Fotogaléria:Ženeva 2009: Toyota Prius a Verso

Keď „trojkový bavorák“, tak jedine 320d xDrive. My sme sa však väčšinovému vkusu vzopreli a dali sme šancu aj menšinovému žánru 325d s karosériou kombi.


V modernom chaose čísel sa za 325d skrýva naftový štvorvalec s výkonom 160 kW, ktorý dosahuje vďaka dvojitému preplňovaniu. Na pohon všetkých kolies pri ňom zabudnite, dvojliter posiela všetko na zadnú nápravu. A možno je to tak aj lepšie. Alebo nie?

Mnohí si pomyslia, že so „zadnokolkou“ sa dá bezpečne jazdiť len na suchu. Stačí trocha vody či nebodaj snehu a okamžite sa musíte pretočiť do zvodidiel a každý kopček pre vaše auto predstavuje výpravu na Mount Everest. Zahoďme teraz tieto zveličené predsudky a poďme sa pozrieť na realitu. Na suchu je všetko úplne v pohode, auto perfektne drží. Keď poriadne podkúrite a BMW prepnete aspoň do režimu Sport+ s vypnutou kontrolou trakcie, zadné kolesá prestanú nápor zvládať a vy predvediete taký amatérsky pokus o drift. Nič nebezpečné a všetko pod dohľadom citlivého ESC. Na mokrej ceste sa veľa nemení. S rozumom sa nemáte čoho báť. A potom príde sneh, ktorý sme v rámci testovania ešte stihli.

Vtedy sa oddelí zrno od pliev a buď máte radosť z toho, ako BMW prenáša váhu a citlivo reaguje na vaše pokyny volantom, alebo po prvom neopatrnom pridaní plynu si idete vymeniť spodné prádlo. Špičkový podvozok umožňuje precíznu kontrolu jazdy na hranici trakcie, riadenie komunikuje čisto a priamo. Pocit bezpečia s xDrive je totiž relatívny a ani ten najšikovnejší systém fyziku neoklame. Vhod možno príde vtedy, keď ste neodhadli situáciu a bezradne postávate s polovicou auta v záveji. Nuž áno, pri pohone jednej nápravy treba viac rozmýšľať a predvídať. A nezabudnúť na kvalitné pneumatiky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Samotný motor spočiatku nepôsobí tak silno, ako deklarujú technické údaje, po chvíľke sa však nadýchne a osloví najmä svojou pružnosťou. Medzi troma nastaveniami elektroniky Eco Pro, Comfort a Sport sú citeľné rozdiely, prispôsobenie sa týka aj automatickej prevodovky. Osvedčené športové osemstupňové ústrojenstvo od ZF je odporúčanou voľbou. Stupne môžete voliť aj manuálne, reakcie sú promptné a príjemne mäkké. Ťažko však prekonáte vycibrenú elektroniku. Spotreba je dosť závislá od štýlu jazdy, náš priemer tesne pod 7 litrov na 100 km zodpovedá skôr dynamickému profilu a uznávame, že by to mohlo byť aj trochu menej.

Pri rade 3 máte na výber niekoľko dizajnových línií, našu Luxury charakterizuje elegancia v napríklad podobe chrómového lemovania, ktoré pekne ladí s hnedou metalízou. V interiéri potom dostanete sedadlá zamerané skôr na komfort s trochu slabším bočným vedením, ale pevnou výplňou na dobrú oporu pri dlhých cestách. Vpredu aj vzadu je dostatok priestoru, pozícia za volantom je takmer bezchybná, svetlá koža v kombinácii s drevom vytvára luxusný pocit. Obsluha cez iDrive je prehľadná a jednoduchá, všetko je dobre čitateľné. Batožinový priestor je na úrovni prémiového priemeru, BMW disponuje aj armádou šikovných riešení: deliaca sieť, flexibilné priečky, popruhy, schránka pod podlahou s priestorom na roletku, odklápacie okno piatych dverí či operadlá delené 40 : 20 : 40. Zadné veko je vždy ovládané elektromotorom a v spojení s bezkľúčovým prístupom ho šikovne otvoríte pohybom nohy pod nárazníkom.

Pri pohľade na 18-palcové disky s tradičným run-flat pneumatikami je na mieste otázka komfortu. Podvozok je síce tvrdšie naladený, ale nepríjemne sme sa cítili až na veľkých jamách, no ani tu BMW nestrácalo sebakontrolu a potešilo aj dobrým odhlučnením. Menšie kolesá by sme však volili predovšetkým preto, aby sme znížili šancu poškodiť disk pri manévrovaní okolo obrubníkov. Z príplatkov by sme ešte nevynechali ani výborné adaptívne svetlá so selektívnym clonením. Spolu s takpovediac povinnými extra prvkami ako je vyhrievanie sedadiel, dažďový senzor či navigácia s 3D zobrazením sa pripravte na to, že príplatky budú tvoriť asi tretinu konečnej ceny. Taký je však prémiový automobilový svet.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Záver Pre 325d Touring sa zrejme nerozhodne veľa záujemcov o BMW strednej triedy. A možno je to aj dobre, že aj v takom viac-menej strednoprúdovom segmente sa stále dá nájsť niečo výnimočné, čo zaimponuje len vybraným osobnostiam.

Inzercia

Inzercia

Pokračujte na ďalší príspevok »