Jeep Cherokee: Spaghetti western

Miloš Remenár, 14.11.2014
Terénna legenda prichádza po dlhom čakaní v novej podobe, ktorá má byť bližšia širokým masám. Piata generácia už nechce byť low-end offroadom

Už tridsať rokov ubehlo odvtedy, ako začal hranatý Cherokee brázdiť cesty aj necesty našej planéty. Po troch dekádach však záujem o drsný offroad so sparťanskou výbavou značne poklesol, Jeep sa tak vybral inou cestou. Bez rebrinového rámu a tuhej zadnej nápravy zapadá technikou do masy ostatných SUV jazdiacich prevažne po cestách. Nekonvenčný výzor so zalomenou maskou a trojicou svetlometov pod sebou však priťahuje oveľa viac pohľadov.

V porovnaní s nevšedným exteriérom je interiér ladený skôr účelne, množstvo komfortných a bezpečnostných systémov sa vďaka tomu ovláda pomerne jednoducho na centrálnom dotykovom displeji. Testovaný Cherokee v najvyššej výbave a so všetkými príplatkami mal všetko, po čom srdce zatúži. Od vyhrievaných a ventilovaných sedadiel cez sledovanie mŕtveho uhla a aktívneho držania pruhu po dištančný tempomat. Druhým centrom informácií je prístrojový štít s dvoma ciferníkmi a displejom (má až desať prednastavených menu s množstvom rôznych prevádzkových údajov z palubného počítača). Najčastejšie používané funkcie ako regulácia klimatizácie, hlasitosti a pohyb po položkách v info-zábavnom systéme našťastie zostal na tradičných otočných ovládačoch a tlačidlách, k ergonómii tak nemôžeme mať najmenšie výhrady.

Rovnako chválime pozdĺžny priestor v luxusne pôsobiacej kabíne, na výšku ho hodnotíme iba ako dostatočný - v našom prípade bol okresaný aj veľkým strešným oknom. Priemerne urastená posádka sa však usadí pohodlne a v dobre tvarovaných a primerane tvrdých sedadlách zvládne aj dlhé cesty. Slušná je aj ponuka odkladacích priestorov na maličkosti a držiakov na poháre. Vysokú úroveň má aj variabilita kabíny s posuvnými zadnými sedadlami. Po ich sklopení vytvoria jednu rovinu s dnom batožinového priestoru, ktoré je však položené trochu vysoko.

Podvozok je naladený komfortne, vďaka viacprvkovej zadnej náprave nebúcha ani neodskakuje na nerovnostiach, posádka ich cíti a počuje značne utlmené. Karoséria presne kopíruje povrch cesty, a tak je jazda na pocit plavná. Napriek tomu je auto smerovo stabilné. Pomáha mu pri tom šírka a hmotnosť takmer dve tony. Viac jazdných emócií nám priniesol režim Sport, ktorý prenáša 40 percent výkonu motora na zadné kolesá. Inak sa auto štandardne správa ako prednokolka a zadné kolesá pripája iba v prípade potreby.

Motor a prevodovka pracujú vo výbornej súhre s komfortným podvozkom. Automat ZF s deviatimi stupňami využíva krútiaci moment agregátu v nízkych otáčkach, vyšší prevod radí už mierne nad 2 000 otáčkami. Do vyšších sfér sa motor dostane málokedy a necháva si ich ako masívnu výkonovú rezervu. Pracuje pritom potichu, bez vibrácií a veľkých nárokov na palivo. Deviaty stupeň na diaľnici znamená cca 1 800 otáčok, rovnako ako osmička pri 90 km/h. Spotrebu sme nemali problém udržať pod 7 l/100 km. Vodič nemá možnosť meniť prevodové stupne sám. Volič prevodovky v manuálnom režime umožňuje iba meniť rozsah prevodov, ktoré môže automat využívať. To sa hodí hlavne v teréne, kde sa tým zabráni nechcenému preradeniu a strate výkonu.

Záver Jeep Cherokee ide inou cestou ako konkurenčné SUV, vôbec to však neznamená nevýhodu. Pod extravagantným exteriérom sa skrýva luxusný interiér, bohatá komfortná aj bezpečnostná výbava a hlavne veľmi dobre fungujúce a úsporné pohonné ústrojenstvo, s ktorým obháji aj vyššiu cenu.