Pokrízové Bentley?

Redakcia, 18.10.2011
TEST: Fanúšikovia Bentley Continental už poškuľovali po novej verzii svojho obľúbeného modelu, no len s minimom skutočných zmien. Ľudia v Crewe ich poctivo vypočuli a dali im presne ten výsledok.

Kríza sa už skončila? Táto otázka sa nám v hlavách spájala práve s prepracovaným Bentley Continental GT. Asi áno, pretože takého vozidlá sa s krízou veľmi spájať nedajú. Pozrime sa však na čísla, ktorými sa firmy chvália. Všade samé plusy, zisky. Šampanské musí tiecť potokom a radosť nemá konca. Tak to aspoň podľa nás vyzerá vo vnútri firiem. Navonok je to skôr o nenápadnej konsolidácii.

Posledný premiér NDR Lothar de Maizière svojho času povedal: „Peniaze majú tú nepríjemnú vlastnosť , že nepodliehajú zákonom gravitácie. Vždy sa pohybujú smerom zdola hore.“ Nič iné si ani vysoký manažment nemôže želať. Na takéto auto však už firma musí byť v celkom dobrom pluse. Základná cena sa pohybuje okolo 185 000 eur. Ak však máte trochu hlbšie do vrecka, Bentley vraj chystá aj trošku lacnejší osemvalec. To však už nebude ten pravý opulentný Continental GT.

Pri prvom pohľade nám je všetko jasné. Firemná politika koncernu sa už dostala aj do Crewe. Nová generácia sa zvonku totiž prejavuje ako stredne nápadný facelift. Bežný občan, ktorý Continental nestretáva denne ich takmer nerozozná. Základné tvary z pera Dirka van Braeckela sa nezmenili. Je tu len trochu kolmejší gril a z toho prameniaca dramatickejšia predná časť auta. Pánovi Bentleymu, ktorý bol veľkým fanúšikom lokomotív, by sa tento ťah isto páčil. Pre jazdu je však dôležitejšia zmena predného aj zadného rozchodu kolies.

Continental pritom ešte stále stojí na podvozku VW Phaeton z roku 2003, ktorý mu diktuje pohon všetkých kolies. Gumou potiahnuté valce s priemerom 21 palcov preto hocičo nevyvedie z miery. A to ani pri prvom ostrejšom pohybe volantom. Predsa len 2,4 tony vzbudzuje rešpekt a očakávanie, že táto masa železa poletí zo zákruty kade ľahšie je na mieste. Realita je však našťastie inde. Svoj podiel má na tom aj štandardné rozloženie krútiaceho momentu, ktoré sa zmenilo z 50 : 50 na 60 : 40 v prospech zadnej nápravy.

Šesťlitrový motor W12 je ešte stále technickým skvostom. Jeho slabosťou je však citeľné oneskorenie. Pri plnom plyne mu chvíľu trvá, kým turbodúchadlá naberú dych a poriadne fúknu do valcov. Prepĺňanie však prináša výhodu plochej krivky krútiaceho momentu. Celých 700 Nm je k dispozícii už pri 1 700 otáčkach. To je veľmi silný argument najmä proti vyššie spomínaným tonám. Neočakávajte však nejaký charakteristický kopanec. Skôr zážitok na úrovni cunami, ktoré stále rastie v sprievode dunivého prejavu vychádzajúceho odkiaľsi z hlbín priestoru pod kapotou. Vehemenciu zrýchlenia pocítite plynulým zatlačením zadných častí do sedadiel a všetky pochybnosti o správnej voľbe auta sa začnú pomaly strácať v mihajúcom sa časopriestore.

Jediným pevným miestom sa v tej chvíli stáva kabína. V 4,81 metra dlhom kupé vládne britský klubový luxus. Pre štyroch pasažierov neexistuje veľa príjemnejších priestorov. Po zatvorení dverí nás doslova omámila vôňa kože. Bodaj by aj nie, veď rôznymi spôsobmi upevnená a prešívaná zdobí celý interiér. Nedalo nám pozrieť sa na to bližšie a ani oslepení ostrovčekmi hliníka na kľučkách či vetracích otvoroch sme nemohli prehliadnuť nepravidelnosti spôsobené ručnou prácou. Poctivou a luxusnou, ako sa na Bentley patrí.

