Kia Optima SW GT 2.0 T-GDi - Má štýl aj priestor

František Bizoň, 06.05.2017
Do strednej triedy áut vstúpila značka Kia elegantným modelom Optima. Teraz je v ponuke aj verziou kombi, ktorú sme otestovali s najvýkonnejším motorom 2.0 T-GDi.

Benzínový štvorvalec je pýchou športovej verzie GT. Ešte skôr ako sme sa dostali k tomu, čo dokáže predvádzať jeho 245 koní, získal si nás hneď po naštartovaní. Ozval sa sýty až dunivý zvuk, ktorý by človek prisúdil pokojne aj osemvalcovému motoru. Kia totiž podporila motor Optimy GT systémom Active Sound System a výsledok stojí za to. Prémiový audiosystém harman/kardon s desiatkou reproduktorov a všetkými možnými prípojkami je našťastie v sériovom vybavení. Keby sme ako majitelia zaň priplácali, aj by nás to mrzelo, lebo sme ho pre melódiu motora často vypínali.

Dvojlitrový motor je celohliníkový, má premenlivé časovanie ventilov a vysokotlakové palivové čerpadlo s pracovným tlakom 2 000 barov. Jeho schopnosti sú podobné ako ten pochvaľovaný zvuk. Plynulo ťahá od nízkych otáčok a márne by ste čakali zaváhanie turbodúchadla. Červené pole otáčok sa začína na 6 600, ešte pred ním prichádza aj fáza, keď pri prudkom rozjazde preblikne kontrolka aktivity elektronického stabilizačného systému a predné kolesá preklzujú. Na decembrových mokrých, občas aj namrznutých cestách sme si to užívali, ale inak by sme sa zamysleli nad pohonom všetkých kolies.

Testovaná špičková verzia Optima GT Sportswagon je sériovo vybavená šesťstupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Komu by pohodlie automatu s jednoduchou priamou kulisou nestačilo, môže páku voliča presunúť do manuálneho režimu a „hrať sa“ s radiacimi krídelkami pod volantom. Vtedy sa ukáže športový naturel auta zreteľnejšie. Pri radení treba rátať s výraznejším trhnutím najmä pri radení nižších rýchlostí. Vo vozidle s výrečným prívlastkom GT sme to brali ako normálne, navyše keď nám športové naladenie potvrdil aj podvozok. Kulisa automatu je olemovaná kovovým rámikom a vo vyhradenom priestore je aj tlačidlo Drive Mode. Stlačíte ho a na prístrojovke sa rozsvieti oranžové SPORT, čo je signál pre elektrické nastavovanie tuhosti podvozka a športový režim časovania ventilov, reakcie plynového pedála atď.

Nemalo by zmysel požívať ho na jazdu mestom, o to väčšiu radosť z jazdy sme si užili mimo neho. Športové kombi jazdí ako po koľajniciach, drží stopu a poslušne zatáča, ako si vodič želá. Nemuseli sme sa báť ani dobrzďovania pred zákrutami či v krízových situáciách, lebo GT má lepšie dimenzované brzdy ako ostatné verzie modelu. Vpredu sú kotúče väčšie o 30 milimetrov, vzadu o 14 milimetrov.

Pochválili sme techniku, jazdy máme pomaly za sebou a ešte nepadlo ani slovo o aute ako celku. Optima Sportswagon má so sedanom zhodnú dĺžku i šírku karosérie (4 855, resp. 1 860 mm). Strecha je vyššie o 5 milimetrov. Objem kufra v základnom vyhotovení má 552 l, čím ponúka o 48 litrov viac ako sedan. Tým sa však praktické stránky kombíka len začínajú. Pozdĺž podlahy batožinového priestoru sú koľajničky a v nich pohyblivá priečka, ktorou odblokujete pohyb vecí počas jazdy. Na podobný účel slúži aj sieť uchytená v operadlách zadných sedadiel. Množné číslo je na mieste, lebo samostatne sklopné operadlá sú tri, šírku si rozdelili v pomere 40 : 20 : 40. Sklopenie stredného ponúka možnosť prepravy lyží alebo dlhých predmetov a vzadu stále ostanú plnohodnotné dobre tvarované sedadlá pre dvoch pasažierov. Veľmi dobre tvarované a v štýle športového razenia GT pekne vyhotovené sú aj predné sedadlá. Vodič má nastupovanie uľahčené tým, že spodná časť venca volantu je sploštená. Ten je príjemne hrubý, obšitý kožou s červeným štepovaním, ktoré zdobí aj sedadlá i hlavicu voliča automatickej prevodovky. Stredové ramená volantu využila Kia dokonalo, možno až príliš... Na vodičovo palce tam čaká deväť tlačidiel plus kolískové ovládače tiež s možnosťou zatlačenia. Aspoňže dotykový displej v strede palubovky mal pomocné tlačidlové ovládanie pod výduchmi ventilácie. Je oveľa praktickejšie podvedome stlačiť gombík „Radio“ a potom na displeji riešiť voľbu stanice, ako sa k úvodnej funkcii preklikávať ďobaním prsta po displeji. Podobne to platí pre ovládanie ponuky z nosičov hudby, telefónu a navigácie.

Pocit priestoru je v Kii Optima GT Sportswagon všeobecne dobrý, ale nám ho ešte umocňovala panoramatická strecha. Je to príplatková paráda za 990 eur. Tým, že strecha karosérie vzadu pochopiteľne klesá, ubúda zadákom kúsok miesta nad hlavou, ale priestor na nohy im môžu závidieť cestujúci kdejakých luxusnejších limuzín. Výrobca sa chváli, že až 51 % karosérie je zo špeciálnej tuhej ocele AHSS, ktorú použili aj na vystuženie predných i stredových stĺpikov. To neskontrolujeme, no precíznosť odhlučnenia interiéru a výborného potlačenia aerodynamického hluku karosérie môžeme pochváliť aj my.

Začínali sme motorom, tak to ním aj ukončíme. Nový, turbom prepĺňaný štvorvalec 2.0 T-GDi si podľa výrobcu vypýta priemerne 8,2 litra benzínu na sto kilometrov. To sme tiež kontrolovali, ale na takú hodnotu sme sa nedostali ani pri nastavení jazdného režimu ECO. Keď sme sa dostali na 8,9 litra, dlho nám radosť nevydržala, náš priemer sa vrátil na 9 l/100 km. Bez ecoútlmu motora sme boli v zmiešanom režime prevádzky vždy bližšie k desiatim litrom.