Test Audi Q5 2.0 TDI quattro: ZLATÝ REZ

Majo Bóna, 22.05.2017
Za volantom nového Audi Q5 2,0 TDI quattro Nemci nerobia chyby a evolúciu využívajú na hľadanie dokonalosti.

Obchodné pravidlá v automobilovom svete sú neúprosné. V modelovej ponuke nesmie chýbať bestseller, ktorý milujú všetci. V prípade Audi Q5 môžeme povedať, že ho milujú ženy, muži, mladí aj starší. Práve preto bol vývoj druhej generácie mimoriadne dôležitý. Napokon, preto sa nový model neodklonil od pôvodnej myšlienky. Aj naďalej je to predovšetkým vynikajúco strihnuté SUV, konfekcia, ktoré nielen sadne každému, ale aj vynikajúco vyzerá a jej kvalitu poznajú všetci. Bodka. Ak potrebujete krátku charakteristiku tohto modelu, tu môžete prestať čítať.

No prišli by ste o informácie o dôvodoch, ktoré vysvetľujú i obľúbenosť u toľkých motoristov. Začnime dizajnom, ktorý rešpektuje predchodcu, no Q5 posunul do novej éry v histórii automobilky. Výrazná predná maska, ktorá charakterizuje všetky modely radu „Q“, sa nápadne podobá na tú z väčšieho modelu Q7. V prípade menšieho modelu však pôsobí omnoho harmonickejšie, nevyrušuje. Predné svetlomety s technológiou LED Matrix stratili trocha veselý charakter predchodcu, na druhej strane práve vďaka nim pôsobí nová generácia výrazne dospelejšie. Dizajnéri použili výrazný prelis na boku, ktorý sa tiahne od predného svetlometu až po zadnú časť preto, lebo im pripomínal slávne modely quattro. Osobne si však myslím, že ho použili, lebo to vyzerá pekne. Nechajte na novú Q5 zasvietiť pouličné osvetlenie pochopíte, o čom píšem.

V duchu pravidiel medzigeneračnej výmeny podrástla nová generácia o pár desiatok milimetrov vo všetkých smeroch, no napriek tomu vyzerá športovejšie. Je to nielen vďaka dizajnu, ale aj technike pod kapotou. Napokon, Audi Q5 využíva podvozkovú plošinu MLB, čo znamená, že motor je aj naďalej uložený vpredu pozdĺžne, čo výrazne zlepšuje proporcie, ktoré motoristi podvedome hodnotia ako športové. Na zoznam technických zmien sa dostal aj nový, kompletne prepracovaný podvozok s päťprvkovým zavesením vpredu aj vzadu.

Technicko-technologickou perličkou je aj vzduchový podvozok s označením Adaptive air suspension. Ten vás síce vyjde na takmer 2 200 eur, na druhej strane získate vynikajúce pruženie na dobrom asfalte. Miernou nevýhodou tohto podvozku je množstvo výtlkov na našich cestách. Pri ich prejazde, najmä ak predné koleso „spadne“ do výtlku, počujete podvozok. To je však výčitka smerom k správe našich ciest i k politikom, nie k podvozku. Možnosť zvýšiť svetlú výšku príde vhod najmä v teréne. Audi Q5 tak aj v teréne prejde náročnejšími nástrahami, teda tam, kde väčšina majiteľov SUV nechodí. Škoda, lebo ak by tak učinili, oslovila by ich Q5 ešte viac.

Tento fakt si uvedomili aj v Ingolstadte, a preto pre niektoré modely ponúkajú aj nový systém pohonu quattro ultra. Jeho prioritou je kombinácia tradičných jazdných vlastností vyplývajúcich zo stáleho pohonu všetkých štyroch kolies so schopnosťou šetriť palivo. Práve preto je tento pohon pro-aktívny. Inými slovami, v istých situáciách aktivuje pohon zadnej nápravy v predstihu. Napríklad pred vjazdom do zákruty či pri jazde do kopca.

Pri aktivácii jazdných režimov Allroad a Off-road sa pohon prepne do režimu stáleho pomeru s prednastavením rozdeľovania krútiaceho momentu 50 : 50. To všetko robí tak, aby vodič nevnímal prechod z režimu pohonu predných kolies na pohon quattro. Logika reaguje na zvolený jazdný režim, ktorý si vodič navolí na Audi Drive Select. Ekologický a normálny režim preferujú pohon predných kolies, režim Dynamic už do hry výraznejšie zapája aj zadnú nápravu. Ak vám to nestačí, k dispozícii je aj aktívny zadný diferenciál, takže agilita v zákrutách bude na úrovni športových modelov. V zákrutách sa Audi Q5 správa nemecky sebaisto, povely od volantu sa prenesú na vozovku s takou presnosťou, akú môžu tomuto SUV niektoré „kvázišportové“ modely závidieť. Zásluhu má na tom aj šetrenie hmotnosťou, veľa prvkov na karosérii je hliníkových. Aj napriek tomu však na váhe vytlačí nová Audi Q5 vyše 1,7 tony a to nie je málo. O to viac prekvapujú jazdné vlastnosti.

