Test Ford Ecosport 1.0 Ecoboost: Celkom iné SUV
Ford Ecosport je malé SUV, avšak s pestrou paletou techniky a vskutku nevšednými jazdnými vlastnosťami. Počas niekoľkodňového testu nás zaujal pozitívne, hoci zopár detailov mu vytknúť skrátka musíme.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Obraz doby
Popularita esúvečiek a crossoverov je dnes bezprecedentná. Ešte nikdy predtým nebol o tento typ automobilov tak veľký záujem ako práve dnes a predpovede vôbec nenaznačujú, že by sa mal trh v dohľadnej dobe nasýtiť. Každým rokom zo škôl vychádzajú noví a noví potencionálni zákazníci, ktorí vedia oceniť karosárske vyhotovenie esúvečiek a staršie generácie, ktoré celé desaťročia jazdili kombi, sedany a liftbacky, plynulo prechádzajú na moderné zvýšené hatchbacky volané kompaktné SUV. Je to prirodzený vývoj trhu, že sa začína uprednostňovať určitý typ karosérie a je celkom logické, že sa v čase aktívnych životných štýlov neuchytia sedany alebo nadrozmerné trucky. SUV sa tak stali ideálom a automobilky sa novým požiadavkám trhu prispôsobili priam nevídane – v predaji nachádzame nespočetné množstvo menších či stredne veľkých SUV. Medzi nimi aj Ford Ecosport, ktorý vlastne už ani nie je nováčikom, ale u nás ho ešte veľa ľudí nepozná. Hierarchicky stojí pod SUV s názvom Kuga a môžeme ho považovať za akýsi entry-level sveta SUV, avšak bez výraznejších kompromisov v technike. Ecosportu hrá do kariet predovšetkým jeho cena. Automobil stojí na podvozku hatchbacku Fiesta predchádzajúcej generácie. Mimochodom, tú novú práve testujeme v redakcii Auto Motor a Šport. Nepovažujme to za nevýhodu, ale za fakt, ktorý je potrebné prijať. Je však potrebné počítať s tým, že sa táto skutočnosť prejaví na jazdných vlastnostiach.Dizajn nevyhovuje každému
Ecosport je mimoriadne zaujímavý automobil: ľudia ho nenávidia alebo milujú. My patríme k tej druhej skupine, ktorá vie oceniť skvelý predný nájazdový uhol, minimálne previsy a aj celkový dizajn, avšak priamo v redakcii sme sa stretli aj s presne opačným názorom. Skrátka, Ecosport nebude vyhovovať každému a ako budúci majiteľ sa s tým budete musieť zmieriť.Interiér na jednotku
Ecosport má elegantný a vyvážený interiér, všetky ovládače sú po ruke a ovládajú sa intuitívne. Volant má optimálnu veľkosť, funkčné tlačidlá na ňom sú rozmiestnené prakticky a pri točení volantom nehrozí ich nechcené stlačenie. Ovládače klimatizácie a multimediálneho systému sú prehľadné, naučíte sa ich ovládať hneď na prvýkrát a to isté platí aj pre mechanickú páku automatickej prevodovky. Displej pred volantom a celkové spracovanie prístrojovej dosky si zaslúži pochvalu, všetko je tu krásne prehľadné, obrazovka zobrazuje všetky potrebné informácie o jazde naraz, navyše je perfektne čitateľná aj keď na ňu svieti priame slnečné svetlo.Motor a automatická prevodovka
Ford Ecosport je potrebné pochopiť. Je to akési baby-SUV, nie terénny automobil do offroadu. Jeho revírom je mesto a keď sa už má dostať do kontaktu s prírodou, je to skôr trávnik pri parkovisku. Pod kapotou testovaného Ecosportu pracoval 1-litrový benzínový trojvalec Ecoboost prepojený s automatickou prevodovkou, poháňaná bola iba predná náprava. Tento motor poznáme a mali sme ho možnosť otestovať aj v ďalšom variante Ecosportu s manuálnou prevodovkou. Má dobrý zvukový prejav, jeho záber cítiť už pod 2-tisíc otáčkami a počas jazdy sa správa vskutku