Hyundai Genesis: Zahoďte predsudky

Miloš Remenár, 16.10.2014
So sedanom Genesis vstupuje Hyundai do teritória ovládaného takmer výhradne nemeckými limuzínami, kórejská novinka však má v arzenáli pár silných zbraní.

Hoci je štvordverový Genesis na našom kontinente novinkou, v segmente päťmetrových limuzín vyššej strednej triedy nie je Hyundai žiadnym zelenáčom. U nás bol známy Genesis iba ako kupé, v Ázii aj v Amerike sa však už niekoľko rokov predával aj ako sedan, ešte o triedu vyššie je v ponuke veľký Equus.

S druhou generáciou Genesisu sa Hyundai odvážil aj do Európy, do auta preto nasadili všetku vrcholnú techniku, ktorú má automobilka momentálne k dispozícii. Nový smer nabral aj exteriér, ktorý sleduje aktualizovaný dizajnový jazyk Fluidic Sculpture 2.0. Od ostatných automobilov sa chce odlíšiť natoľko, že nad výraznou maskou chladiča nemá tradičné logo výrobcu, ale emblém modelu nápadne pripomínajúci Bentley. Eleganciou karosérie však Hyundai za konkurenciou nijako nezaostáva, pomerom ceny a výbavy ju značne prekonáva.

Vodiča podporuje a rozmaznáva

Okamžite po nasadnutí cítiť z auta prémiový dojem. Dvere stačí jemne pritiahnuť a automaticky sa elektronicky zaklapnú. Nastupovanie do nízkeho auta je ľahké, sedadlo a volant sa pritiahnu do nastavenej polohy po naštartovaní, všetko, samozrejme, prebieha bez používania kľúča. Nájsť ideálnu polohu sedenia je otázkou pár momentov. Volant je nastaviteľný elektronicky, sedadlo možno posúvať v 12 smeroch a telo vodiča podporuje dofukovateľné bočné vedenie.

V aute cítiť dôraz na ergonómiu ovládania prvkov na palube bez snahy o zbytočné experimentovanie. Klimatizácia sa ovláda klasickými ovládačmi na paneli s analógovými hodinami uprostred, pod nimi je ovládanie audiosystému. Centrom info-zábavného systému je dotyková obrazovka s uhlopriečkou 9,2 palca a jemnou grafikou. Okrem dotyku sa dá šikovne ovládať otočným ovládačom na stredovom tuneli podobne ako v autách nemeckej konkurencie. Pre jazdu je dôležitejší prístrojový panel pred volantom, na ktorom je medzi kruhovými ukazovateľmi veľký displej s údajmi palubného počítača alebo navigácie. Rýchly prehľad o rýchlosti, navigačných inštrukciách a nastavení tempomatu bez odpútavania zraku od cesty poskytuje head-up displej, ktorý je dobre čitateľný aj na ostrom slnku.

V pohodlí priestrannej kabíny je auto radosť šoférovať, vodič má k dispozícii arzenál systémov, ktoré zvyšujú komfort pri jazde a bezpečnosť. Radar v prednej maske sa stará o fungovanie adaptívneho tempomatu a sledovanie odstupu, v prípade hroziacej kolízie sa jej snaží zabrániť autonómne núdzové brzdenie, fungujúce až do rýchlosti 80 km/h. Vo výbave nechýba sledovanie mŕtveho uhla a jazdného pruhu, v ktorom sa auto aj samo drží korekciami volantu.

Ani s päťmetrovou limuzínou sa netreba trápiť pri parkovaní. Vpredu aj vzadu má senzory, celé okolie je navyše monitorované štyrmi kamerami, ktoré na obrazovke vytvárajú 360° obraz priestoru okolo auta. Vo výbave je aj systém, ktorý auto zaparkuje automaticky a vodič musí len pridávať plyn a brzdiť. Pri cúvaní z parkovacieho miesta auto upozorní na vozidlá približujúce sa zboku, kam vodič z dlhej limuzíny nevidí.

Posádka ako v bavlnke

Pri limuzíne výrobcovia vždy dbajú na to, aby sa čo najlepšie cítili hlavne pasažieri vzadu, ani v Genesise to nie je inak. Rázvor viac ako tri metre sa prejavuje v kráľovskom pozdĺžnom priestore, ani hlavy osôb vysokých 190 cm neobmedzuje zvažujúca sa strecha sedanu. Ani na šírku nie je miesta nedostatok, voziť však vzadu trojicu ľudí by bolo nedôstojné. Dvaja sa tu môžu pohodlne usadiť a zo stredného miesta vyklopiť opierku s držiakom na nápoje a ovládacím panelom. Ten umožňuje ovládať audio a sedadlá, predné aj zadné sú vyhrievané aj odvetrávané, čo u mnohých konkurentov nedostanete ani za príplatok. Ovládače môže však vodič zablokovať a panel prestane úplne reagovať. Avšak vyhrievanie a ventilácia by mohli zostať aktívne. Ak totiž niektorú funkciu práve využívate a už je vám teplo alebo zima, treba poprosiť pána za volantom o aktiváciu panela.

