Test Subaru Levorg: Nezaradený

Martin Ruisl, 15.05.2016
Vytŕčať z masy nemusí byť vždy žiaduce, no s dostatkom sebavedomia si to môžete dovoliť. A Subaru to veľmi dobre vie.

Zaškatuľkovať Levorg je celkom náročná úloha, preto sme sa rozhodli ju preskočiť. Veď o aute nemá dôvod rozhodovať príslušnosť k nejakej triede. Individualitu Subaru podčiarkuje jeho svojský dizajn, pritom tá „diera“ na kapote nie je na parádu. Vzduch cez ňu smeruje k medzichladiču stlačeného vzduchu. Športovejšiu orientáciu tohto prikrčeného kombi však cítiť viac v interiéri.

Po príjemnom zapadnutí do výborne tvarovaných športových sedadiel nastáva čas zoznámiť sa. Nízku palubnú dosku zdobí hneď niekoľko displejov. Medzi dvojicou ciferníkov, ktoré kombinujú otáčkomer s teplomerom a rýchlomer so stavom paliva, je zobrazenie počtu kilometrov, aktuálnej spotreby či indikátor preradenia. Najmenší monochromatický displej v strede slúži klimatizácii, vedľa je farebné zobrazenie palubného počítača s grafikou pohonu a všetko korunuje centrálny dotykový displej multimediálneho systému Starlink, bez navigácie a s občas pomalým načítaním USB kľúča. Ten sa dá ovládať aj z volantu, palubný počítač však má vlastný prepínač medzi výduchmi klimatizácie. S obsluhou sa jednoducho treba zžiť a ak prestupuje od inej značky, určite majte poruke návod.

V pozdĺžnom smere je Levorg príjemne priestranné auto aj vzadu, výška je trochu natesno. Nám z priestoru nad hlavou uberalo ešte klasické strešné okno. Batožinový priestor postačí aj menšej rodine, pretože 522 dm³ je dobre využiteľných vďaka pravidelnému tvaru. Sklon zadného operadla sa dá nastaviť v pomerne malom rozsahu, dôležitejšie je bezproblémové sklopenie do roviny aj priamo z kufra. V jednej z dvoch veľkých schránok pod podlahou oceňujeme výlis na umiestnenie roletky.

Otázka výberu pohonu je pri Levorgu zodpovedaná obratom, okrem preplňovaného boxera s prevodovkou CVT a „štvorkolkou“ v cenníku ďalšie položky nie sú. Na druhej strane, čo tejto kombinácii vytknúť? Plochý agregát dosahuje výkon 125 kW a aj v základnom režime pôsobí veľmi ochotne, v športovom ešte ochotnejšie. Škoda len, že svoju silu maskuje nevýrazným zvukovým prejavom, aspoň vo vyšších otáčkach by sme privítali trochu rachotu. Spotreba okolo 7,5 l/100 km pri bežnej jazde, resp. 8,5 l/100 km pri športovom vymetaní zákrut je primeraná. Prevodovka Lineartronic s plynulou zmenou prevodového pomeru patrí k tomu lepšiemu v ponuke. Môžete ju „komandovať“ aj páčkami pod volantom, pretože má šesť virtuálnych stupňov, reakčné časy však neoslnia.

Kombináciu pohodlia a športovosti v Levorgu najlepšie vyjadruje podvozok. Odpruženie svojou mäkkosťou dobre spracúva menšie nerovnosti, na dlhých vlnách sa trochu hojdá. V zákrutách sa však vôbec nemusíte báť, pretože rezervy sú veľkorysé. Aj keď sa karoséria mierne nakloní, Subaru perfektne drží stopu a nasleduje pokyny volantu. Z náznakov nedotáčavosti si pomôžete pridaním plynu, stály pohon všetkých kolies v momente zapriahne do práce aj zadnú nápravu. Levorg veľmi dobre reaguje na prenášanie záťaže. Smutní sme boli len z krásneho jarného počasia bez stopy vody, žiadalo by sa nám poriadnej snehovej nádielky.

Záver Je azda celkom jedno, či Levorg osloví majiteľa Škody Octavia, alebo BMW 3. Svojou originálnosťou má na to potenciál aj vďaka vcelku primeranej cene a slušnej výbave, ktorej by sme okrem už spomenutej navigácie vytkli azda len parkovacie senzory (k dispozícii je len kamera a tá stačí) a systém EyeSight s adaptívnym tempomatom a automatickým núdzovým brzdením z Outbacku. Bez nich sa však dobrý vodič dokáže zaobísť.