Jeep Renegade: Pochodom v chod!

Martin Ruisl, 18.06.2015
Armáda Jeepov sa rozrástla o model Renegade. Otestovali sme ho v trochu netradičnej, no potenciálne zaujímavej verzii 1.6 MTJ s pohonom predných kolies.

Ktovie, či si marketingové oddelenie Jeepu poriadne preštudovalo výkladový slovník, než odobrilo meno Renegade. Znie to síce tak drsne a bojovne, k robustnému charakteru auta sa hodí, ale „zradca“, „odrodilec“ či „odpadlík“ rozhodne nie sú tými správnymi významami, ktoré sa podľa nás majú spájať s Jeepom ako symbolom Ameriky. Ibaže by tým chceli naznačiť jeho talianske korene, ktoré však má už aj aktuálny Cherokee. Na rozdiel od neho však Renegade v Taliansku aj vyrábajú, takže to považujme za vybavené.

Hoci ide o neveľké auto, interiér v prvom momente prekvapí svojou priestrannosťou. Na predných sedadlách naozaj nebudú mať problém ani dvaja urastenejší dospelí, veď Renegade využíva novú širokú platformu Small US Wide 4 × 4. Vzadu však neočakávajte zázraky, skôr naopak. Miesta na nohy je pomerne málo a pohodliu neprispieva ani rozvalený sklon operadla, ktorý kontrastuje s ostro zalomenými kolenami. Batožinový priestor je s 351 dm³ takmer na úrovni kompaktných hatchbackov, je však prekvapujúco úzky. Ak ste Renegade zaradili medzi kandidátov na rodinné auto, navštívte predajcu aj s kočíkom.

Špecialitou auta, ktorá nám do očí najviac udrela práve v kabíne, je fakt, že výrobca vám musí neustále pripomínať, v čom to vlastne sedíte. Výskyt nápisu Jeep alebo motívu masky klasického Willysu (dve svetlá a medzi nimi deväť rebier) je asi trojnásobný oproti konkurencii, osobitne vyzdvihujeme spätné zrkadlá, vnútorný kryt dažďového senzora, orámovanie reproduktorov, podlahu batožinového priestoru a výplň veka kufra.

Ovládanie je kombináciou amerického (neoznačené tlačidlá rádia na spodnej strane volantu) a talianskeho (spínanie stieračov otočením konca pravej páčky) sveta. Diplomaticky napísané žargónom motoristických novinárov: vyžaduje si to zvyk. To platí aj pre systém uConnect (navigácia atď.) ovládaný cez centrálny dotykový displej.

Chuťovku v podobe verzie Trailhawk s pohonom všetkých kolies a redukciou pri deväťstupňovom automate si necháme na inokedy, väčšine zákazníkov totiž dobre poslúži aj obyčajný pohon predných kolies v kombinácii so šesťstupňovým manuálom a s osvedčeným talianskym dieselom 1.6 MultiJet. Motor sa spočiatku nejaví zvlášť kultivovane, pretože sa musí zohriať. Potom je celkom príjemný, primerane ochotný a príjemne skromný. Za svojich 88 kW a 320 Nm si vypýta v priemere nejakých 6 litrov nafty na 100 km.

Hoci je Jeep synonymom terénneho auta, s Renegadeom a jeho 175 mm svetlej výšky je lepšie držať sa pevnej cesty. Na tej pôsobí veľmi stabilne a rozvážne. Pokojná jazda mu vyhovuje, vymetanie zákrut s nekomunikatívnym riadením vás pomerne rýchlo unaví. Na 17-palcových kolesách sme očakávali solídny komfort, celkom však nerozumieme tvrdému naladeniu pružín. Auto je tak aj na celkom hladkej ceste neustále nervózne. Vo Wrangleri s dvojicou tuhých náprav to vieme pochopiť (ten je inak pokojnejší), ale pre Renegade s nezávislým zavesením je takého pohojdávanie neprípustné.

Záver Jeep v ostatných rokoch pracuje na imidži originálnej značky a v tomto mu Renegade určite pomôže. Jeho nedostatky môžete nonšalantne prehliadnuť (hoci podľa nás sú niektoré dosť ťažko prehliadnuteľné), alebo sa radšej rozhliadnite po bežnej konfekcii z radu SUV.