Dlhodobý test: Škoda Superb 1.8 TSI: Podvozok a motor – spoľahlivý tandem

Dlhodobý test českej vlajkovej lode sa už prehupol do poslednej tretiny. Skôr ako odpískame koniec, sa detailnejšie pozrieme na pohonnú jednotku a podvozok.
Vydané  Text: 

Rozhodnutie o voľbe motora, ktorý nás bude dlhodobým testom sprevádzať, padlo pomerne rýchlo. Po veľmi krátkej diskusii sme sa v redakcii jednoznačne zhodli, že by sme mohli poriadne preklepnúť prepĺňanú benzínovú pohonnú jednotku 1.8 TSI. Agregát s nálepkou modernej školy downsizingu má svoje nesporné kvality, o čom svedčí napríklad zisk druhého miesta v rámci prestížnej ankety Motor roka 2008 vo svojej objemovej kategórii. V tomto roku aktuálne obsadil tretiu priečku. Radový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom dosahuje výkon 118 kW (160 k) a jeho hlavnou devízou je veľmi tichý a kultivovaný chod. Po naštartovaní nie je motor vôbec cítiť a ani počuť. Už v tejto fáze musia naftové agregáty odísť z pódia a schovať sa do kúta. Druhý úder pod pás dostávajú z hľadiska nábehu a priebehu krútiaceho momentu. Ten síce nie je v prípade motora 1.8 TSI extrémne vysoký, zato je však dostupný od veľmi nízkych otáčok – 1 500 až po 4 200 ot./min. Ani za ním však pohonná jednotka nezačne vypľúvať krv a pokojne ju môžete za športovo-decentnej akustickej kulisy točiť až k cifre 6 500. Objektívna i subjektívna dynamika je vďaka charakteristike motora výborná, Superb s pohotovostnou hmotnosťou takmer 1,5 tony dokáže stovku bez problémov pokoriť pod 9 sekúnd. Na druhej strane musíme priznať, že benzínový turbomotor má aj svoje palivové nároky. V meste počas testu veľakrát atakujú dvojciferné hodnoty. Tu majú naftové motory s podobným objemom (2.0 TDI) jednoznačne navrch. Aj napriek veľmi nepriaznivým priemerným hodnotám zo začiatku testu sme motor nečakane rýchlo vychovali zo stránky spotreby. Momentálne s ním priemerne jazdíme za 7,9 l/100 km, čo je len o tri decilitre viac, ako sľubuje výrobca. Keď sme sa zahrali na ortodoxných ekológov a išli sme takpovediac s ľahkou nohou, dosiahli sme dokonca číslo 6,2 l/100 km. To je dôkazom toho, že s motorom sa to zo stránky spotreby dá, len sa to treba postupom času naučiť. Zlepšenie inak veľmi vydareného pohonného ústrojenstva vidíme asi len v sprevodovaní. Prijali by sme o niečo dlhší šiesty prevodový stupeň, ktorý je dosť blízko toho piateho. S naším Superbom sme absolvovali viacero zahraničných ciest a počas jednej sme mali možnosť zavítať do Nemecka. Tam sme legálne skúšali auto vo vyšších rýchlostiach. Stabilita auta pri 200 km/h už nie je taká suverénna, ako sme čakali. Zo stránky komfortu výhrady takmer nemáme, po prezutí na letné pneumatiky s rozmerom osemnásť palcov však častejšie pociťujeme nástrahy nerovných povrchov našich vozoviek. Z tohto hľadiska odporúčame kompromisnejšie, i keď o niečo menej efektne vyzerajúce sedemnástky. Obe nápravy sú zatiaľ z mechanickej stránky v absolútnom poriadku, netykajú si len s ostrými priečnymi nerovnosťami. Jazdné vlastnosti modelu Superb sú do značnej miery neutrálne a bezpečné. Keď „prepálite“ oblúk, nastupujú nedotáčavé tendencie a mierne znervóznie zadná časť auta. Všetko však v bezpečných medziach dokáže podchytiť citlivo nastavená elektronika, o ktorej činnosti je vodič informovaný blikajúcou kontrolkou. Čo vyslovene Superb nemá rád, je prevaľovanie sa zo strany na stranu v sérii ostrých zákrut. Predsa len, je to pohodlná limuzína určená predovšetkým na dlhé vzdialenosti, ktorú okrem cestovateľských schopností chválime aj za odhlučnenie interiéru. Text: Peter Michalec Foto: PANER (4) a autor Hodnotenie\* \* \* \* **Plusy** Tichý a veľmi kultivovaný motor, široké spektrum využiteľných otáčok, ťah motora, subjektívna dynamika, presné radenie, spotreba mimo mesto, dobré nastavenie komfortu pruženia, bezpečné a čitateľné jazdné vlastnosti, nastavenie ESP. **Mínusy** Preposilované riadenie, komfort pruženia pri prejazde ostrými priečnymi nerovnosťami, spotreba v meste. Karoséria D x Š x V: 4 838 x 1 817 x 1 462 mm. Rázvor 2 761 mm. Batožinový priestor 565/1 670 l. Pohotovostná hmotnosť 1 454 kg, užitočné zaťaženie 620 kg. **Pohonné ústrojenstvo** Prepĺňaný benzínový radový štvorvalec. Objem 1 798 cm3. Výkon 118 kW/160 k pri 5 000 – 6 200 ot./min. Krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 4 200 ot./min. Šesťstupňová manuálna prevodovka. **Podvozok** Vpredu nezávislé zavesenie kolies typu McPherson, viacprvková zadná náprava. S vpredu aj vzadu. Vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu kotúčové brzdy. Pneumatiky Continental SportContact 2, 225/40 R18 92Y. **Jazdné výkony (údaje výrobcu)** Maximálna rýchlosť 220 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,6 s Spotreba a emisie (údaje výrobcu) Mesto/mimo mesta/priemer 10,4/6,0/7,6 l/100 km Emisie CO2 179 g/km (namerané údaje po 32 100 km) Mesto/mimo mesta/priemer 10,3/6,6/7,9 l/100 km **Cena** Základná cena verzie 27 713 € (834 882 Sk) Cena testovaného vozidla 35 428 € (1 067 304 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.