Volkswagen Crafter 2,0 BiTDI – Ťažký deň

Test dodávky by ste na stránkach nášho časopisu zrejme nečakali, na druhej strane po týždni jazdenia s Crafterom sme usúdili, že manuálna práca má svoje čaro.
Vydané  Text: 
Na začiatku testu budem trocha nostalgický. Ako chlapec som bol fascinovaný v autobuse dvoma vecami. Po prvé ťažkosťou, s akou vodič Ikarusu či Karosy zaraďoval jednotku a druhá vec bola odpružené sedadlo vodiča. Práve preto som sa pri pohľade na otočný nadstavec na nastavenie pruženia sedadla potešil a vedel som, že jazda s Crafterom bude vskutku zábavná a dobrodružná. Najmä s ohľadom na jeho celkovú dĺžku takmer sedem metrov, ktorá presahuje aj tie najdlhšie luxusné limuzíny.
Preto som takmer okamžite ocenil asistenčné systémy ako napríklad parkovacie snímače na boku. Tie vám dokážu ušetriť neželaný kontakt s plotom v zákrute v prípade, že sa niekomu vyhýbate a zabudnete na spomínanú dĺžku auta. Podobne sme vyskúšali aj parkovacieho asistenta, ktorý sa tiež osvedčil a umožnil zaparkovať pozdĺžne medzi autá. Adaptívny tempomat v spolupráci so systémom udržiavania jazdného pruhu vám na diaľnici umožní vykonať väčšinu bočných činností, ako napríklad papierovačky či odpovedanie na šéfove maily či esemesky. To však nie je výzva na takéto konanie, ale konštatovanie reality, s akou sa väčšina dopravcov potýka. Napokon práve táto kategória áut najazdí ročne veľmi veľa kilometrov, pričom sa ocitnú rovnako v meste, ako aj na diaľnici. Preto je prítomnosť funkcií Front Assist s núdzovým brzdením, snímač križujúcej premávky a sledovanie bdelosti vodiča vítaná. A svedčí to aj o odlišnom prístupe výrobcu k svojim klientom. Na montáž tejto technológie totiž treba technológiu pod kapotou kompletne prerobiť. V rámci svojej kategórie ponúka Crafter najväčší počet asistenčných systémov a každý jeden z nich sa vám zíde.
Možno práva preto je jazda s Crafterom vskutku vynikajúca a bezproblémová. Interiér možno označiť za civilný a ak si v ňom začnete ukladať veci, zistíte, že je v mnohom praktickejší než ktorékoľvek iné osobné auto. Pod prednými sedadlami spolujazdcov je odkladací priestor na množstvo vecí aj rozmernejších, zvyšok zhltnú väčšie či menšie odkladacie priestory, nechýbajú ani viaceré USB výstupy či dokonca aj 230-voltová zásuvka. Volant pochádza z Volkswagenu Golf, podobne ako aj navigačný systém, takže za volantom nepocítite žiaden rozdiel v komforte. Naopak, užijete si výhľad a v prípade testovanej verzie aj maximálny výkon dvojlitrového bi-turbo diesela, ako by ho mnohí vodiči označili. Maximálny výkon rovných 130 kW (177 k) dokáže autom hýbať veľmi čiperne a hoci sme auto úplne nezaťažili, maximálny krútiaci moment 410 Nm by sa mal postarať o to, aby sa dynamika s pribúdajúcim zaťažením nestratila. Jazdné vlastnosti sú dobré, napokon sa o ne postará nielen dlhý rázvor a rozchod kolies, ale aj stabilizačný systém ESP, ktorý dokáže vyrovnávať aj bočný vietor.
Nedalo nám a vyskúšali sme si aj nakladanie s vysokozdvižným vozíkom. Vďaka širokým bočným dverám sme vmanévrovali klasickú europaletu bez problémov a ocenili aj fakt, že v prípade najväčšej skriňovej verzie L4H3 sme sa v nákladnom priestore pohybovali vzpriamene, čo je výhoda najmä pri nakladaní ťažších predmetov. Samotný nákladný priestor si však v tomto prípade zákazník nastaví podľa vlastných preferencií, prestavby na obytnú dodávku nie sú ničím výnimočné, napríklad jazdci seriálov v motokárach si môžu vnútorný priestor rozdeliť na obytný a sklad s motokárou a náhradnými dielcami. Podobne môže Crafter slúžiť a zrejme aj slúži ako servisné vozidlo. Možností využitia je veľa, ako jazdec osobných verzií som si aj túto dodávku dokázal patrične užiť. Poslednou poznámkou je cena. Náš testovaný VW Crafter bol maximálne vybavený, pričom každý prvok bolo treba zaplatiť. A výsledná cena vyše 45-tisíc eur nás úprimne prekvapila. **Technické údaje:**
Volkswagen Crafter L3H4 2,0 BiTDI FWD
Motor: preplň bi-turbo natový R4, 1 968 cm3
Výkon: 130 kW (177 k) pri 3 600 ot./min.
Krútiaci moment: 410 Nm pri 1 500 – 2 000 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie kolies typu McPherson, vzadu vlečná zadná náprava. Brzdy vpredu a vzadu kotúčové, vpredu s vnútorným chladením, Pneu 235/65 R16.
Batožinový priestor: 14 400 dm3
Rozmery: 6 836 × 2 040 × 1 961 mm, rázvor 4 490 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 2 163/3 500 kg, objem nádrže 75 l, objem AdBlue 18 l.
Najvyššia rýchlosť: 190 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 12,2 s 
Spotreba: 8,7/6,9/7,4 l/100 km
Emisie CO2: 198 g/km
Cena/testované auto: 29 712 €/45 522 €
Konkurenti: Mercedes Sprinter, Renault Traffic








Pokračujte na ďalší príspevok »