Prvá jazda na BMW 6GT: Zabudnite na radu 5GT, toto je vyššia liga

ERIK STRÍŽ, 05.12.2017
Pred niekoľkými dňami sme priniesli naše prvé postrehy z jazdy na novom BMW X3 30d xDrive s paketom M, dnes sa budeme venovať odlišnému automobilu: BMW 6 GT.

Keď v roku 2008 automobilka predviedla koncept s názvom 5-Series Gran Turismo, vzbudila tým pomerne pozitívne ohlasy. Prekvapujúce bolo, že produkčná verzia z roku 2009 bola prakticky totožná s konceptom. 5GT sa dočkalo modernizácie potom v roku 2013 (pre modelový rok 2014) a pre automobil to bol jeho finálny a posledný dizajn. Vo svojej novej generácii sa komfortné Gran Turismo posúva o celú modelovú triedu vyššie. BMW 6 Gran Turismo však nie je iba o zmene čísla, je to prepracované vozidlo s o triedu vyšším komfortom i charakterom.

Dostali sme príležitosť vyskúšať na okresných cestách variant 630d. Ide o verziu s naftovým motorom so zdvihovým objemom motora 2993 cm3, maximálnym výkonom 195 kW a priemernou spotrebou 5,9 l/100 km. Celková cena tohto modelu, vrátane príplatkovej výbavy a rozšírenej záruky Repair Inclusive 3 roky/200 000 km, dosiahla 112 002 eur, z toho šialených 41 152 eur padlo iba za vnútorné vybavenie a doplnky. Napríklad za BMW Executive Drive si predajca pýta závratných 4031 eur - že čo to je? Také nastavenie podvozka, ktoré umožňuje ešte lepšiu dynamiku v spojení s vysokým komfortom, Executive Drive Pro sa ponúka aj v rade 7.

Tieto desaťtisíce bolo cítiť, ale oprávnene sa pýtame, čo 6GT ponúkne v základe? Za štyridsaťtisíc predsa nie je problém spraviť interiér pohodlným a exkluzívnym.

Prvá jazda na BMW 6GT (2017)
Prvá jazda na BMW 6GT (2017)

Výrazne estetická modelová trieda 6 GT stanovuje latku kvality vysoko a subjektívne hodnotíme, že sa v porovnaní s predchádzajúcou triedou 5 GT posunula o značný krok vpred. Nejde síce o rozdiely, ktoré by šokovali, aj predtým bolo Gran Turismo výstavnou skriňou automobilky a delilo ju iba veľmi málo od luxusnej lumuzíny radu 7.

Teraz sa 6 GT k sedmičke blíži ešte viac a pýtame sa, prečo by si mal niekto kúpiť limuzínu, keď môže mať Gran Turismo s rovnako príťažlivým dizajnom? Úlohu bude zohrávať cena a charakter. BMW 7 sa predáva za ceny od 87 600 eur vyššie, základná cena 630d xDrive Gran Turismo je 70 850 eur. Necelých 17-tisíc eur navyše nie je zanedbateľný rozdiel, hrá v prospech radu 6.

Prvá jazda na BMW 6GT (2017)
Prvá jazda na BMW 6GT (2017)

Testovaný model stál na 20-palcových kolesách s diskami M Doppelspeiche 648 Bicolor, disponoval brzdami paketu M, koženým volantom a pohonom všetkých štyroch kolies. V spojení s naftovým motorom je to veľmi presvedčivá kombinácia a hoci prvé kilometre za volantom pripomínajú plavbu loďou, pri správnom ovládaní automatickej prevodovky a akceleračného pedála možno z 6GT razom stvoriť beštiu.

Pocitu plavby sa síce nezbavíte, Gran Turismo nedáva pocítiť kontakt s vozovkou aj napriek tomu, že na nej drží bez najmenšieho náznaku straty agility a kontroly.

Na bežnej ceste sa nám nepodarilo siahnuť na limity Gran Turisma, to bude naša domáca úloha až počas štandardného redakčného testu. A o tom, že si to 6 Gran Turismo priam pýta, svedčí aj automaticky vysúvateľné zadné krídlo, ktoré počas rýchlej jazdy zlepšuje vztlak a zlepšuje agilitu vozidla.

Prvá jazda na BMW 6GT (2017)
Prvá jazda na BMW 6GT (2017)

Prioritou BMW očividne bolo dosiahnuť čo najvyššiu mieru komfortu, je tomu podriadený posed na sedadlách, podvozok v štandardnom jazdnom režime i reakcie motora na pokyny vodiča. Naftový motor pracuje prekvapivo kultivovane a ticho, ani v nízkych otáčkach do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie a zvuk dusiaceho sa motora.

Doba, kedy priaznivci benzínových motorov ohovárali naftové pre ich nekultivovanosť a hlučnosť, je už dávno preč.

Osobne to vidím tak, že neohrozenosť limuzíny radu 7 je minulosťou, 6GT možno považovať za plnohodnotnú alternatívu k limuzíne, v tomto prípade o podstatný kus lacnejšiu a praktickejšiu pre karosárske prevedenie v štýle liftback.