Seat Leon X-Perience: Čerpanie skúseností

Miloš Remenár, 23.03.2015
Techniku oplastovaných kombi s pohonom všetkých kolies nasadil Seat do Leonu ST. Ako sa podarila španielska interpretácia Scouta?

Stačí zvýšený podvozok, pár nelakovaných dielcov na ochranu karosérie, pohon kolies oboch náprav a praktický sympaťák je na svete. Obľubu takýchto áut medzi zákazníkmi demonštrovala hlavne Škoda Octavia Scout, v koncerne preto chcú v segmente vozidiel kombi s terénnymi schopnosťami vyťažiť čo najviac. Španielska adaptácia pripadla na Leon, ktorý si aj v dobrodružnej verzii Experience zachováva športovú tvár, takú typickú pre Seat.

A má taký aj podvozok. Oproti Scoutu je Experience tuhší, avšak má účinné tlmiče, ktoré kabínu izolujú aj od buchnátov z väčších nerovností, pokiaľ nie sú veľmi hlboké. Zásluhu za to pripisujeme rozumnému rozmeru 17-palcového obutia. Bez obmedzovania sa na vyšší výkon auta má vzadu tichšiu viacprvkovú nápravu, ktorá lepšie drží zadné kolesá na vozovke. Jazdné vlastnosti sú jednoznačne viac podobné štandardnému kombi než ťažkopádnejším SUV. Auto dobre drží stopu, nenakláňa sa a má čitateľné jazdné vlastnosti aj príchod nedotáčavosti. Riadenie je v rámci štandardu koncernu precízne a dobre naladené, rovnako ako brzdy s presným dávkovaním.

Hlavným plusom automobilu je pohon všetkých kolies, medzi ktorými distribuuje silu elektronicky riadená spojka Haldex piatej generácie. Novinkou v nej je istá miera predvídavosti, vďaka ktorej sa zadné kolesá nepripájajú až po preklze predných, ale časť krútiaceho momentu ide dozadu štandardne, pri silnej akcelerácii ešte viac. Za každých podmienok sa snaží čo najviac poháňať kolesá s najlepšou adhéziou. To platí aj vtedy, keď je rôzny podklad pod pravou a ľavou stranou, prípadne pri krížení náprav. Fungovanie pohonu je plne automatické a vodič ho nemôže meniť, cíti len vynikajúcu trakciu aj na šmykľavom povrchu, kde pomáha aj štandardne dodávaná elektronická uzávierka XDS. Limitom v teréne tak nebude neschopnosť pohonu, ale skôr svetlá výška a nájazdové uhly karosérie.

Pre lepší komfort by sme prijali automatickú prevodovku, tú má však Leon Experience iba s najsilnejším naftovým motorom, za ktorý treba priplatiť štyri a pol tisíca eur. Slabší 2.0 TDI sa dodáva iba s manuálnou skriňou, medzi jej šiestimi stupňami sa radí presne vymedzenou pákou. Odstupňovaná je primerane a s motorom si dobre rozumie. Agregát je dobre odhlučnený a nevibruje, najviac sily ukáže v strednom pásme otáčok, kde sa výrazne prejavuje krútiaci moment zvýšený na 340 Nm. Záťah je príjemne lineárny a svižný, o čom svedčia aj dynamické parametre vozidla. V náročnej zimnej prevádzke si nezabehnutý motor vypýtal 6,4 l/100 km, dostať sa pod šesť litrov by v bežnom nasadení nemal byť problém.

Praktická stránka auta úpravou na jazdu v teréne neutrpela, Experience má rovnaký objem batožinového priestoru ako štandardné kombi ST, pohon 4 × 4 z neho neubral. Úplne totožný je aj celý interiér s dostatkom priestoru vpredu aj vzadu vrátane prehľadných prístrojov a ovládania systémov na palube. Kabína je iba dozdobená niekoľkými dekoráciami s logom auta, vyššia svetlá výška trochu zlepšuje nastupovanie aj výhľad do okolia.

Záver Prívlastok Experience tak Leonu nič neuberá, len pridáva. Trochu vyššiu cenu kompenzuje bohatá základná výbava, ku ktorej netreba veľa priplácať na to, aby auto poskytovalo dosť komfortu a funkcií aj náročnejším zákazníkom. Slušné jazdné vlastnosti kombinuje s temperamentným štýlom, ktorý v sebe ukrýva praktické vozidlo na každý deň, schopné podržať svojho majiteľa aj v náročnejších terénoch.