Dlhodobý test: Peugeot 308 SW

Peter Mihálik, 31.03.2015
Po nie veľmi dlhom čase sa opäť dostávame na štartovaciu čiaru s jedným dlhodobým testom. Najbližší rok nám spoločnosť bude robiť Peugeot 308 SW. 

Dlhodobý test je špecifický typ testu. Počas roka s autom najazdíme dostatočné množstvo kilometrov, aby sme mohli naozaj presne špecifikovať reálnu spotrebu paliva podľa jazdných štýlov, auto sa nevyhne povinnému servisu aj výmene sezónnych pneumatík (aj tie majú vplyv na spotrebu paliva). Dokonale môžeme vyskúšať jazdné vlastnosti – prázdneho aj naloženého auta. Jednoducho ide o komplexný súhrn informácií.

Prvým sa na našej pomyselnej čiare ocitol Peugeot 308 SW s vynoveným naftovým motorom 2,0 HDi s prívlastkom Blue, čiže vďaka vstrekovaniu technickej močoviny (adBlue) spĺňa emisnú normu Euro 6, a v najvyššom stupni vybavenia Allure. Chuťovkou je kombinácia so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Dosť vysokú „základnú“ výbavu obohatila cúvacia kamera (150 eur), vyhrievané predné sedadlá (240 eur), zatmavené zadné okná (120 eur), navigácia s dvoma USB konektormi a jukeboxom (490 eur).

Takže tu máme slušne veľké (aj keď zaradené do kompaktnej triedy) a nadmieru dobre vybavené rodinné kombi. Na štartovacej čiare sa ocitlo s 3 309 nabehanými kilometrami a so zimnými pneumatikami Kleber Krisalp HP2 s rozmerom 225/55 R16.

Prvé kilometre hodnotíme ako nadmieru príjemné. Zimné mesiace nám ukázali dve veci – podvozku malé kolesá prospievajú a motor sa dosť rýchlo zohrieva na pracovnú teplotu. Prejazd snežných nerovností, nečakaných (a neželaných) výtlkov nebol pre karosériu utrpením. Vnímali sme len vzdialené bum-bum. Karoséria sa všeobecne zatiaľ javí ako veľmi tuhá bez sekundárnych pazvukov. Veľmi sme sa potešili aj rýchlemu zohrievaniu motora, až nečakane rýchlemu v sfére naftových motorov. Zimné mesiace tak nepredstavovali neželané chladné utrpenie.

Bez diaľničného tempa sa nám priemerná spotreba – 50 : 50 mesto : mimo mesta – ustálila na hodnote 5,8 l/100 km podľa palubného počítača, resp. 5,54 l/100 km podľa dotankovaného paliva. Myslíme si však, že dlhšia jazda po diaľnici extrémne priemernú spotrebu dvíhať nebude. Pri rýchlosti 130 km/h motor točí približne (len) 2 200 min-1. Aj samotná prevodovka je vcelku zaujímavá. Napriek tomu, že konštrukčne ide o „bežný“ automat s hydrodynamickým meničom, pocitovo radí ako dvojspojková prevodovka. Zmena prevodových stupňov je rýchla, no sprevádza ju citeľné trhnutie.

Zaznamenali sme však aj malé neduhy. Okrem nedostatku rozumne veľkých odkladacích priestorov to bol napríklad pri nízkych vonkajších teplotách pomaly nabiehajúci multimediálny systém s dotykovou obrazovkou. Za normálnych okolností nám to neprekáža, lenže sa prostredníctvom neho ovláda aj ventilácia. Nepríjemné je aj nočné cúvanie. Displej totiž v nočnom režime stmavne, takže vôbec na ňom nevidieť situáciu za autom. Veľmi sa to však nezlepší ani pri jeho prepnutí na denný režim – zrejme aj kamera má v noci jasné limity.

Záver Sme len na štarte. Čaká nás rok, počas ktorého chceme najazdiť minimálne 40 000 km. Pevne veríme, že to aj bude bezproblémový rok.