Fotogaléria:Ženeva 2009: Toyota Prius a Verso
Keď „trojkový bavorák“, tak jedine 320d xDrive. My sme sa však väčšinovému vkusu vzopreli a dali sme šancu aj menšinovému žánru 325d s karosériou kombi.
V modernom chaose čísel sa za 325d skrýva naftový štvorvalec s výkonom 160 kW, ktorý dosahuje vďaka dvojitému preplňovaniu. Na pohon všetkých kolies pri ňom zabudnite, dvojliter posiela všetko na zadnú nápravu. A možno je to tak aj lepšie. Alebo nie?
Mnohí si pomyslia, že so „zadnokolkou“ sa dá bezpečne jazdiť len na suchu. Stačí trocha vody či nebodaj snehu a okamžite sa musíte pretočiť do zvodidiel a každý kopček pre vaše auto predstavuje výpravu na Mount Everest. Zahoďme teraz tieto zveličené predsudky a poďme sa pozrieť na realitu. Na suchu je všetko úplne v pohode, auto perfektne drží. Keď poriadne podkúrite a BMW prepnete aspoň do režimu Sport+ s vypnutou kontrolou trakcie, zadné kolesá prestanú nápor zvládať a vy predvediete taký amatérsky pokus o drift. Nič nebezpečné a všetko pod dohľadom citlivého ESC. Na mokrej ceste sa veľa nemení. S rozumom sa nemáte čoho báť. A potom príde sneh, ktorý sme v rámci testovania ešte stihli.
Vtedy sa oddelí zrno od pliev a buď máte radosť z toho, ako BMW prenáša váhu a citlivo reaguje na vaše pokyny volantom, alebo po prvom neopatrnom pridaní plynu si idete vymeniť spodné prádlo. Špičkový podvozok umožňuje precíznu kontrolu jazdy na hranici trakcie, riadenie komunikuje čisto a priamo. Pocit bezpečia s xDrive je totiž relatívny a ani ten najšikovnejší systém fyziku neoklame. Vhod možno príde vtedy, keď ste neodhadli situáciu a bezradne postávate s polovicou auta v záveji. Nuž áno, pri pohone jednej nápravy treba viac rozmýšľať a predvídať. A nezabudnúť na kvalitné pneumatiky.
Samotný motor spočiatku nepôsobí tak silno, ako deklarujú technické údaje, po chvíľke sa však nadýchne a osloví najmä svojou pružnosťou. Medzi troma nastaveniami elektroniky Eco Pro, Comfort a Sport sú citeľné rozdiely, prispôsobenie sa týka aj automatickej prevodovky. Osvedčené športové osemstupňové ústrojenstvo od ZF je odporúčanou voľbou. Stupne môžete voliť aj manuálne, reakcie sú promptné a príjemne mäkké. Ťažko však prekonáte vycibrenú elektroniku. Spotreba je dosť závislá od štýlu jazdy, náš priemer tesne pod 7 litrov na 100 km zodpovedá skôr dynamickému profilu a uznávame, že by to mohlo byť aj trochu menej.
Pri rade 3 máte na výber niekoľko dizajnových línií, našu Luxury charakterizuje elegancia v napríklad podobe chrómového lemovania, ktoré pekne ladí s hnedou metalízou. V interiéri potom dostanete sedadlá zamerané skôr na komfort s trochu slabším bočným vedením, ale pevnou výplňou na dobrú oporu pri dlhých cestách. Vpredu aj vzadu je dostatok priestoru, pozícia za volantom je takmer bezchybná, svetlá koža v kombinácii s drevom vytvára luxusný pocit. Obsluha cez iDrive je prehľadná a jednoduchá, všetko je dobre čitateľné. Batožinový priestor je na úrovni prémiového priemeru, BMW disponuje aj armádou šikovných riešení: deliaca sieť, flexibilné priečky, popruhy, schránka pod podlahou s priestorom na roletku, odklápacie okno piatych dverí či operadlá delené 40 : 20 : 40. Zadné veko je vždy ovládané elektromotorom a v spojení s bezkľúčovým prístupom ho šikovne otvoríte pohybom nohy pod nárazníkom.
Pri pohľade na 18-palcové disky s tradičným run-flat pneumatikami je na mieste otázka komfortu. Podvozok je síce tvrdšie naladený, ale nepríjemne sme sa cítili až na veľkých jamách, no ani tu BMW nestrácalo sebakontrolu a potešilo aj dobrým odhlučnením. Menšie kolesá by sme však volili predovšetkým preto, aby sme znížili šancu poškodiť disk pri manévrovaní okolo obrubníkov. Z príplatkov by sme ešte nevynechali ani výborné adaptívne svetlá so selektívnym clonením. Spolu s takpovediac povinnými extra prvkami ako je vyhrievanie sedadiel, dažďový senzor či navigácia s 3D zobrazením sa pripravte na to, že príplatky budú tvoriť asi tretinu konečnej ceny. Taký je však prémiový automobilový svet.
Inzercia
Záver Pre 325d Touring sa zrejme nerozhodne veľa záujemcov o BMW strednej triedy. A možno je to aj dobre, že aj v takom viac-menej strednoprúdovom segmente sa stále dá nájsť niečo výnimočné, čo zaimponuje len vybraným osobnostiam.