanie palubných systémov, sklon k odskakovaniu, hlučnejší naftový motor, priemerný výkon kúrenia, priemerná presnosť radenia, obmedzená kultúra chodu, citeľné náklony karosérie v zákrutách, len dvojročná záruka.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.