Najvýraznejšou novinkou interiéru sú predné sedadlá. Ich nová výplň je pohodlnejšia a zároveň výrazne ľahšia. Príjemným plusom je aj lepšie tvarovanie, ktoré dáva občasným pasažierom vzadu viac priestoru pre nohy. Pri druhom pohľade nás potešil nový informačno-zábavný systém s 8-palcovou dotykovou obrazovkou. V tejto oblasti patril predchádzajúci Continental do doby kamennej, tá sa však už evidentne skončila. O adekvátny zvukový výstup sa stará digitálny aparát značky Naim hodný každého príplatkového centu.

Hoci by sme očakávali prvotriedne ticho diktované hrubou izoláciou, zvuky z priestoru motora nám stále šteklia uši. Či už nasávanie, pískajúce turbodúchadlá alebo len nekonečný sled dunivých výbuchov. Výsledkom je sila, ktorá sa cez šesť stupňov automatickej prevodovky ZF dostáva ku kolesám. Jej práca je väčšinou hladká, aj keď troch pomalá a občas aj trochu trhne. Keď si však zvyknete a zladíte sa, vie sa bi-turbo hravo meniť z milučkého zvieratka na besnú beštiu v priebehu sekúnd.

Po meste sa tak presúvate s uvoľnenosťou a pokojom bernského salašníckeho psa. Za šprint z nuly na 100 km/h by sa nemusel hanbiť ani chrt. Tých 4,7 sekundy pocitovo ubehne veľmi rýchlo. Ako sme navyše zistili, je to zaujímavý prostriedok na robenie zle spolujazdcom s citlivými žalúdkami.

Znalcov tohto auta to však neprekvapí. Poteší ich skôr dravejšie nastavenie podvozku a predovšetkým riadenia. To nám pripomínalo člena klasickej osemveslice z Oxfordu (alebo Cambridge, ak fandíte druhej strane). Dynamické, no s tými najlepšími spôsobmi. Zo stredovej polohy reaguje živo a povely vodiča prenáša celkom precízne a s výbornou spätnou väzbou. Podvozok vybavený vzduchovým odpružením a adaptívnymi tlmičmi rovnako excelentne kombinuje distingvovaný komfort a dostatok spätnej väzby. Len tie nešťastné priečne nerovnosti nezvláda úplne optimálne.

Na rýchle vymetanie zákrut však džentlmenom v kvalitných oblekoch však odporúčame prezliecť sa a prestúpiť do niečoho agilnejšieho. Veľké Bentley síce vie chodiť rýchlo, no zadná časť nepatrí k najpokojnejším. Aj pri zmenách dynamického zaťaženia má sklony k pretáčavosti. Brzdenie, najmä to prudšie, ponorí nos hlboko k vozovke a bočné náklony tiež nie sú pre kupé s prívlastkom GT neznámym pojmom. Aktívne stabilizátory by sa tu určite uživili.

Na prvotriednom komforte cestovania však vyššie spomenuté výhrady nič nemenia. Ak niekam vedú pevné a dostatočne široké cesty, tak vás tam Bentley bez problémov a v tichosti dovezie. Nebude to však za babku. Na 100 kilometrov jazdy si britský krížnik vypýtal takmer 19 litrov benzínu. Toto auto teda nie je nič pre predsedu strany zelených.

Continental GT je stále výnimočné auto pre tých vyvolených. Tým možno nebudeprekážať ani obmedzená ponuka bezpečnostných asistenčných systémov. Pri zvukovom prejave dvanásťvalca, ktorého dunenie viditeľne rozochvieva steny tunelov a podzemných garáží, je to asi aj tak druhoradé.

Text: Jörn Thomas a Martin Ruisl

Foto: Arturo Rivas

Pod lupou

Asistenčné systémy?

