Dlhodobý test Kia Optima: Veľký chlapík

Peter Mihálik, 11.08.2015
Dlhodobý test Kie Optima rozbiehame pohľadom na jej technické „vnútornosti“. 

Automobilka Kia ponúka pre svoje modely dosť netradičnú a ojedinelú záruku – 7 rokov alebo 150 000 km, pričom prvé tri roku sú bez obmedzenia kilometrov. Odvážne tvrdenia zrejme zatiaľ automobilke vychádza. My sme mu tiež podľahli a rozhodli sa, že sa na rok staneme majiteľmi nejakého modelu Kia. Ale nie úplne nového – aby sme sa mohli rýchlejšie napredovať jazdenými kilometrami. Voľba padla na najväčší sedan v ponuke automobilka, model Optima. Pri preberaní mal najazdených 10 006 km. Zvedaví sme, ako sa veľkému sedanu kvalitatívne obstáť, veď je v triede, kde kvalita a komfort hrajú významnú úlohu. Samozrejme aj prestíž – Passat je toho dôkazom.

Kia si autoritu buduje najmä veľkým Sorentom, ale ani Optima nie je márna - aj keď predajné výsledky hovoria o inom. Do redakcie sa nám dostal kúsok vo vyššej výbave s naftovým motorom a automatickou prevodovkou (okrem metalízy jediná príplatková položka). Medzi dvoma stupňami je, okrem množstva prvkov, aj jeden optický rozdiel – balík Sport obsahujúci športovú mriežku chladiča, športové nárazníky a športový volant so skoseným spodkom venca volantu. Pri pohľade na takto vybavené auto sme si aj redakčne položili otázku - prečo sa mu nedarí zaujať? Podľa nášho gusta vyzerá výborne. Šmrncovné tvary nekopírujúce konkurenciu navodzujú pocit sily. V tomto pokračuje aj interiér. Veľmi príjemné a veľké sedadlá, naozaj famózny tvar a veľkosť volantu. Veľký je aj centrálny displej. Klasickú dizajnérsku školu bez extrémnych výstrelkov síce považujeme pomaly za vymierajúcu, v našich očiach je však populárnejšia a ergonomicky prívetivejšia.

Aj vzadu vládne pohoda, presne tak ako sa na auto tejto kategórie patrí. Jemne menej miesta na chodidlá dopĺňa vzdušnosť na kolená aj hlavu. Dokonca ani batožinový priestor nie je nevydarený – až na držiaky veka zasahujúce doňho. Optima sa nám zatiaľ staticky páči. Ako sa hovorí – má niečo do seba.

Za rok chceme najazdiť čo najviac kilometrov – pevne veríme, že budú bezproblémové. Preto ju budeme používať hlavne na dlhé trate. Prvá tisícka kilometrov nám ukázala ďalšie tváre, ktoré nám poukázali aké bude s ňou jazdenie. Motor, aj napriek ponúkanému výkonu, sa v spolupráci s automatickou prevodovkou javí letargickejší. Pri normálnej jazde sme síce nedostatky nevnímali, no pri potrebe väčšej dynamiky sú dosť citeľné – napríklad pri potrebe razantnejšieho vyštartovania z križovatky alebo pri predbiehaní. Riadiaci systém má síce v ponuke športový mód (okrem neho ešte ekonomický a normálny), ale ani ten nie je žiadna sláva. Áno, zrýchli sa podradenie, ale motor len vyletí do otáčok bez extrémnejšej sily. Škoda. Podľa nás si – vzhľadom na optické kvality – Optima zaslúži niečo silnejšie ak nie rovno viacvalcové. A chcelo by to aj lepšie svetlomety. Stretávacie sú síce xenónové, no diaľkové halogénové. Farebný rozdiel svetla počas jazdy v noci jemne prekáža. A posledné priestor na doladenie – posilňovač riadenia. Je až veľmi „preelektrizovaný“, totálne neosobný. Len otáčame volantom a ani len netušíme čo sa deje s kolesami, nulová spätná väzba.

Potešili nás ale brzdy, podvozok a komfort jazdy v kráľovských sedadlách. Všetky ovládače sú po ruke a intuitívne rozložené. S Optimou sme sa doslova zžili po pár metroch. Jazdu nám spríjemňovalo aj ozvučenie Infinity. Priemerná spotreba sa nám hýbe – podľa štýlu jazdy a intenzity mestskej jazdy – od 5,2 po 6,6 l/100km. Podľa dotankovaného paliva máme zatiaľ celkový priemer 6,8 l/100 km.

Jedna vec sú naše pocity a možné problémy či poruchy, druhá korektné merania. Ako sa hovorí – čo je na papieri, to je takmer sväté. V prípade Kie Optima sme boli veľmi zvedaví, ako je technicky na tom. Do redakcie nám prišla s už najazdenými pár kilometrami. Z toho aj vyplýva, že ju šoférovali pred nami rôzni vodiči po našich „cestách“.

Meranie bŕzd ukázalo, že sú úplne v poriadku. Potešil najmä ich výkon (keďže musia brzdiť relatívne ťažké auto navyše s automatickou prevodovkou) – ľavé predné 3,78 kN, pravé 3,54 kN, čo predstavuje rozdiel len 6 percent. Zadné boli na to ešte lepšie – 1,98 a 1,97 kN, čo je absolútne zanedbateľný rozdiel. Meranie tlmičov však ukázalo, že viac zaťažený predok aj viac trpí. Ľavý predný je v 61-percentnom stave, náprotivok 62-percentom (zatiaľ sú však úplne v poriadku, za vážne poškodené alebo menej funkčné sa považujú až pod 40 percent). Zadné sú podľa merania ako keby nové – 93 a 97 percent. Ku cti však slúži, že tlmiče sa opotrebovávajú rovnomerne – vpredu je rozdiel 2 a vzadu 4 percentá.

Záver Jazdu s Optimou si (zatiaľ) naplno užívame. Hlavne na dlhých tratiach sa ukazuje ako veľmi príjemný spoločník – spolu so skvelým ozvučením. Podľa palubného počítača sa nám priemerná spotreba ustálila na hodnote 6,6 l/100 km. Na tomto čísle je príjemné aj to, že sa pomerne presne zhoduje aj s hodnotou reálne dotankovaného paliva – od 6,5 po 6,7 l/100 km (podľa štýlu jazdy). Problémy nás obchádzajú, neduhy tiež. No pred nami je ešte veľmi veľká porcia kilometrov.