Porovnávací test: Citroën C3 Picasso vs. Kia Soul

Zem je síce guľatá, no ľudia si na nej pre poriadok urobili hranaté škatuľky. Je to predovšetkým praktické, no v ostatom čase aj štýlové. Aspoň tak sa tvária Citroën C3 Picasso a Kia Soul.
Vydané  Text: 
Zaradiť túto dvojicu do niektorého z existujúcich segmentov je takmer nemožné. Najbližšie majú asi k malým vanom, no to by sa Opel Meriva či Renault Grand Modus mohli uraziť. Citroën i Kia sú totiž pocitovo väčšie a v princípe dosť odlišné autá. Soul sa tituluje ako mestský crossover, C3 Picasso nazvali reklamní mágovia spacebox, čiže priestorová škatuľa. Oba modely zaujmú sebavedomým výrazom. Na parkovisku neprehliadnete predovšetkým Soula, ktorý s prehľadom trčí nad všetkými. C3 Picasso pôsobí trochu skromnejšie, no tiež to nie je drobec. Rozmerovo sú si oba modely blízke. Kia je mierne širšia a prekvapujúco aj dlhšia, Citroën ju prekoná len výškou. Máme tu teda dve škatule dlhé približne 4,1, vysoké asi 1,6 a široké takmer 1,8 metra. Matematicky nám to dáva necelých 12 kubických metrov objemu. Ako ich ideálne využiť?
Obe autá sú klasicky päťmiestne, no to ešte nemusí znamenať päť dospelých pasažierov. Zadný rad Citroënu nie je veľmi pohodlný a osoby nad 180 centimetrov sa oprávnene môžu cítiť stiesnene. Trochu miesta pre hlavy sa dá získať, ak oželiete panoramatickú strechu. Prekvapivým hendikepom zadného radu v Picasse je tiež nekomfortné nastupovanie. Uhol otvorenia zadných dverí je pomerne malý. Vodič takéto problémy nemá, toho by mohla trápiť jedine stredová konzola, ktorá obmedzuje priestor pre pravé koleno. Citroën v duchu tradície stavil na centrálne umiestnené displeje. Digitálny rýchlomer určite neprehliadnete, s otáčkomerom je to horšie. V kórejskom aute sa nám zdal priestor pre vodiča o chlp veľkorysejší vďaka dobrému riešeniu stredovej konzoly. Panoramatickú strechu tu nenájdete, o zábavu so svetlom sa však postarajú podsvietené reproduktory. Tie vedia blikať dokonca aj do rytmu hudby. Našťastie sa táto súčasť prémiového audiosystému dá vypnúť. Na zadný rad sedadiel sa dostanete veľmi pohodlne, Soul má väčšie dvere aj väčší uhol ich otvorenia. Priestorová ponuka je na úrovni výrazne väčších modelov, sťažnosti sme nezaznamenali. Čo Kia nazbierala vzadu, to okamžite prehajdákala v batožinovom priestore. Ten je jednoducho malý, zachraňuje ho aspoň dvojité dno s mimoriadne veľkou priehradkou. Povinná výbava či ďalšie drobnosti tu majú ideálny priestor. Zadné plató si treba priplatiť, no pri pohľade naň by sme túto investíciu dobre zvážili. Jeho praktický význam nepopierame, no spracovanie dvojdielnej dosky, s ktorou sa navyše veľmi zle manipuluje, je katastrofálne. Citroën má takéto drobnosti a dostatok litrov v sériovej výbave. Okrem toho ponúka posuvný druhý rad sedadiel či možnosť sklopiť sedadlo predného spolujazdca pri preprave dlhých predmetov. Pre nákupy v IKEA teda rozhodne lepšia voľba.