Len skutoční pedanti by dokázali pri pohľade na Continental GT odhaliť príslušnosť značky Bentley ku koncernu Volkswagen. Do Crewe ešte nemecké zvyky celkom nedorazili a britský charakter sa tak ešte môže naplno prejavovať. Určité kulturálne prieniky by sme však predsa len uvítali. Pri aute so základnou cenou vyše 180 000 je na mieste očakávať, že aspoň na zozname príplatkovej výbavy budú adaptívne svetlá, asistenti pre sledovanie jazdného pruhu a mŕtveho uhla, čítanie dopravných značiek či predkolízny systém. Všetko toto Volkswagen vo svojich regáloch má a väčšinou to funguje na výbornú. Že by sa v Crewe až tak báli modernizovať?

Technický popis:

2+2-miestne dvojdverové kupé Výkon 423 kW (575 k) 0 - 100 km/h 4,7 s Max. rýchlosť 318 km/h Spotreba 18,7 l/100 km Cena 183 974 €* Motor

Kvapalinou chladený dvanásťvalec usporiadaný do W s nepriamym vstrekovaním paliva uložený vpredu pozdĺžne prepĺňaný dvoma turbodúchadlami s medzichladičom stlačeného vzduchu , sedemkrát uložený kľukový hriadeľ, štyri ventily na valec s hydraulickým vymedzovaním vôle, dva vačkové hriadele ovládané reťazou.

Max. výkon 423 kW (575 k)

pri 6 000 ot./min.

Litrový výkon 70,5 kW/l (95,9 k/l)

Objem 5 998 cm3

Vŕtanie × zdvih 84,0 × 90,2 mm

Kompresný pomer 9,0 : 1

Max. plniaci tlak 0,6 bar

Krútiaci moment 700 Nm

pri 1 700 ot./min.

Olejová náplň motora 12,5 l

Náplň chladiacej sústavy 19,0 l

Prevodový systém

Stály pohon všetkých kolies, šesťstupňová automatická prevodovka. Prevodové pomery: I. 4,17; II. 2,34; III. 1,52; IV. 1,14; V. 0,87; VI. 0,96; spiatočka 3,40; stály prevod 3,52 : 1.

Podvozok

Nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu aj vzadu dvojité priečne ramená, vzduchové odpruženie a teleskopické tlmiče, stabilizátor vpredu aj vzadu. Hrebeňové riadenie s posilňovačom, 2,5 otáčky volantu medzi dorazmi, prevod riadenia 16,5 : 1. Hydraulický dvojokruhový brzdový systém s posilňovačom a ABS, vpredu aj vzadu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, parkovacia brzda pôsobiaca na zadné kolesá. Rozmer diskov kolies 8,5 J × 21, rozmer pneumatík 275/35 ZR 21, pneumatiky Pirelli P Zero.

Servisné intervaly

Podľa palubného počítača.

Spotreba

(Údaje výrobcu podľa ECE)

Mesto 25,4 l/100 km

Mimo mesta 11,4 l/100 km

Kombinovaná 16,5 l/100 km

Emisie (stanovené limity)

