Renault Twingo - Autíčko na kľúčik

Martin Ruisl, 30.12.2014
Otočíte ním v zapaľovaní a studený trojvalec zatrasie autom. Známy rachot však prichádza z neznámeho smeru – vitajte v novom Renaulte Twingo!

John Walter Christie asi netušil, že jeho koncepcia sa o nejakých 100 rokov stane nepísaným štandardom automobilového priemyslu. Technické experimenty už veru nie sú veľmi v móde, pohon predných kolies s motorom uloženým vpredu naprieč je univerzálnym štandardom väčšiny vozidiel na trhu. Dokonca mu už podľahli aj veční zástancovia pohonu zadných kolies, o BMW 2 Active Tourer však píšeme na inom mieste tohto vydania. Vráťme sa však k malému sympatickému Renaultu, ktorého dizajn budú deti osemdesiatych rokov milovať.

Už prvý pohľad na karosériu inšpirovanú klasickým Renaultom 5 nasvedčuje, že tu niečo nie je s kostolným poriadkom. V rámci zefektívnenia vývoja sa Renault spojil so Smartom, a tak Twingo prevzalo architektúru, ktorá je v dnešných časoch veľmi netradičná – motor vzadu, pohon zadných kolies. Drifterom sa zbiehajú slinky. Novým prvkom Twinga je tiež päťdverová karoséria. Predchádzajúce trojdverové generácie ju môžu závidieť, okrem lepšieho prístupu dozadu oceňujeme na mestskom aute tiež kratšie dvere.

Zvonka miniatúrne Twingo prekvapí vnútorným priestorom, kabína pôsobí prekvapujúco vzdušne. Úsporne poňatá palubná doska netlačí do kolien, výplne dverí sú taktiež minimalistické. Na predných sedadlách celkom pohodlne obsedí aj dospelý chlap, vzadu však platí výškový limit. Viac ako 180 centimetrov je priveľa. Predchodcovia boli tiež známi šikovným riešením zadných sedadiel (dve samostatné posuvné), tu je pevná lavica s dvojpolohovým operadlom. To môžete aj sklopiť do roviny, a keď si to namierite po švédsky naplocho balený nábytok, stačí zložiť operadlo spolujazdca a zmestí sa aj skriňa. Inak má batožinový priestor objem 188 dm³, vysokú nakladaciu hranu, plató za 50 centov a neplánované vyhrievanie od motora. Napriek slušnej vrstve tlmiaceho materiálu je podlaha po jazde teplá, takže nič na prevoz zmrzliny.

Hru na schovávačku však s nami nehral len trojvalec, na ktorého kryt by sme potrebovali špeciálne náradie. Ďalší odkladací priestor, napríklad na povinnú výbavu, je pod zadnou lavicou. Skutočne veselé je to vpredu: pod nohami spolujazdca je súprava na opravu defektu. Namiesto prednej schránky dostanete tašku a v priestore na poháre sa nachádzalo niečo ako vyberateľný malý smetiačik. Ak však očakávate ďalší priestor pod prednou kapotou, ste na omyle. Dvoma poistkami v maske fixované veko totiž skrýva len plniace hrdlá prevádzkových kvapalín a batériu.

Trochu drsný atmosférický motor 1.0 SCe s výkonom len 52 kW s autom hýbe podľa očakávania ľahko. Na prvých metroch si musíme zvyknúť na výrazne odlišné riadenie, čo nám neuľahčuje jeho mierna nekomunikatívnosť. Dôvodom je veľký uhol natočenia kolies (až 45°, bežne je tak 30°), vďaka ktorému sa Twingo otočí takmer na opätku. V podstate mu na to stačí šírka bežnej dvojprúdovej vozovky.

Keď sa naladíme na rovnaké frekvencie, môžeme odhaľovať jeho zábavnú stránku. Motor neváhame potlačiť až na obmedzovač, pri absencii otáčkomera to nie je až taký problém. Podvozok má veľkú rezervu, nerozhodilo ho prakticky nič. Pritom obratne vymetá všetky rohy. Taká motokára s búdkou. Drifteri však odídu sklamaní. Ani na vlhkej ceste, keď sme nedotáčavosť poriadne prepečeného nájazdu do zákruty chceli vyrovnať plynom, nám nevypínateľné ESC nič nedovolilo. Z efektného šmyku tak zostalo len trápne brzdenie a smutný odjazd so sklonenou hlavou.

Renault však vie, čo robí. Väčšinu zákazníkov Twinga totiž nebude zaujímať jeho schopnosť pretáčať zadné kolesá, ale štýlové doplnky exteriéru a interiéru. Prínos nízkej hmotnosti viac ocenia na spotrebe než na jazdných vlastnostiach. S naším dynamickým štýlom jazdy sme po týždni boli veľmi ďaleko od výrobcom sľubovaných 4,5 l/100 km, pri pokojnejšej jazde sme sa však zmestili do 5,5 l/100 km.

Záver Zadného pohonu sa v nápadito riešenom Twingu rozhodne netreba obávať, nie je však ani tým hlavným dôvodom na jeho kúpu. Pre bežných vodičov potešujúca informácia, pre fajnšmekrov možno trošku sklamanie. Žiadne iné auto s cenovkou do 20 000 € však nejazdí hravejšie.