Jazdená Škoda Octavia Scout: Pre pokoj v rodine

Miloš Remenár, 10.02.2016
Aktuálnu generáciu Octavie už pomaly čaká facelift a predchádzajúca sa tak dostáva na rozumné ceny. Ideálnym kamarátom do dažďa aj iného nečasu je Scout.

Trend výroby oplastovaných kompaktných kombi so zvýšeným podvozkom a s pohonom všetkých kolies spustila v roku 2007 medzi ľudovejšími značkami práve Škoda Octavia Scout. Na začiatku bol na výber benzínový 2.0 FSI a naftový 2,0 TDI PD. Neskôr bola benzínová jednotka nahradená preplňovanou 1.8 TSI a naftový dvojliter nahradil nový s rovnakým objemom a výkonom, ale kultivovanejší so vstrekovaním common-rail.

Medzi častejšie poruchy dieselového dvojlitra patrí nadmerné opotrebovanie dvojhmotového zotrvačníka, čo sa prejavuje trhavými rozjazdmi, vibráciami a hlučným chodom na voľnobehu. Tak ako iné naftové motory s turbodúchadlom, aj tento trpel problémami prevažne vtedy, ak sa ním jazdilo na krátke vzdialenosti. Jedným z dôsledkov býva prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu alebo nefunkčný samotný EGR ventil. Poruchu signalizuje kontrolka motora a poznať ju podľa slabšieho nástupu výkonu, trhaním, prípadne prepnutím motora do núdzového režimu.

Náchylné na prevádzkové podmienky sú aj vstrekovače, ich zlú funkčnosť signalizuje ťažšie štartovanie za studena a následne hlučný a nerovnomerný chod motora. Dlhšiu životnosť im zaručí lepšia kvalita paliva, pomôže aj pravidelné pridávanie aditív. Strašiak zvaný turbodúchadlo vydrží pri správnom štýle jazdenia bez problémov viac ako 200 000 kilometrov, hlavné je nezabúdať na jeho správne dochladenie aj zahriatie. Podobne citlivý je DPF filter, ktorý robí problémy pri častých krátkych jazdách, keď sa nestihne dostatočne regenerovať a časom sa upchá.

Podvozok Scoutu je pomerne odolný a ako prvé sa porúčajú bežné dielce ako tyčky stabilizátorov a tlmiče. Oplatí sa dobre skontrolovať stav podvozkových prvkov na zdvihnutom aute a opticky preveriť jeho celkový stav. Obité a doškriabané spodné kryty a okúsané nápravnice signalizujú častejšiu jazdu v teréne, ktorá autu veľmi neprospievala, hoci ju zvládalo. Druhá skúška musí prebehnúť počas jazdy, kde sa treba sústrediť na rázy od nerovností či vôľu v riadení, solídna Octavia si však zachováva jazdné vlastnosti aj po väčšom nájazde kilometrov.

Skúšobná jazda je v podstate jediným spôsobom, ako preveriť správne fungovanie dvojspojkovej prevodovky. Prevodové stupne sa musia meniť hladko a bez rušivých zvukov aj pri plnom stlačení plynového pedála, vyskúšať radenie treba v automatickom aj manuálnom režime. Spoľahlivosť 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG nie je pri bežnom používaní problém, skôr ako mechanika sa vie pokaziť riadiaca elektronika. Pomerne bezstarostná je aj spojka Haldex, zabezpečujúca pohon všetkých kolies. Na životnosť jej vplýva ťahanie ťažkých prívesov a zapadnutých áut či častá jazda v teréne. Za prípadné dunenie šíriace sa zo zadnej časti môže nevyvážený kardan, na ktorom potom treba vymeniť vyvažovací kotúč.

Auto, ktoré sme skúmali, zatiaľ netrpí žiadnymi zo spomínaných porúch a dá sa predpokladať, že pri správnom zaobchádzaní a servise bude majiteľovi ešte dlho spoľahlivo slúžiť. Stojí 18 900 eur, čo je pri porovnaní s inými ponukami podobných áut z bazárov viac ako férová cena. Navyše je vybavené automatickou prevodovkou a všetkým potrebným, čo môže vodič potrebovať. Na palube nechýba tempomat, vyhrievané sedadlá, xenónové svetlá či navigácia. Chýbala nám iba možnosť prehrávania z USB, systém Amundsen+ podporuje iba SD karty. Tento Scout pochádza z konca výroby, z roku 2013. Za dva roky prevádzky však najazdil úctyhodných 78 000 kilometrov. Garanciu nestočeného údaju poskytuje program Škoda Plus, v rámci ktorého sa jazdené auto predáva. Okrem toho má množstvo iných výhod, ktoré iné bazáre neponúkajú.

V rámci programu Škoda Plus sa predávajú jazdené vozidlá všetkých značiek do veku siedmich rokov a s maximálnym nájazdom 150 000 km, spĺňajúcich zároveň prísne kvalitatívne kritériá. Všetky vozidlá majú pred predajom podrobne skontrolovaný technický stav, s ktorým je budúci majiteľ oboznámený. Navyše majú autá preverený pôvod, nemôžu tak pochádzať z trestnej činnosti. Samozrejmosťou je záruka, ktorá chráni po obdobie 12 mesiacov od nečakaných výdavkov za poruchy hlavných komponentov, rozšírená garancia kryje väčší rozsah komponentov od motora po elektroniku. Po predpredajnej príprave je každé auto k dispozícii na skúšobnú jazdu, ktorá je stále najdôležitejším spôsobom, ako zistiť, či dané auto spĺňa predstavy kupujúceho. Ak by klient po čase predsa len zistil, že mu auto nevyhovuje, môže ho do 2 000 km a 10 mesiacov od prebratia vymeniť za iné auto z ponuky. V prípade poruchy a nutnosti servisného zásahu poskytuje predajca záruku mobility a náhradné vozidlo. Po roku od predaja vozidla si majiteľ môže nechať vozidlo dôkladne skontrolovať na servisnej prehliadke.

Záver Škoda Octavia Scout je celkovo robustné a spoľahlivé auto, ktoré pri kúpe po starostlivom majiteľovi nebude robiť problémy. Alfou a omegou je však včasný servis a dodržiavanie servisných intervalov, ako aj správna voľba medzi naftovým a benzínovým motorom. Ak sa k tomu pridá kúpa z overeného zdroja, mala by slúžiť dlho a spoľahlivo.