Označenie „S“ zo skratky SUV si tak nová Audi Q5 plne zaslúži a praktické využitie tiež neostalo bokom. Pri kontrole bežných potrieb motoristov sme usúdili, že kombinácia kufra a miesta na zadných sedadlách patrí medzi najlepšie v triede, hoci za rekordéra ho značiť nemôžeme. To však nikto ani nechce, veď úžitok je doplnkom k športovému charakteru. To, čo Audi Q5 radí na špičku vo svojom segmente, je spracovanie interiéru a kvalita ovládacích prvkov. V tomto smere patria inžinieri z Igolstadtu k fetišistom. Haptika hovorí jasnou rečou. Aj ten posledný ovládací prvok bol preverený, jeho odozva, či známy klik sa nemení ani po rokoch používania. Inými slovami prémiový charakter neostal iba na katalógových fotografiách, za volantom ho skutočne pocítite.

Po dizajnérskej stránke kopíruje nová palubná doska štýl väčšej Q7, čo znamená, že ovládacích tlačidiel mierne ubudlo, niektoré z nich majú takzvaný „soft touch“. Znamená to, že reagujú na dotyk, nemusíte ich stlačiť. Elektronická radička automatickej prevodovky je umeleckým dielom, dotyková plocha zaznamenáva pohyby prstov veľmi presne, kruhovým ovládačom sa pohybujete v menu multimediálneho systému, ktorý vás spojí bez problémov s vaším smartfónom, prostredníctvom protokolov Android Auto či Apple CarPlay. Moderný prístup kombinuje s tradičnými ovládacími prvkami tak, aby s tým nemali problém ani tí najstarší.

Priestorové pomery si výrazne prilepšili. Opäť je to dôkaz toho, že na milimetroch záleží. Vodič aj spolujazdec majú dostatok miesta a vďaka sedadlám aj komfortu, na zadné sedadlá sa pohodlne usadia dvaja dospelí pasažieri, základný objem ponúka „štandardných“ 550 dm3.

Pod kapotou pracoval známy agregát – 2.0 TDI s maximálnym výkonom 140 kW (190 koní), ktorý bol v našom testovacom aute kombinovaný so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic. A zrejme túto kombináciu bude preferovať väčšina slovenských motoristov. Toto spojenie totiž zabezpečuje ideálny priesečník dynamiky so spotrebou. Počas testu sme jazdili na úrovni siedmich litrov nafty na 100 kilometrov, väčšinu testovacích kilometrov sme najazdili v meste. V mimomestskom cykle si môžete z tejto hodnoty pokojne odrátať jeden liter. Pri tom všetkom dokáže z 0 na 100 km/h Audi Q5 akcelerovať pod osem sekúnd, takže ak na to príde, dokážete vyraziť z križovatky vskutku celkom intenzívnym spôsobom. Komfort dvojspojkovej prevodovky je už takmer identický s klasickými automatmi, v tomto smere nemáme novej Audi Q5 čo vytknúť.

A oblasť asistenčných systémov nezanedbáva tiež, priestor pred aj za vozidlom kontroluje Audi spoľahlivo. Čiastočne adaptívny tempomat je v dopravnej zápche na nezaplatenie, asistenčné kamery ponúkajú kompletné portfólio pohľadov, ktoré si prepínate pri parkovaní. Jednoducho množstvo systémov zahŕňa všetky, ktoré sú prémioví výrobcovia schopní namontovať do auta.

Záver Verdikt testu bude vyzerať neobjektívne, no Audi Q5 poskytuje všetko, čo si od tohto typu auta môžete želať. Kompetencie na všetkých povrchoch sú už rokmi preverené, prémiový status je skutočný, nie deklarovaný a kombinácia motora s prevodovkou uspokojí drvivú väčšinu motoristov. Negatívum? Nuž, je to cena. V prípade, že sa v zozname príplatkového vybavenia rozbehnete, ocitnete sa v ruke s faktúrou, ktorá atakuje hranicu osemdesiat tisíc eur. O čom to svedčí? O tom, že na každú vašu požiadavku bude predajca odpovedať: samozrejme, nech sa páči!

Technické údaje | Audi Q5 2.0 TDI quattro TDI S-tronic

Motor preplň. naftový R4, 1 968 cm3

Výkon 140 kW (190 k) pri 3 800 – 4 200 ot./min. lepší

Krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 3 000 Nm priemer

Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, aktívny pohon všetkých štyroch kolies, vpredu päťprvkové zavesenie kolies, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 255/45 R 20.

Batožinový priestor 550/1 550 dm3 priemer

Rozmery: 4 663 × 1 893 × 1 659 mm, rázvor 2 819 mm pohotovostná/celková hmotnosť 1 770/2 440 kg, objem nádrže 65 l.

Najvyššia rýchlosť 218 km/h lepší

Zrýchlenie 0 - 100 km/h 7,9 s priemer

Spotreba 5,5/5,0/5,2 l/100 km priemer

Emisie CO2 136 g/km priemer

Cena/testované auto 49 600 €/ 78 515 € horší

Konkurenti: BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Jaguar F Pace