BMW 430d Gran Coupé: Nebíčko na ceste

Miloš Remenár, 10.12.2015
Označenie Gran Coupé znamená tvar kupé, avšak s piatimi dverami. Je krajšie aj praktickejšie ako sedan, s naftovým trojlitrom je navyše veľmi svižné.

Svoju dynamiku auto naznačuje už na pohľad nezvyčajnou modrou farbou a športovým M balíkom so silnejšími M brzdami za 19-palcovými kolesami. Karoséria pôsobí športovejšie ako sedan radu 3, z ktorého je rad 4 odvodený spolu s dvojdverovým kupé. Pritom je však z istého pohľadu praktickejšia, keďže veko batožinového priestoru sa otvára celé aj so sklom. Vďaka tomu má pri rovnakom objeme oveľa väčší vstupný otvor, piate dvere majú sériovo elektrický pohon.

Do kabíny s nižšou strechou sa o niečo ťažšie nastupuje aj kvôli nízko ukotveným sedadlám, po sadnutí za volant však vodič hneď pochopí všetky výhody. Hlavne ak má v rukách rád športovejšie náčinie. Sedadlá majú výborné tvarovanie pre držanie tela pri bočných preťaženiach, volant vynikajúco padne do ruky a všetko je široko nastaviteľné, aby si každý našiel ideálnu polohu.

Na spomínané bočné preťaženia totiž aj naozaj príde, naftový šesťvalec s objemom tri litre má výkon 190 kW (258 koní) a krútiaci moment 560 Nm. Tieto parametre doženú ručičku rýchlomera na 100 km/h za 5,6 sekundy, maximálnu rýchlosť zastaví až obmedzovač pri 250 km/h. Dynamické schopnosti však neprejavuje iba na rovnej ceste, ale aj v zákrutách. Pri rýchlych prejazdoch cez ne dobre drží stopu a ani s ťažkým predkom a pohonom všetkých kolies nie je prehnane nedotáčavé. Navyše sa vodič môže venovať výhradne volantu, o radenie sa stará pre BMW typicky vynikajúca 8-stupňova prevodovka.

Typicky „bavorácky“ je aj interiér, kde je všetko po ruke a logicky usporiadané. Prehľadné prístroje dopĺňa head-up displej a rýchle ovládanie všetkých prvkov buď cez volant a otočný ovládač iDrive. Klimatizácia a niektoré ďalšie často používané funkcie majú stále klasické ovládanie tlačidlami. Priestor vpredu je dostatočný v každom smere, kvôli klesajúcej streche však nezostalo veľa na hlavy vyšších pasažierov vzadu, šírka je postačujúca pre dvojicu. Vynikajúci dojem vyvoláva aj spracovanie a materiály vo vnútri kabíny.

Záver Menej miesta na zadných sedadlách kompenzuje rad 4 vo verzii Gran Coupé praktickosťou batožinového priestoru, viac sa preto hodí tým, ktorí málokedy cestujú s viacerými osobami. Nechýba mu komfort a v prípade potreby sa s agregátom 30d vie premeniť na poriadneho šprintéra. Priemerne nám pritom spotreboval okolo 7 l/100 km, čo je na výkonový potenciál viac ako dobré číslo. Keď k tomu pridáme vynikajúce jazdné vlastnosti a kvalitu luxusného interiéru, ostáva nám ako jediný mínus iba jeho cena, ktorá sa v testovanej verzii vyšplhala k sume 78 000 eur, z toho 25 000 eur tvorila doplnkový výbava na želanie.