Peugeot 508 GT: Zvučné husle

Peter Mihálik, 02.03.2015
Aj vynovený Peugeot 508 chce hrať vo vyššej strednej triede výraznejšie husle. Automobilka mu preto napísala výrazne faceliftovanú partitúru. 

Hovorí sa, že nie je nič dôležitejšie ako prvý pocit. Na túto nôtu hrá 508-ka celkom slušne. Pocit hodnoty priam srší z každého záhybu interiéru – aj výraznejší exteriér sa harmonicky pridáva. Je pripravená osloviť nielen súkromnú, ale aj firemnú klientelu. Pocit z montážnej kvality však nie je jediná vec, ktorú klienti od auta tejto triedy očakávajú.

Musíme povedať, že jazda s vynovenou 508-kou nie je úplne márna. Nám sa pod zadok dostal top variant GT, čiže technicky dokonalejšia mašinka. Prednú nápravu McPherson „bežných“ kúskov nahradilo sofistikovanejšie dvojité lichobežníkové zavesenie. Vzadu ostáva viacprvkové zavesenie. Obe konštrukčne zložitejšie položky sú však potreba. Pod prednou kapotou silnými newtonmetrami vládne 2,2-litrový preplňovaný naftový motor spriahnutý s novou automatickou šesťstupňovou prevodovkou s podsvietenou hlavicou voliča prevodovky. Veľmi harmonická, no pritom (podľa potreby) dynamická kombinácia. Prevodovka radí nebadane, zamatovo. A pri prudkom zošliapnutí plynového pedála premýšľa rýchlo. Manuálne radenie sme ani nepotrebovali. Ocenili sme aj rýchle zohrievanie motora na pracovnú teplotu. Aj keď mnohí vnímajú Peugeot ako synonymum komfortu, 508-ka je tvrdosťou podvozka skôr športovejšia. Takže – hor sa užívať a preháňať ručičku rýchlomera po stupnici otáčkomera. So spotrebou si v podstate lámať hlavu veľmi nemusíte. Aj keď má motor ozajstnú silu a ťah, nevypýta si neskutočne vysokú daň. Pri tvrdom zaobchádzaní alebo častejšej jazde po meste, alebo pri kratších jazdách so studenými štartmi sa môže dotknúť hranice siedmich litrov na každých sto kilometrov jazdy. Bežne to je o pol až liter menej.

Dokonca má jednu maličkosť totožnú s legendárnym Porsche – štartovacie tlačidlo umiestnené vľavo pod volantom. Vľavo je aj nastavenie head-up displeja a tlačidlo parkovacej brzdy. Len volant by mohol mať tenšiu vodorovnú priečku. Nedá sa okolo nej poriadne chytiť. Chaoticky pôsobí aj rozloženie tlačidiel na ňom. Posed za ním je vyšší, sedadlá však príjemne športovejšie s výraznejším bočným vedením. Jedna vec však koncepcii interiéru vpredu výrazne chýba (ostatné je len o zvyku) – nedostatok odkladacích priestorov. A tie čo sú, sú miniatúrne. Ani mobil si svoje miesto nenájde. V čase prerastených smartfónov sa nezmestí ani pod lakťovú opierku.

Ešte šťastie, že vzadu sa sedieť tiež dá. Navyše má priestor aj samostatné ovládanie ventilácie. Batožinový priestor je skromnejší, ale opäť jedno pozitívum – držiaky veka doň nezasahujú. Ten sa navyše dá otvoriť tlačidlom – opäť vľavo pod volantom. Alebo len tak s kľúčikom vo vrecku.

Technické hračičky vždy potešia. Nové full LED predné svetlomety tiež patria k nim. Navyše prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlometmi môže riešiť elektronika. Aj precízne pracuje, až človek naozaj môže za volantom zlenivieť. Alebo si užívať muziku z reproduktorov od JBL. Tu však môže nastať jemné vytriezvenie. Ovládanie cez dotykový displej nie je práve z tých najrýchlejších. Navyše vyžaduje pozornosť, čo počas jazdy nie je práve optimálne.

Záver Musíme uznať, že Peugeot dobre odviedol prácu. Snažil sa so základného konceptu vyžmýkať maximum pre pocit luxusu. Dokonalé nie je, ale to nie je žiadne auto.