TEST: Renault Clio 1.2 TCe

Pohonné jednotky, ktoré vyštudovali školu downsizungu, začínajú seriózne prenikať na scénu. Disponuje ňou aj Clio s omladeným výzorom.
Vydané  Text: 

Prepĺňaný benzínový motor bol k dispozícii aj pred faceliftom a v tejto objemovej kategórii dlho nemal súpera. Až tento rok k nemu pribudol agregát 1.2 TSI z dielne nemeckého koncernu VW. Rozhodne si to pýta konfrontáciu, ku ktorej sa pravdepodobne dostaneme v najbližšom období. Oba agregáty disponujú porovnateľným objemom i výkonom (1.2 TCe 74 kW/100 k; 1.2 TSI 77 kW/105 k), oba sú prepĺňané turbodúchadlom a pracujú s nepriamym vstrekom paliva. Rozdiel je však v počte stupňov manuálnych prevodoviek, Francúz ich má päť a Nemec šesť. Model z krajiny galského kohúta podstúpil omladzovaciu kúru v tomto roku, v rámci ktorej podrástol do dĺžky (+ 41 mm) a zmenil výzor prednej časti. Na výber je podobne ako predtým troj- a päťdverový hatchback či praktická verzia kombi. Motor 1.2 TCe sa dá kombinovať so všetkými karosárskymi variantmi, ale až od tretieho stupňa výbavy Expression. Clio v našich rukách bolo obdarené najvyšším stupňom Dynamique a množstvom príplatkovej výbavy vrátane ESP (300 €/9 037 Sk), parkovacích senzorov vzadu (350 €/10 544 Sk) či navigačného systému TomTom (490 €/14 762 Sk).
Samotná obsluha kompletného multimediálno-navigačného ústrojenstva bola príliš zložitá a veľakrát sa nezaobišla bez slov z námorníckeho slovníka. Navigácia TomTom ťahá údaje o východnej Európe z SD karty, ktorá je zasunutá hneď vedľa obrazovky. S posádkou komunikuje po slovensky a na jej obsluhu je potrebné diaľkové ovládanie (ovláda len navigáciu). Klikanie v menu je tak lepšie nechať na spolujazdca. TomTom zobrazoval počas jazdy množstvo údajov (čerpacie stanice, bankomaty, parkoviská atď.). Na niektorých úsekoch dokonca aj maximálne povolené rýchlosti, v obciach však na displeji svietila dnes už bývalá šesťdesiatka. Miesta, na ktorých by ste mali zvečniť svoje maličkosti, čiže pamätihodnosti, vyhliadkové body a pod., sú na mape označené ikonkou fotoaparátu. Navigácia teda poznala náš rodný jazyk, ostané komponenty však už nie. Príplatkové rádio vybavené bluetooth, CD/MP3 prehrávačom, USB vstupom či zásuvkou AUX a jeho nie práve ideálne riešené menu je servírované napríklad v angličtine. Najväčší ovládač na paneli rádia je tak trošku chyták. Keď s ním potočíte, preladí stanicu rádia, čiže nereguluje sa ním hlasitosť, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Funkciu „Volume“ má na starosti menší prvok po ľavej strane. Trocha zvyku si pýta aj ovládanie rádia pod volantom, tempomat sa obsluhuje tlačidlami na volante a stredovom tuneli. Celkový verdikt: obsluha by mohla byť jednoduchšia a intuitívnejšia.
Poďme teraz k hlavnému hrdinovi testu, ktorým bol prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,2 litra. Otočenie kľúčom v zapaľovaní nemení akustické podmienky v interiéri. Motor sa prezentuje tichunkým chodom a jediné, čo je pri naštartovaní počuť, je zvuk od štartéra. Celkovo je agregát dôkladne utlmený, výraznejšie sa začína ozývať až v situácii, keď otáčky vybehnú nad hodnotu 3 500. Aj vtedy však vydáva uchu lahodiace tóny. Turbodiera sa nedá postrehnúť, nekonajú sa dokonca, čo možno niekoho prekvapí, ani žiadne výrazné kopance do sedadiel. Motor má veľmi sympatický prejav, charakterizuje ho plynulý nábeh a lineárny ťah v širokom spektre otáčok. Nevadí mu ani blížiace sa červené pole, 1.2 TCe môžete vyhnať až za 6 000 ot/min. Či už stačilo povie až obmedzovač, ktorý zasahuje približne pri 6 400. Časté návštevy stredných a vysokých otáčok sa negatívne odzrkadľujú na spotrebe, ktorá môže prekročiť aj hranicu 10 l/100 km. Umiernený jazdný štýl a pohyb v nižších otáčkach znamenajú spotrebu okolo šiestich litrov (výrobca uvádza priemer 5,9). Ani na diaľnici nebude motor prehnane smädný. Na piatom stupni točí veľmi dobrých 3 750 otáčok a na sto kilometrov si vypýta približne 7,3 litra benzínu. Sprevodovanie je teda nastavené rozumne, trochu zlepšenia si však pýta chod radiacej páky, ktorý by mohol byť o niečo exaktnejší. Text: Peter Michalec Foto: Martin Ruisl **HODNOTENIE: \* \* \* \*** **Plusy** Dobrá úroveň spracovania, kvalita použitých materiálov, vnútorný priestor, odhlučnenie interiéru, bezpečnostná výbava, komfort pruženia, ochotný a pružný motor s plynulým ťahom, tichý chod agregátu, rozumné sprevodovanie. **Mínusy** Komplikovanejšia obsluha, presnosť chodu radiacej páky, skorý nástup nedotáčavosti, spotreba vysoko závislá od jazdného štýlu. Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 1.2 R4**Zdvihový objem1 149 cm3Výkon74 kW/100 k pri 5 500 ot/minKrútiaci moment145 Nm pri 3 000 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 027 x 1 707 x 1 497 mmRázvor2 575 mmBatožinový priestor288/1 028 lPohotovostná hmotnosť1 100 kgUžitočné zaťaženie490 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť184 km/hZrýchlenie 0-100 km/h11,1 sSpotreba mesto/mimo mesto/priemer7,6/5,0/5,9 l /100 kmSpotreba počas testu7,9 l/100 kmEmisie CO2139 g/km**Cena**Základná cena verzieod 10 990 € (331 085 Sk)Testovaný exemplár14 530 € (437 731 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.