Audi A4 Avant: Väčší formát

Miloš Remenár, 15.06.2016
Stredná trieda od Audi tradične prichádza aj ako kombi. Na test prišla ako ideálny cestovateľ na dlhé trate, na ktorých dokáže podporiť arzenálom asistentov.

Generačná obmena je zvonku badateľná iba v detailoch. To však neznamená nič zlé, dizajn aj po evolúcii pôsobí ako dokonale sediaci pánsky oblek bez zbytočných doplnkov. Hlavne v testovanej verzii Design s chrómovými lemami okien, so striebornými strešnými nosičmi a s 18-palcovými diskami s desiatimi lúčmi a logom RS. Pre dokonalý efekt nám chýbali iba zatmavené zadné sklá, na ktoré sa pri konfigurácii asi pozabudlo.

Pritom pohľad do špecifikácie hneď odhalí, že sa kliky v konfigurátore nešetrili. Príplatky sú v hodnote nad 30 000 eur, celková cena za auto prekračuje bývalé dva milióny korún. Časť z nich išla na dotvorenie exteriéru, oveľa viac však odhalíme až po usadnutí dnu. Čo-to odhalia kožené sedadlá s výborným tvarovaním a drevené obklady na dverách a palubnej doske, vyššiu cenu sa snaží ospravedlniť aj bezchybné spracovanie a hodnotné materiály všade navôkol.

Ďalšie finesy auta postaveného na novej platforme MLB Evo sa odhalia po naštartovaní. Najpozoruhodnejším je Virtual Cockpit, ktorý za 562 eur nahradí prístroje pred vodičom jedným displejom s detailnou grafikou. Ponúka viacero možností zobrazení, azda najefektnejším je to s veľkou mapou a so zmenšeným otáčkomerom a s rýchlomerom v rohoch. Prepnúť sa dá aj na detailné dáta z palubného počítača alebo ovládanie audia či telefónu, prípadne si zväčšiť ciferníky a ostatné údaje zájdu do úzadia. Multimediálnym centrom je 8,3-palcový stredový displej s vysokým rozlíšením, ovládaný kolieskom systému MMI, ku ktorému v aktuálnej verzii nemáme výhrady.

Noviniek je tu však oveľa viac, postupne sa nám odhaľujú počas jazdy. Výhľad do okolia nie je dokonalý, hlavne v spätných zrkadlách toho vidíme málo. Našťastie máme sledovanie mŕtveho uhla aj 360° parkovací systém, elektronika tento nedostatok teda dokáže kompenzovať. K tomu máme celý zástup ďalších pomocníkov, okrem iného aj vynikajúce Matrix-LED svetlomety. Adaptívne tempomaty síce nie sú vždy výhra, tento je však vďaka asistentovi pre jazdu v kolóne vynikajúci. Ideme si diaľnicou, pred mestom začínajú autá zastavovať. Audi sa zaradí na koniec radu a bez nášho pričinenia pokračuje samo ďalej, ničoho sa nedotýkame a pomaly si ideme vpred. Škoda, že po dlhšom zastavení treba dať na rozjazd auta pokyn, inak by už nebolo ani potrebné sledovať, čo sa pri posúvaní v zápche deje okolo. Naozaj komfortný prvok.

Tu sa však komfort nekončí. Pre nízky profil pneumatík veľké trhliny a rolety znamenajú pre o 20 mm znížený športový podvozok s reguláciou tlmičov „veľké sústo“, bežné nerovnosti však v režime Comfort hltá vynikajúco. Dlhé jazdy sú tak pre posádku štyroch osôb do 190 cm veľmi príjemné, všetci majú dostatok miesta v každom smere. A aj na diaľnici je na palube ticho, čo má na svedomí 7-stupňová prevodovka S Tronic, ktorá drží motor na 1 600 otáčkach.

Športový režim preladí riadenie, pohon aj podvozok na ostrejšiu vlnu a A4-ka ukáže, že dokáže byť veľmi svižná a príjemne ovládateľná. Len pritom stratí trochu zo svojej uvoľnenosti, naftový dvojliter totiž už musí dosť napínať svaly a jeho zvukový prejav pod plynom je síce dobre utlmený, ale má uvrčaný charakter, typický pre 2.0 TDI. Má však aj pre tento motor charakteristicky nízku spotrebu okolo 6 l/100 km. Na motor s výkonom 140 kW schopným rozbehnúť auto na 100 km/h pod 8 sekúnd je to veľmi prijateľný údaj, schopnosti podvozka sú však podstatne ďalej. Prevodovka vie výborne voliť správny prevod a hoci šetrí palivo jazdou na nízkych otáčkach, nikdy nenecháva motor dunieť a vibrovať nad voľnobehom, kultivovanosť pohonu je na vysokej úrovni.

Záver S naftovým dvojlitrom je tak Audi A4 ideálnym presúvadlom na akékoľvek vzdialenosti, na ktorých podporí vodiča širokou ponukou asistentov. K tomu poskytuje slušný komfort na dobrých cestách, prvotriedne spracovanie a výkonný motor s dobrou spotrebou.