O ochranu VIP osoby na zadnom sedadle pred zrakmi verejnosti sa starajú roletky na bočných oknách, tretia na zadnom skle je elektronicky ovládaná a automaticky sa zroluje po zaradení spiatočky. Atmosféru na palube dotvára okrem prvotriednych materiálov a ich špičkového spracovania aj výkonný a čisto hrajúci audiosystém Lexicon. Tvorí ho 17 reproduktorov a 12-kanálový zosilňovač s výkonom 528 W, ktorý sa okrem Genesisu montuje iba do Rolls Royce Phantom. Kvalitný hudobný zážitok je v tichej kabíne zaručený spolu s komfortnou jazdou.

Luxusné kufre Samsonite pohltí veľký kufor ako nič

Luxusné kufre Samsonite od spoločnosti Samdex pohltil veľký kufor ako nič

Dotyk Lotusu

Podvozok s adaptívnymi tlmičmi sa stará o veľmi dobré filtrovanie nerovností na ceste. Nárazy kolesa počuť iba pri prejazde väčších jám, stále však dostatočne utlmene. Nezávislé viacprvkové zavesenia všetkých štyroch kolies majú na svedomí vynikajúci kontakt pneumatík s asfaltom. Sériovo montovaný pohon všetkých kolies HTRAC zabezpečuje dobrú trakciu aj pod plným plynom alebo na klzkom povrchu.

Genesis sa správa veľmi suverénne i pri dynamickej jazde po kľukatých cestách a vo vysokej rýchlosti na diaľnici. Na ladení podvozka sa podieľali tiež experti z Lotusu. Veľmi dobrý pocit dáva vodičovi takisto riadenie, posilňovač s variabilným účinkom má primeraný odpor a cítiť v ňom spätnú väzbu od kolies. Pri výrobe sa používa až 51,5 % vysokopevnostnej ocele. Inžinieri sa očividne snažili o minimalizáciu hluku a vibrácií v karosérii, čo sa im aj podarilo. Dlhá karoséria s veľkým rázvorom však trpí krútením, ktoré je výraznejšie hlavne pri nájazde na obrubník. Do istej miery to má na svedomí veľké strešné okno, ktoré je však vo výbave štandardom.

Zmenu jazdných režimov cítiť na správaní auta aj pohonnej jednotky

Zmenu jazdných režimov cítiť na správaní auta aj pohonnej jednotky

Pohon zo starej školy

Kým zavedení konkurenti už siahli po downsizovaných motoroch dopovaných turbodúchadlom, Hyundai sa ešte stále spolieha na atmosférické plnenie. Šesťvalec s objemom 3,8 litra tak stráca hlavne na veľkosti maximálneho krútiaceho momentu. Pozitívom je však takmer lineárna krivka nárastu výkonu a veľmi kultivovaný zvuk motora s dravým podfarbením zvuku pri plnom stlačení plynového pedála.

Atmosférický šesťvalec nevie jazdiť úsporne, 11 litrov je pre neho lepšia chvíľka

Atmosférický šesťvalec nevie jazdiť úsporne, 11 litrov je pre neho lepšia chvíľka

Akcelerácia z nuly na stovku za 6,8 s znamená, že Genesis nepodáva pre svoju hmotnosť úplne športové výkony. Sila mu však rozhodne nechýba. V reálnej premávke skôr oceníte, že zo 60 na 100 km/h mu to trvá iba 4,3 sekundy. Atmosférické motory odchádzajú zo sveta hlavne pre vysokú spotrebu a emisie, my sme s ním jazdili s priemernou spotrebou podobnou tej, ktorú udáva výrobca. Stačí sa však párkrát dať uniesť a hneď na displeji svieti 13 l/100 km. O čo najmenší apetít agregátu sa štandardne stará 8-stupňový automat jazdou v čo najnižších otáčkach. Vyniká hladkým radením, rýchlosťou však za dvojspojkovými skriňami trochu zaostáva.

Záver Kvalitou spracovania, materiálov ani použitou technikou Genesis výrazne za konkurenciou nezaostáva, jeho hlavným problémom bude motor, jediný agregát v ponuke je totiž smädný šesťvalec, ktorý sa potrebuje zastaviť na čerpacej stanici každých 500 až 600 km. Silným argumentom je však cenová politika, za necelých 60 000 € totiž dostanete auto nabité všetkou výbavou. Príplatky neexistujú. Vyberáte si iba farbu laku a interiéru. Ostrieľaní rivali okolo tejto cenovky iba začínajú a po nakonfigurovaní na úroveň Genesisu sa dostanete nad 100 000 €, čo vysvetľuje na pohľad zlý výsledok testovaného auta v tabuľke. Pomer ceny, výkonu a výbavy je však vynikajúci.

Názor autora Kto hľadá auto vybavené všetkými možnými komfortnými aj bezpečnostnými prvkami a nepotrebuje v garáži Nemca, mal by Genesis určite vyskúšať a o jeho kvalitách sa presvedčiť. Nás Hyundai svojou odvážnou revolúciou určite potešil.