Nissan X-Trail: Väčší brat

Peter Mihálik, 16.01.2015
Minulá generácia Nissanu X-Trail akosi zostala v tieni menšieho Qashqaia. Nová má atribúty všetko zmeniť. 

Už nevyzerá ako pojazdná škatuľa. Výraznejší dizajn zodpovedá aktuálnemu razeniu automobilky. Aj keď by sa mohlo zdať, že ide len o rastovými hormónmi nadopovaný Qashqai (aj keď v modelovej palete veľkostne nahrádza aj model Qashqai+2), je X-Trail vcelku ľahko identifikovateľný a aj pekný. K pozitívnym stránkam môžeme zaradiť aj veľkosť bočných dverí uľahčujúcich nastupovanie. Najmä zadné musíme pochváliť. Majú tiež veľký uhol otvorenia, čo je nutnosť pri nastupovaní do tretieho radu sedadiel. Uľahčiť by ho mal posuvný druhý rad, no vzniknutý priestor je skôr pre gymnastov alebo pomocníkov silákov. Keď sa do dvojice sedadiel má posadiť dieťa v detskej sedačke alebo s podsedákom, priestoru nazvyš nemá. Jemný posun druhého radu treba, čím však vznikne jemný diskomfort na nej sediacich. Ešte šťastie, že priestoru na nohy je viac ako dostatok. Výraznú rolu hrá aj posed na nich – vyšší, takže netreba mať extrémne natiahnuté nohy. Stredný kus operadla sa dá sklopiť do lakťovej opierky s dvoma držiakmi na nápoje, nastaviť sa dá sklon operadiel. Na dlhšie cesty samé príjemnosti.

Ani vpredu sa nemusí hanbiť. Ergonomicky síce nie je top – prístrojová doska je umiestnená relatívne dole, takže volant je aj v najvyššej polohe celkom nízko. Je to však pozícia, ktorá podľa nás bude vyhovovať ženám s perfektným výhľadom všetkými smermi – vďaka štyrom kamerám okolo auta aj pri cúvaní (a dokonca vie zaparkovať aj sám). Štvorka figuruje i pri inteligentnom pohone 4 x 4 - i. Otočným ovládačom (za držiakom na nápoje) sa dajú nastaviť tri jeho režimy – pohon len predných kolies, automatické rozdeľovanie energie motora medzi obe nápravy (podľa jazdných situácií) a trvalý pohon všetkých kolies v pomere 50 : 50. Super je, že o všetkých jazdných, parkovacích, rozdeľovacích aj chrániacich režimoch informuje displej medzi otáčkomerom a rýchlomerom. Všetky ikony na ňom sú veľké a prehľadné – vzájomné preklikávanie sa deje pomocou dvojpolohového tlačidla a tlačidla návratu (pri nastavovaní niektorých podfunkcií) vľavo na volante. Všetko je síce prehľadné, no menu komunikuje v angličtine, pričom menu na multifunkčnom displeji je v slovenčine.

Isté medzery cítime v kvalite jazdy. Za normálnych okolností (rozumejte jazde na kvalitnej ceste) je X-Trail famózny. Vďaka uhlu natočenia predných kolies sa s prehľadom vymotá aj z mestskej džungle. Vrásky mu však spôsobujú výraznejšie nerovnosti, z ktorých rázy od náprav sa prenášajú až do karosérie. Podobne dve tváre má aj motor. Len jednašestka je do otáčok cca 1 500 min-1 pomerne hluchá, resp. pomalšie reaguje na prudšiu zmenu polohy plynového pedála. Nad týmito otáčkami akceleruje so silou býka. Cvakajúca kulisa šesťstupňovej prevodovky neteší podobne, ako jej kratšie sprevodovanie. Aspoň šestka by mohla byť dlhšia.

Apropo, batožinový priestor. Sedadlá posledného radu sa dajú sklopiť do podlahy bez väčších priestorových obmedzení. Dokonca sa v podlahe našla malá časť na povinnú výbavu alebo iné drobnosti. Navyše sa dno dá zaaretovať v kolmej polohe.

Záver X-Trail je zaujímavý a ponúka veľa. Ako každé iné auto má svoje jemné nedostatky, no nie sú z ríše neznesiteľných. Oproti predchádzajúcej generácii však predstavuje výrazný technický skok.