Zo stránky jazdných vlastností sa nám viac páčil kórejský zástupca. Tvrdšie naladený Soul poskytuje vodičovi viac informácií, je presnejší a agilnejší. Daňou za priamočiarosť je trochu buchotavejší podvozok, na ktorom sa však podpísalo aj osemnásťpalcové obutie počas zimy. O chlp silnejší naftový agregát 1.6 CRDi reaguje spontánnejšie, no pýta si viac otáčok. Navyše je citeľne nekultúrnejší v porovnaní s hádam už aj legendárnym HDi. Jednašetka v C3 Picasso má živší nástup a je výborne utlmená. V tomto smere chválime aj podvozok, úsmev nám zamrzol len na veľkých nerovnostiach. Niektoré rany totiž zneli, akoby Citroën práve prišiel o polovicu nápravy. Naladenie podvozka je komfortné s vynikajúcim tlmením nerovností. Na svoje si tiež prídu fanúšikovia bočných náklonov. Od športovej jazdy vodiča odradí tiež riadenie bez spätnej väzby a ležérny chod radiacej páky. Kia v priemere spotrebovala prijateľných 6 l/100 km, najmä na diaľnici treba počítať s horšou aerodynamikou. Citroën ponúka čísla o pol litra lepšie, ku ktorým nám pomohol aj tempomat. Ten sa do Soulu, žiaľ, nemontuje. Za dobrú investíciu tu však rozhodne považujeme cúvaciu kameru s displejom v spätnom zrkadle. Inak sú výbavy, v oboch prípadoch najvyššie dostupné s danými motormi, porovnateľné. Cena hovorí v prospech vyhranenejšieho Soulu, C3 Picasso nám v konečnom účtovaní prišiel ako vyváženejší celok. Text: Martin Ruisl Foto: Erik Toček (6) a Peter Michalec **HODNOTENIE** **1. Citroën C3 Picasso** Francúz síce ponúka trochu menej priestoru pre posádku, batožinový priestor to však vynahradí. Pasažierov pohladká komfortným podvozkom i kultúrnym motorom a nevypýta si za to veľa paliva. Chýba len citlivejšie riadenie, presnejšie radenie a trochu agility. **2. Kia Soul** Ak sa do Soula zamilujete, musíte mu odpustiť miniatúrny kufor, traktorovitý motor a menšie nedostatky vo výbave. Päť pasažierov tu však má skutočne dosť miesta a vodič si s autom užije citeľne viac zábavy. Ocenili by sme trochu kvalitnejšie materiály a spracovanie. Technické údaje**Model** Citroën C3 Picasso 1.6 HDi ConfortKia Soul 1.6 CRDi TX**Motor** **Usporiadanie/počet valcov** R/4R/4**Zdvihový objem**cm31 5601582**Výkon**kW (k)80 (109)94 (128) pri ot./min. 4 0004 000**Max. krútiaci moment**Nm245260 pri ot./min.1 7501 900 – 2 750**Karoséria** **Dĺžka**mm4 0784 105**Šírka**mm1 7661 785**Výška**mm1 6341 610**Rázvor**mm2 5402 550**Prevádzková hmotnosť**kg1 4081 345**Užitočné zaťaženie**kg387435**Batožinový priestor**l385/1 506222/1 140**Objem palivovej nádrže**l5048**Vnútorná šírka vpredu/vzadu**mm1 420/1 3901 450/1 450**Vnútorná výška vpredu/vzadu**mm980/890990/980**Priestor za predným sedadlom**mm700760**Vstupný otvor kufra (Š x V)**mm1 060 x 820950 x 730**Pneumatiky** **Pohon** predných koliespredných kolies**Prevodovka** 5-st. manuálna5-st. manuálna**Jazdné výkony** **Zrýchlenie 0 – 100 km/h**s12,411,3**Max. rýchlosť**km/h183182**Spotreba podľa ECE**l/100 km **Mesto** 6,46,3**Mimo mesta** 4,14,6**Kombinovaná** 4,95,2**Emisie CO2**g/km130137**Cena a výbava** **Základná cena verzie**€17 60016 740 Sk530 218504 309**Štandardná a príplatková výbava**€ (Sk) **bočné a hlavové airbagy** SS**ESP** SS**hmlovky** SS**tempomat** S-**parkovacie senzory vzadu** 627 (18 889)\*S/830 (25 005)\*\***elektrické okná vpredu/vzadu** S/627 (18 889)\*S/S**klimatizácia** SS**rádio s CD a MP3 + USB** S + 133 (4 007)S + S**presklená strecha** 727 (21 902)730 (21 992)\*\*\* \* súčasť balíka s ďalšími prvkami výbavy \*\* cúvacia kamera \*\*\* otváracie strešné okno








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!