Škoda Octavia G-Tec: Trocha odvahy

Miloš Remenár, 24.11.2014
Octavia na CNG láka na nízke náklady, ale môže odrádzať riedkou sieťou čerpacích staníc CNG. My sme ju odskúšali v praxi a odvážili by sme sa s ňou žiť dlhodobo.

Bez tých nálepiek na bokoch auta nijako nepoznať, že táto Octavia beží na zemný plyn. Vodič pozná rozdiel iba v tom, že na prístrojovom paneli má samostatný ukazovateľ pre každé palivo, tlačidlo na prepínanie medzi nimi nemá. Octavia G-Tec jazdí na CNG dovtedy, kým ho má v nádrži. Benzín prichádza k slovu až potom.

Kým sme vyčerpali obe nádrže obsahujúce spolu 15 kg CNG, podarilo sa nám prejsť výrobcom udávaných 410 km, palubný počítač ukazoval spotrebu 3,7 kg/100 km. Snažili sme sa pritom jazdiť ekonomicky, pri väčšej záťaži si motor vypýta viac ako 4 kg. Benzínová nádrž s objemom 50 litrov nám potom pri spotrebe 5,8 l/100 km vystačila na ďalších 880 km, výsledný rádius 1 290 km považujeme za veľmi slušný.

Pred kúpou Octavie G-Tec si treba uvedomiť niekoľko faktov. Jej batožinový priestor je menší o 130 dm3, zostávajúcich 460 dm3 vo verzii liftback (o 20 dm3 viac v Combi) je však stále dostatočný objem na prevoz nákladu. Na druhej strane prináša G-Tec výhodu zadnej viacprvkovej nápravy, ktorá sa do nej montuje štandardne a má nesporne pozitívny vplyv na komfort aj jazdné vlastnosti. Motor má sily dosť, maximum krútiaceho momentu je k dispozícii od 1 500 otáčok, vytáčať ho do vysokých sfér nemá v normálnej premávke význam. Oproti nafte má agregát výhodu veľmi tichého chodu bez vibrácií.

Spotreba Dojazd Cena na 1 km Cena natankovania CNG + N95 3,7 kg/100 km + 5,8 l/100 km 1 290 km 0,071 € 91,32 € Iba CNG 3,7 kg/100 km 410 km 0,042 € 17,27 € Ako ukazuje tabuľka, medzi využívaním oboch palív a jazdou čisto na CNG je rozdiel v cene na prejdený kilometer asi 3 centy. Nie vždy je síce možné jazdiť iba na plyn, občas bude nutné načrieť aj do zásob benzínu. Čím viac sa však darí plynové nádrže napĺňať ešte pred ich vyprázdnením, tým viac sa miska váh výhodnosti prikláňa k CNG a približuje sa bod návratnosti trochu vyššej investície oproti konvenčným pohonom na benzín alebo naftu.