kultivovane. V spojení s manuálnou prevodovkou pracuje výborne a je dôkazom, že trojvalce nie sú žiadna cnosť z núdze alebo čosi podradné. V testovanom modeli bola namontovaná automatická prevodovka, ktorá si síce robí svoju prácu dobre, ale rozmaznaný motoristický novinár už postrehne niekoľko nedostatkov. Automatika necháva motor vytočiť pomerne vysoko, až začína strácať dych. Jednotlivé preradenia sú rýchle a tiché, avšak prichádzajú pomaly a zdá sa, že medzi druhý a tretí prevodový stupeň by sa pokojne vošiel ešte jeden. S vytáčaním motora v 2. prevodovom stupni prichádza na rad aj viac hluku, ktorý preniká do interiéru.Jazdné vlastnosti
Aj napriek kritike vyššie je potrebné uznať, že Ecosport jazdí dobre. Je mäkký, manévruje sa precízne. Škoda, že motor reaguje na prudšie stlačenia akceleračného pedála s nápadným oneskorením, je to vlastnosť už spomenutej automatickej prevodovky. Nebyť spomínaného nakláňania v ostrých zákrutách, jazda by bola veľmi komfortná. Podvozok veľmi efektívne potláča nedokonalosti vozovky, v zákrutách sa však výraznejšie nakláňa a počas dynamickej jazdy môžete nadobudnúť dojem, že sa plavíte na malej loďke po vlnách. Počas krátkeho niekoľkodňového testu sme dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra /100 km, pričom sme jazdili výlučne v meste a vôbec sme SUV nešetrili. S ľahkou nohou je možné dosiahnuť dlhodobú spotrebu aj niečo vyše 7 litrov.Jazdiť Ford Ecosport bola príjemná skúsenosť. Nebyť nápadného nakláňania sa v zákrutách a pomalších reakcií automatickej prevodovky, nemali by sme čo vyčítať.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.Spravodajstvo
Rezort obrany vyzýva ľudí, aby nelietali dronmi nad vojenskými objektmi a infraštruktúrou
Ohrozenie letovej prevádzky môže vyústiť do trestnoprávneho stíhania a pokuty 500 €, informuje rezort obrany.
Volvo na Slovensku
Európska komisia schválila dotáciu pre Volvo, na Slovensko prinesie 3300 pracovných miest
Automobilka bude na Slovensku vyrábať až 250-tisíc vozidiel ročne.
Celkové náklady na projekt výroby elektromobilov predstavujú 1,2 miliardy eur.Dopravná poradňa
Na tieto otázky policajnej hliadky je najlepšie odpovedať „nie“
Počas policajnej kontroly je vhodné správať sa slušne a ústretovo.
Na niektoré otázky je však lepšie odpovedať stručné a jasné nie. Nejde pritom o nezdvorilosť.Šokujúca zmena. Taliani zakázali značke Alfa Romeo používať Milano, musí dodatočne zmeniť názov svojho nového auta
talianska vláda oficiálne oznámila, že použitie mena „Milano“ je zákonom zakázané. Deje sa tak celé mesiace po tom, čo Alfa Romeo ohlasovala názov novinky vopred.
Alfa Romeo teraz nemá inú možnosť ako názov nového SUV zmeniť. Milano sa bude volať Junior.Servis
Prejazd cez veľkú mláku za dvetisíc eur. Vode na ceste sa radšej autom vyhnite
Následky nárazu do vody môžu byť pre vozidlo signifikantné, mnohým situáciám sa pritom dá vyhnúť.
Spravodajstvo
Hyundai zverejnil slovenské ceny nového Santa Fe, na výber je kopec verzií s rozdielom 17 500 €
Hyundai Santa Fe je na Slovensku k dispozícii iba s jediným spaľovacím motorom 1.6 T-GDi, avšak v odlišných konfiguráciách pohonu.
Popri 5-miestnom vyhotovení je v predaji aj 6- a 7-miestne.Servis
Ako dlho vydrží elektromobil? Nemci zverejnili poznatky z praxe
Kedy je najlepší čas predať svoj elektromobil?
Automobilky poskytujú na batérie dlhé záruky, ale aká je realita vlastníctva?