Test Toyota C-HR Hybrid - Hybrid v atraktívnom šate

Martin Šebesta, 25.05.2017
Na konci minulého roka sme otestovali atraktívnu Toyotu C-HR s benzínovým motorom 1.2 Turbo. Vo februári sme sa zoznámili s verziou C-HR 1.8 Hybrid. Ktorá Japonka bola lepšia, s klasickým pohonom, či s alternatívnym?

Kódové označenie C-HR je z anglického Compact Hybrid Revolution, takže hybridný pohon by mal byť tým správnym riešením v revolučnom mestskom crossoveri. Toyota nechce stratiť dobré renomé značky s predajom najväčšieho počtu hybridov na svete, preto nasadila do C-HR novú generáciu hybridnej hnacej sústavy. Tá zabezpečuje spoľahlivé využitie výkonu, je ľahšia a kompaktnejšia. Toyota pokročila aj v oblasti akumulátorov, ktoré sú pri nezmenenom výkone o 10% menšie. To sme nevedeli skontrolovať, ale údaj o tom, že batérie sa dobíjajú takmer o tretinu rýchlejšie ako predtým posúdiť vieme. V malej hre na jazdu „zero emission“ sme naozaj išli len na elektromotor. V absolútnom tichu, ale rýchlosťou medzi 30-40 km/h, podľa profilu cesty.

TOYOTA C-HR 1.8 HYBRID DYNAMIC (test 2017) | foto: PANER

TOYOTA C-HR 1.8 HYBRID DYNAMIC (test 2017) | foto: PANER

Keď sme „vyjazdili“ väčšinu elektriny z akumulátorov nastala fáza „dobíjanie“, ktorá znamená rovnomernú jazdu s predvídaním situácie na ceste. Áno, infografika na veľkom stredovom displeji s dokonalou ostrosťou potvrdzovala rýchly prírastok kapacity energie v batériách. Teraz sa bavíme o rýchlosti medzi 60-80 km/h a priemerná spotreba osciluje blízko štyroch litrov na sto kilometrov. Keď zoberieme do úvahy domáce prostredie pre Toyotu C-HR, teda mesto, výsledok je viac než povzbudivý a dávame palec hore. Horšie to však bude s jazdným prejavom cieľovej skupiny, mladí nezávislí ľudia, ktorí chcú mať netuctové dráždivé auto. Tí budú sotva jazdiť s ľahkou nohou a strážiť si priemernú spotrebu.

TOYOTA C-HR 1.8 HYBRID DYNAMIC (test 2017) | foto: PANER

TOYOTA C-HR 1.8 HYBRID DYNAMIC (test 2017) | foto: PANER

Potom môže spotreba benzínu vyzerať tak, ako keď sme nehľadeli na ekonomiku jazdy, náhlivo opúšťali mesto a „leteli“ po diaľnici riešiť neodkladné veci. Elektromotor naplno zabral a kým sa spamätal, už prevzal iniciatívu benzínový štvorvalec 1.8 VVT-i s inteligentným variabilným časovaním ventilov s Atkinsonovým cyklom. Verte, bola to fakt dynamická športová jazda, až sme mali pocit, že celkový výkon hybridného pohonu, 122 koní, udáva Toyota priskromne nízky. Pri prudkom zošliapnutí plynu C-HR-ka trocha zahučala, ale potom sa hnala o to tichšie. Výsledkom bola priemerná spotreba 8,2 l/100 km. Presný dvojnásobok tabuľkovej hodnoty. O tom je test, vyskúšať, ako auto jazdí a za koľko.

Toyota C-HR Hybrid ukázala všetko a presvedčila nás o temperamente aj talente na úspornú jazdu. Benzínová verzia 1.2 Turbo so 6-st. manuálnou prevodovkou a výkonom 116 koní si v decembri vypýtala na diaľnici priemerne skoro 10 l/100km a v teste skončila po týždni na 7,5 l/100 km. Hybridná sestra bola o liter a pol na 100 km lepšia, ale o tri „litre“ (tisícky eur) drahšia. Okrem iného však s ňou získate prepracovanú variátorovú prevodovku E-CVT. Tá je osadená spôsobom transaxle (motor vpredu, prevodovka vzadu), čo zlepšilo rozdelenie hmotnosti a jazdné vlastnosti pri športovej jazde v porovnaní s benzínovou C-HR-kou.

Na dotáciu od slovenskej vlády sa žiaľ nemôžete tešiť, lebo tá sa vzťahuje na elektromobily a plug-in hybridy.

Záver TECHNICKÉ ÚDAJE | TOYOTA C-HR 1.8 HYBRID DYNAMIC
Motor 1 benzínový R4, 1 798 cm3
Výkon 64 kW (87 k) pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 120 Nm pri 4 000 ot./min.
Motor 2 elektromotor
Výkon 53 kW (72 k)
Krútiaci moment 163 Nm
Celkový výkon hybr. systému 90 kW (122 k) pri 5200 ot./min. O
Pohon a podvozok: variátorová prevodovka E-CVT, pohon predných kolies, vpredu McPherson so stabilizátorom, zadná náprava multilink, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/50 R 18.
Batožinový priestor 372 dm3 Č
Rozmery: 4 360 × 1 795 × 1 565 mm, rázvor 2 640 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 455/1 860 kg, objem nádrže 43 l
Najvyššia rýchlosť 170 km/h O
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,0 s Z
Spotreba 3,8/3,4/4,1 l/100 km Z
Emisie CO2 86 g/km Z
Konkurenti: Kia Niro, Renault Kadjar, Peugeot 3008