Norma Euro 5

HC 0,069 (0,100) g/km

CO 0,724 (1,000) g/km

NOx 0,008 (0,060) g/km

CO2 167 g/km

Záruky

3 roky na celé vozidlo bez obmedzenia počtu kilometrov

3 rokov na neprehrdzavenie karosérie

Súčiniteľ odporu vzduchu cw 0,33

Čelná plocha A 2,38 m2

Index odporu vzduchu cw x A 0,79

Rozloženie hmotnosti 58,1/41,9 %

Pohotovostná hmotnosť 2 360 kg

Maximálna hmotnosť 2 750 kg

Užitočné zaťaženie 390 kg

Priemer otáčania vpravo/vľavo 12,4/12,3 m

Rozchod vpredu/vzadu 1 664/1 655 mm

Priemer volantu 395 mm

1 Vnútorná dĺžka vpredu 905 – 1 110 mm

2 Vnútorná výška vpredu 980 mm

3 Vnútorná výška vzadu 895 mm

4 Vnútorná šírka vpredu 1 570 mm

5 Vnútorná šírka vzadu 1 470 mm

6 Dĺžka sedákov vpredu 500 mm

7 Dĺžka sedákov vzadu 460 mm

8 Priestor na kolená 540 – 795 mm

Objem palivovej nádrže 90 l

Objem batožinového priestoru 358 l

Rázvor 2 746 mm

Dĺžka/šírka/výška 4 806/1 944/1 404 mm

Jazdné výkony v sekundách

Zrýchlenie

0 – 40 km/h 1,4

0 – 80 km/h 3,5

0 – 100 km/h 4,7

0 – 120 km/h 6,5

0 – 130 km/h 7,4

0 – 140 km/h 8,3

0 – 160 km/h 10,6

0 – 180 km/h 13,4

0 – 200 km/h 16,4

0– 400 m 12,9 (177 km/h)

Maximálna rýchlosť 318 km/h

Jazdná dynamika (prázdne/naložené) km/h

Slalom 18 m 62,1/61,4

Vyhýbací manéver ISO 134,7/131,6

Vyhýbací manéver VDA

Nájazdová rýchlosť 73/71

Výjazdová rýchlosť 56/48

Spotreba počas testu l/100 km

Benzín N95

Najnižšia 14,5

Najvyššia 22,7

Priemer 18,7

Dojazd v km 481

Vonkajší hluk dB (A)

Stojace 87

Idúce 73

Vnútorný hluk dB (A)

Režim D

pri 80 km/h 64

pri 100 km/h 65

pri 130 km/h 67

pri 160 km/h 69

pri 180 km/h 72

Hluk stojaceho vozidla 47

Maximálny hluk pri kickdowne 77

Presnosť rýchlomera km/h

80 78

100 98

130 126

160 156

180 175

Brzdná dráha v metroch

Zo 100 km/h studené br., prázdne 34,4

Zo 100 km/h studené br., naložené 35,4

Zo 100 km/h teplé br., naložené 35,4

Zo 190 km/h 127,7

Hodnotenie ****

Kupé-saura s označením Continental GT nie je dôvod nemať rád. Stále je tu ten brutálny dvanásťvalec skombinovaný s istým podvozkom, množstvom komfortu a pre niektorých aj charizmou.

Karoséria

Plusy

mimoriadne hodnotný interiér tuhá karoséria bezproblémová obsluha primeraný vnútorný priestor Mínusy

trochu komplikovanejšie nastupovanie dozadu priestor vzadu Jazdný komfort

Plusy

pohodlné predné sedadlá nízky vnútorný hluk účinná klimatizácia celkovo výborný komfort pruženia Mínusy

rázy na priečnych nerovnostiach Pohon

Plusy

kultivovaný a silný motor zvukový prejav motora suverénne jazdné výkony Mínusy

pomalšia reakcia na plyn Jazdné vlastnosti

Plusy

stabilita v priamom smere presné riadenie s dobrou spätnou väzbou vynikajúca trakcia dobrá ovládateľnosť Mínusy

pocit ťažkého auta Bezpečnosť

Plusy

účinné a odolné brzdy dobré xenónové svetlá Mínusy

slabá ponuka asistenčných systémov Životné prostredie

Mínusy

veľmi vysoká spotreba Náklady

Plusy

bohatá sériová výbava Mínusy

vysoká cena vysoké prevádzkové náklady Cena a výbava

Základná cena 183 974 €

Testovaný exemplár 195 607 €

Sériová výbava:

ABS, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, ESP, palubný počítač, el. ovládanie všetkých okien, tempomat, klimatizácia, kožené čalúnenie, nastaviteľný volant, rádio s CD, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním.

Vybrané príplatkové doplnky:

21-palcové disky 2 779

Aktívny adaptívny tempomat 2 338

Sledovací systém pri krádeži 1 547

Keramické brzdy 11 900

Audiosystém Naim 6 259

Cúvacia kamera 1 012

Masážne vetrané sedadlá 732