Test: Hyundai Ioniq

Majo Bóna, 20.04.2017
Zdá sa, že sme konečne našli ekologické auto, ktoré vás za svoje poslanie netrestá. Hyundai Ioniq Electric nás príjemne prekvapil.

Na začiatku testu sa neubránime klišé. Áno, aj nám prekáža fakt, že všetky ekologické káry musia svoje označenie začínať písmenom i. Hoci v prípade Ioniqu za týmto písmenom nie je pomlčka. Dizajn ekologického modelu je však až príliš podobný japonskej ekoikone Toyote Prius. A hoci Ioniq nevyzerá zle, predsa len nevytvára u motoristu potrebu sadnúť si za jeho volant tak ako napríklad BMW i8. Ak by dokázal kombinovať extrovertný dizajn s technológiou, ktorú má pod kapotou, odbyt by bol mnohonásobne vyšší. Chce to len odvahu dizajnérov a vizionársky prístup predstavenstva.

Kórejčania sa v prípade elektromobilov vykašlali na prvú generáciu modelov, ktoré trpia detskými chorobami a namiesto toho prichádza ich prvý plne elektrický model s najmodernejšími lítium-polymériovými batériami s mimoriadne sympatickou kapacitou 28 kWh. Práve ona zabezpečuje to, čo iným autám chýba - dojazd. Počas testu sme na jedno nabitie absolvovali trasu 200 kilometrov, pričom nám „v nádrži“ stále ešte ostala šťava na dojazd zhruba 20 kilometrov. Ak k tomu prirátame ešte aj nízke priemerné teploty počas noci, tak je tento výsledok o to pôsobivejší, zaujímal by nás aj dojazd v prípade letných mesiacov, keď sa kapacita batérie znižuje najmenej.

Následok montáže batérií s vyššou kapacitou je aj dlhšia fáza nabíjania. Nám trvalo nabíjanie na 94 percent kapacity prostredníctvom 20-kilowattovej a 500-voltovej nabíjačke presne 104 minút. V rámci príslušenstva si môžete dokúpiť domácu nabíjaciu stanicu na 400 voltov, ktorá má výkon 6,6 kilowattu. S takou budete nabíjať auto minimálne sedem hodín, to však zvládnete počas noci, takže by to vodiča nemalo výraznejšie obmedzovať.

Jazda je dynamická, no akcelerácia sa neprejavuje takou intenzitou ako napríklad pri BMW i3. No akceleračné duely nie sú v prípade ekologických automobilov dôležité, oveľa viac poteší všadeprítomný krútiaci moment, ktorý zakaždým dokáže auto potiahnuť. Okamžite a bez čakania.

A príjemne prekvapili aj páčky pod volantom, ktorými určujete mieru spätného získavania energie brzdením. Pri „podraďovaní“ zvyšujete mieru tejto rekuperácie. Naopak, ak chcete plachtiť dolu miernym kopcom, „preradíte“ smerom vyššie. Je to celkom zábavné a táto funkcia sa dá využiť aj na ubrzdenie auta, na úplne zastavenie tak stačí jemne stlačiť brzdu.

Záver Jazdné vlastnosti sú dobré, hoci elektrický Ioniq stratil v porovnaní s hybridnou verziou viacprvkovú nápravu. Ale pri bežnej jazde to nebudete cítiť, Ioniq má dostatočnú rezervu na komfortné pruženie. A to je dôležité, lebo vzhľadom na vonkajšie rozmery dokáže tento elektromobil uspokojiť aj štvorčlennú rodinu. Jedine pri pohľade do batožinového priestoru nebudete veriť technickým údajom o 455-litrovom kufri.

Názor autora Summa summarum, Hyundai Ioniq môžete používať v meste bez väčších problémov, dojazdom i komfortom používania presvedčí aj tých, ktorí inak elektromobilom príliš nefandia.