Chudokrvný Fiat 500 TwinAir

Test: Päťstovka sa definitívne vrátila k svojim koreňom. Pod jej prednou kapotou tlčie dvojvalcové srdce, aj keď s dopingom.
Vydané  Text: 
**Dobre naladený** Prešli sme len pár metrov, no bolo nám to hneď jasné. Tento motor mal mať Fiat 500 pod kapotou už pri svojom debute. Teraz je jeho imidž kompletný. Retroštýl vyvolávajúci úsmev a spôsobujúci spontánne stavy zamilovanosti najmä pri nežnejšom pohlaví dostal svoju rapkavú pointu, ktorú mu bude závidieť aj „Maluch“ zo susedného dvora. Výkon 63 kW/85 k a predovšetkým krútiaci moment 145 Nm z dvoch valcov pomáha dolovať turbodúchadlo. Tým sa definuje aj charakter motora s dobrým ťahom v stredných otáčkach. Mimo nich mu však evidentne chýba motivácia. Pri rozbehu preto treba poriadne stlačiť plyn, aby päťstovka nemala tendenciu „zdochnúť“. V týchto situáciách však príde vhod štart-stop systém, pretože ak motor skutočne stratí dych, prešliapnutím spojky ho rýchlo oživíte. Potom už len poriadne pridať a odpichnúť sa z križovatky aj s patričnou zvukovou kulisou. Ručička svižne preletí celú stupnicu, no nad 4 000 otáčkami sa snaha motora rozplýva v čase. Dvojvalec pomohol autu aj zo stránky jazdných vlastností, pretože predok pôsobí ľahším dojmom. Vláčny Fiat s nie veľmi presným chodom radiacej páky však stále nemá v láske prehnane dynamické jazdenie. Radšej sa trochu nechajte pohojdať podvozkom, ktorý si solídne poradí s väčšinou mestských nerovností, hoci občas je trochu hlučnejší. Vo Fiate si od TwinAiru veľa sľubujú predovšetkým v oblasti spotreby. V porovnaní s doterajším základným štvorvalcom 1.2 (51 kW/69 k) by mal byť o liter úspornejší. Preniesť laboratórne čísla do reality sa nám však ani napriek extenzívnemu využívaniu štart-stop systému nepodarilo. S prevahou mestských jázd sme sa len sťažka dostávali pod nelichotivých 6,5 l/100 km. Päťstovka je predovšetkým imidžová záležitosť, preto do nej TwinAir rozhodne patrí. Jeho zmysluplnosť v porovnaní s ostatnými ponúkanými motormi však posúdime len ťažko, pretože slovenský importér Fiatu stále nezverejnil ceny. Text: Martin Ruisl Foto: PANER **HODNOTENIE\* \* \*** **Plusy** Zvuk motora, ťah v stredných otáčkach, primerané sprevodovanie, solídny komfort pruženia. **Mínusy** Nepohodlná pozícia za volantom, ťah motora mimo ideálnych otáčok, spotreba, nepresné radenie. **Karoséria** Dĺžka × šírka × výška: 3 546 × 1 627 × 1 488 mm, rázvor 2 300 mm. Prevádzková/celková hmotnosť 1 005/1 370 kg. Batožinový priestor 185/550 l. Objem palivovej nádrže 35 l. **Podvozok** Vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu pozdĺžne ramená spojené torznou priečkou. Vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením. Rozmer pneumatík 185/55 R15. Pohon predných kolies, päťstupňová manuálna prevodovka. **Motor** Prepĺňaný benzínový radový dvojvalec, zdvihový objem 875 cm3. Výkon 63 kW (85 k) pri 5 500 ot./min., krútiaci moment 145 Nm pri 1 900 ot./min. **Jazdné výkony (namerané hodnoty)** 0 – 100 km/h 11,8 s Max. rýchlosť 173 km/h 100 – 0 km/h 37,1/38,2/38,5 m\* Priem. spotreba 6,6 l/100 km Spotreba (ECE) 4,9/3,7/4,1 l/100 km Emisie CO2 157 g/km \* studené brzdy prázdne/studené brzdy naložené/zahriate brzdy naložené








Pokračujte na ďalší príspevok »