Test: Audi Q5 2.0 TDI clean diesel quattro

Martin Ruisl, 15.10.2014
Stálica segmentu stredných SUV dozrieva ako víno. Spočiatku sme mali z dvojlitrového dieselu v Q5 rozpačité dojmy. Aká je táto verzia s odstupom času?

Samozrejme, ani Q5 od roku 2008 celkom nestagnovalo. Facelift v roku 2012 mu dal modernejší pohľad prostredníctvom prepracovaných svetlometov. Inak zostali zachované čisté línie praktickej päťmiestnej karosérie, v našom prípade dozdobenej balíkom S line. Tá je dostatočne priestranná pre štvorčlennú posádku i jej batožinu. Strednému pasažierovi vzadu by zrejme zavadzal masívny stredový tunel.

Kým športové predné sedadlá (S line, ako inak) sú pohodlné a ich pevná výplň poskytuje veľmi dobrú oporu aj na dlhších cestách, tie zadné sú tak trochu kompromisom. Dajú sa posúvať, operadlo má nastaviteľný sklon, ich zloženie do roviny je hračka, avšak najmä výšku operadiel môžu niektorí vyhodnotiť ako nedostatočnú. Batožinový priestor ukrýva pod podlahou dojazdovú rezervu, okolo ktorej je dostatok miesta napríklad na taštičku s povinnou výbavou. Pri využívaní maximálnej prepravnej kapacity môže byť dvojdielne plató trochu kostrbatým riešením, roletka by bola lepšia.

Priestor okolo vodiča nemá čím prekvapiť, rozloženie základných ovládacích prvkov je vcelku prehľadné. Dlhšie učenie si bude vyžadovať staršia verzia rozhrania MMI s priveľa tlačidlami i svojské ovládanie klimatizácie, kde najprv musíte zvoliť požadovanú funkciu (teplota, smer fúkania, výkon ventilátor) a potom ju spoločným otočným ovládačom nastaviť. Všetky ovládacie prvky však pôsobia mimoriadne solídnym dojmom a zvyšujú pocit kvality v interiéri. Chválime riešenie odkladacích priestorov okolo vodiča, do dverí zmestíte aj 1,5-litrovú fľašu. Mínusom je absencia USB pripojenia (dá sa však priplatiť), ktoré dvojica šachtičiek na SD kartu rozhodne nevyváži.

So 140 kW ide o doteraz najsilnejšiu verziu dvojlitrového TDI, ktorá sa dostala pod kapotou Q5. V ponuke sú aj verzie 110 a 133 kW, avšak len naša testovaná sa hrdí označením clean diesel, teda spĺňa emisnú normu Euro 6. Čistenie výfukových plynov od oxidov dusíka má na starosti prídavný katalyzátor so vstrekovaním kvapaliny AdBlue, jej nalievacie hrdlo je pod spoločnou klapkou s hrdlom nádrže na naftu. Motor nás prekvapil svojou kultivovanosťou, pokojnejšie 2.0 TDI sme azda ešte nemali. Na plyn reaguje živo, pocitu svižných reakcií pomáha aj optimalizovaný softvér šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Tento motor sa kombinuje len s pohonom všetkých kolies, čo znamená istotu trakcie na akomkoľvek povrchu.

Q5 pevne sedí na ceste a pôsobí veľmi agilne aj napriek len priemerne komunikatívnemu riadeniu. Na druhej strane, ak chcete strúhať jeden oblúčik za druhým, poobzerajte sa po niečom prízemnejšom. Diaľničné kilometre hltá Audi sebavedomo a s prehľadom. Komfortu veľmi neublížili ani príplatkové 20-palcové kolesá v kombinácii so štandardnými tlmičmi. Dlhé vlny prakticky nevnímate, prejazdy ostrejších nerovností sú tiež veľmi dobre znesiteľné.

Záver Výber v tomto segmente nezávisí len od praktických schopností a jazdných vlastností, ale aj od imidžu. V prvých dvoch spomenutých kritériách si nás Audi celkom získalo a tých necelých 8 litrov nafty na 100 km je za jeho služby v prevažne diaľničnom tempe celkom prijateľná hodnota. A uhladená ani vizuálna stránka vďaka koreniu menom S line nie je najhoršia. Auto vraj nie je najlepšia investícia, keď sa však na to nepozeráte len prísne cez náklady, tých 57 000 za toto Audi až tak zle investovaných nebude.