TEST: Kia Venga 1.4 CRDi

Zástupca automobilky Kia s menom Rio v segmente malých vozidiel nepatrí k bestsellerom. Kórejčania sa však rozhodli zaútočiť trochu inak. Malý van Venga bol navrhnutý v Európe, vyrába sa v Česku a chce patriť k najpredávanejším.
Vydané  Text: 

**Trójsky kôň** S horúcou novinkou stále populárnejšej kórejskej značky sme si potykali už koncom minulého roka ešte pred oficiálnym uvedením na trh. Vtedy nám robil spoločnosť benzínový agregát 1.4. Preto sme na test zvolili naftovú verziu s rovnakým zdvihovým objemom. Kia ju ponúka s výkonmi 55 kW (75 k) alebo 66 kW (90 k). Vyváženejšou voľbou je rozhodne silnejší agregát, ktorý okrem zaujímavej spotreby sľubuje aj použiteľnú dynamiku. Slabšej verzii trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h nekonečných 17,4 s, testované auto to zvládlo o dobré 4 s svižnejšie. Subjektívne dojmy však ovplyvnilo aj obsadenie, takže ak budete často jazdiť s plne zaťaženým autom, siahnite po ešte silnejšom agregáte. Motor 1.4 CRDi sa vyžíva skôr v nižších otáčkach, k čomu mu pomáha aj šesťstupňová prevodovka. Radiaca páka má presný, aj keď trochu hlučnejší chod. Zvyknúť si treba na nezvyčajne prudký záber spojky. Pohonnej jednotke by prospelo ešte o niečo lepšie odhlučnenie, ale to je problém väčšiny malých dieselových vozidiel. Dôležitejšia je spotreba paliva, ktorá sa aj za mrazivého počasia a pri prevahe jázd po meste držala na pomerne priaznivých 5,9 l/100 km. Po dobrom zábehu a s citlivou nohou sa dá dosiahnuť aj o liter lepšie číslo. Túto teóriu podporuje aj pomerne dlhé sprevodovanie, ktoré pri dynamickej jazde núti vodiča vytáčať motor do vyšších čísel. Vtedy jazdí aj za 8 l/100 km. Ďalším nemenej sledovaným parametrom pri vane je vnútorný priestor. Aj tu Venga uspela so cťou. Na všetkých tuhých, ale vcelku pohodlných sedadlách je dostatok priestoru, a to aj nad hlavou na miestach vzadu, čo je pri dnešných športových trendoch častý kameň úrazu. Zadná lavica delená v pomere 2:3 je posuvná, dospelí cestujúci sa však pohodlne usadia len úplne zadnej polohe. Aj potom zostáva na batožinu solídnych 314 litrov plus ďalších niekoľko litríkov pod podlahou. Po sklopení operadiel vznikne 1 341 litrov, vzniknutý schod hravo vyrovná dvojité dno. Prístrojová doska rozhodne nevyzerá lacno ani napriek absolútnej prevahe tvrdých plastov. Vo výplniach dverí by sme však uvítali aspoň kúsok mäkšieho materiálu v oblasti lakťov. K rozloženiu ovládacích prvkov a ich funkčnosti nemáme vážnejšie pripomienky. Hádam len palubný počítač môže byť dôvodom na menšie sťažnosti. Tlačidlo je podobne ako kedysi v modeli cee’d pod združeným centrálnym displejom. Jeho plochu dominantne využíva rádio, informácie počítača sa krčia v ľavej časti. Ovládače klimatizácie sú vtipne usporiadané do troch kruhov, vodič si veľmi rýchlo na ne zvykne. Odkladacie priestory nájdete, kam sa len pozriete. Iba na stredovom tuneli sme napočítali štyri s viac ako dostatočnou kapacitou. Z pohľadu vodiča sú však trochu vzadu. Klasickým hendikepom vanov je neprehľadná karoséria. Kia tento problém zvládla v rámci možností dobre. Predná časť sa dá odhadnúť, smerom dozadu sú veľkým pomocníkom vonkajšie zrkadlá. Za príplatok si môžete dokúpiť parkovacie senzory či dokonca cúvaciu kameru. Na pätnásťpalcových kolesách je odpruženie príjemné komfortné, vozidlo sa pritom v zákrutách príliš nenakláňa. Riadenie s elektrickým posilňovačom nie je veľmi presné, no posilňovač svoju činnosť dávkuje s mierou. Výsledný dojem je primeraná ľahkosť manévrovania v meste i použiteľná spätná väzba mimo neho. Kia chce s modelom Venga zaútočiť na špičku hitparády predajnosti. Správnymi predpokladmi sú veľkorysá priestorová ponuka, hospodárny agregát. V stupni výbavy EX (s testovaným motorom od 15 490 €) uspokojí väčšinu budúcich majiteľov, základná vybava Base je však pomerne chudobná, volili by sme aspoň LX, kde však ešte treba doplatiť klimatizáciu. Cenová hladina je primeraná segmentu malých vanov, čo na pomerne konzervatívnom Slovenskom neznamená práve najlepšiu pozíciu na štarte. Napriek tomu držíme palce. Text: Jiří Steiger a Martin Ruisl Foto: Jan Dvořáček Technické údaje**Motor****naftový 1.4 R4**Zdvihový objem1 396 cm3Výkon66 kW (90 k) pri 4000 ot/minKrútiaci moment220 Nm pri 1 750 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 068/1 765/1 600 mmRázvor2 615 mmBatožinový priestor422/1 341 lPohotovostná hmotnosť1 306 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť167 km/hZrýchlenie 0-100 km/h13,3 sSpotreba uvádzaná výrobcom5,9 l/100 kmEmisie CO2117 g/km**Cena**Základná cena verzieod 13 460 €Testovaný exemplár16 440 €








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.