Exkluzívny slovenský test Qoros 3 Sedan

Peter Mihálik, 24.04.2015
Nie všetko, čo má na sebe visačku „Made in China“, musí byť šmejdové, nekvalitné, prípadne skopírované. Máme tu jeden štvorkolesový dôkaz.

Automobilka Qoros vznikla v roku 2007 na zelenej čínskej lúke, no strediská má aj v Mníchove (dizajn) a Grazi (strojárstvo a dizajn). Do Európy vystrelila v druhej polovici roku 2013 priamo cez jej srdce – cez naše malé Slovensko. Neprišla však s hlavou medzi plecami, ale s veľkou pompéznosťou. Stačilo prvý produkčný model Qoros 3 rozbehnúť proti stene a hneď o ňom hovoril celý svet. Automobilka ho stále ešte technicky dolaďuje, no my sme neodolali a pozreli sme sa jednému z prvých produkčných modelov pekne na zúbok.

Prvé kilometre jazdy nás sprevádzal zvláštny pocit – akési očakávania a možno trošku mierna vnútorná nedôvera. Veď sme sedeli vo vozidle, ktoré nemá žiadnych predkov ani históriu. Pochádza z krajiny, kde kópie modelov renomovaných značiek brázdia ulice. Lenže Qoros 3 je iný. Je originál z pera európskych dizajnérov. Nevidieť znak na volante, isto by som povedal, že pochádza z Európy. Dosť však bolo filozofovania.

Z pohľadu vodiča hodnotíme Qoros 3 na výbornú. Veľmi príjemný až športový posed za výborne tvarovaným volantom sprevádzajú rozumne rozložené odkladacie priestory. Mali sme si kde odložiť mobilný telefón, dokonca sme tu našli šikovne riešené otvory na natiahnutie kábla na jeho „kŕmenie“. Štartovacie tlačidlo v strede za dobre do ruky padnúcim voličom prevodovky prebudí tichý motor. V združených ukazovateľoch sme si však všimli, že chýba kontrolka teploty chladiacej kvapaliny motora – pri preplňovaných motoroch by sa hodila. Čo v nás spôsobovalo chaotické pocity, je menu ovládané cez dotykovú obrazovku. Chýbali nám na nej väčšie ikony jasne definujúce, čo sa za nimi skrýva. Takto sme sa aspoň naučili, že hore je zdroj hudby, dole mobilný telefón, vpravo zatiaľ nefungujúca navigácia (automobilka ju bude riešiť v spolupráci s niektorou renomovanou spoločnosťou poskytujúcou navigácie, stačí len podpísať kontrakt), vľavo údaje o stave vozidla. Okrem chaosu sme sa borili aj s nie veľmi citlivými snímačmi. Nie vždy sa nám podarilo prepnúť to, čo sme potrebovali. No kvalita prehrávaného zvuku sa nám celkom pozdávala.

Spolujazdec si sedí podobne komfortne ako vodič, akurát vysoko. Oproti najnižšej pozícii vodičovho sedadla celkom citeľne. Nič to však nemení na fakte, že vzadu posed taktiež nie je zlý. Čo sme však ocenili, je veľký vstupný otvor výrazne uľahčujúci nastupovanie aj vystupovanie. Možno viac priestoru by sme prijali na nohy – mohutné zimné topánky sa len tak-tak zmestili pod predné sedadlá. Vyhovovala nám dĺžka sedáka aj operadla. Potešil výduch ventilácie – maličkosť, no v zimných mesiacoch s celkom citeľným dôsledkom.

Na konci auta sme zaznamenali ďalší potešujúci fakt – veľkosť vstupného otvoru do batožinového priestoru. Karosérie typu sedan majú s ním vždy problém. Chladnička sa cez neho nepretiahne, väčšie cestovné kufre však áno. A dokonca im nebude ani záves veka prekážať. Pod dnom je ešte „zúfalka“, ale vďaka aspoň za ňu.

Z prakticko-dizajnérskej stránky niet veľmi čo Qorosu vyčítať. Ešte všakcítiť fakt, že treba dotiahnuť remeselnú výrobu či jemne pozmeniť výber materiálov. Všetko je to však vec, ktorá sa doriešiť dá. Na prvotinu je to počin veľmi vydarený. Ak pánom v Qorose vydrží energia a entuziazmus, tešíme sa na ďalšie produkty.

Lenže Qoros 3 má aj technickú stránku. Na ňu sme azda boli viac zvedaví ako na estetiku či praktickosť. V súčasnom globálnom svete sa totiž dá kúpiť takmer všetko, no Qoros išiel cestou vlastného vývoja. Pod prednou kapotou sedel štvorvalec s objemom 1,6 litra preplňovaný jedným turbodúchadlom. Papierovo síce žiadna sláva, realita však bola jemne iná. Okrem tichého chodu vynikal pružnosťou. Plochá krivka priebehu krútiaceho momentu robila divy. Bolo takmer jedno, v akých otáčkach motor pracoval, vždy pekne akceleroval. Dokonca s rastúcimi otáčkami citeľne ožíval. Sekundovala mu dvojspojková šesťstupňová prevodovka od renomovaného výrobcu Getrag, avšak s riadiacim softvérom Qorosu. Plynulá jazda znamenala až nebadateľné radenie. Horšie to bolo pri prudkom zošliapnutý plynového pedála až k podlahe. Tu sme si doslova mohli odpočítať, kedy si tento fakt elektronika uvedomila. Potom prudké trhnutie a podradenie. Zvláštne. V manuálnom režime totiž radila bravúrne. Dokonca zvládla aj „rýchlu smrť“ – v režime manuálneho radenia sme počas akcelerácie preradili na vyšší stupeň a akcelerovali ďalej. V tomto momente je predradený ďalší vyšší prevod, no my sme vo vhodných otáčkach dali povel na podradenie. Bežne sa podradenie pri konkurencii dostavilo s určitým oneskorením, v Qorose takmer okamžite. Test sme si párkrát zopakovali a vždy na výbornú. Na diaľnici by sme však privítali nižšie otáčky – pri rýchlosti 130 km/h motor točil 3 000 min-1. Krátka prevodovka má svoje nesporné dynamické výhody, no ekonomicky by sa dlhšou šestkou docielila nižšia priemerná spotreba. Nám sa v tuhých zimných mesiacoch s relatívne krátkymi cestami pohybovala okolo 8,0 l/100 km.

Zimné cesty však dokonale preverili podvozok aj karosériu. Väčšie nerovnosti sme jasne vnímali, o menších sme ani nevedeli. Ako sme sa však dozvedeli, automobilka problém nervozity už vyriešila úplne novou kinematikou zadnej nápravy. Za ďalšie sme si všimli, že prejazd nerovností alebo jazda vyššou rýchlosťou nám akusticky vôbec neprekáža. Aerodynamicky (odhlučnením) aj tuhostne je karoséria navrhnutá naozaj precízne.

Záver Áno, Qoros 3 má ešte svoje neduhy a malé chybičky. Ale bodaj by boli ostatní na prvý pokus takto perfektní. Je to originálne a po doladení niektorých maličkostí plnohodnotné rodinné auto. Navyše sa predáva veľmi slušne vybavený za jednu cenu.