Test Toyota Yaris Hybrid: Pohon 21. storočia v malom vydaní

ERIK STRÍŽ, 14.09.2017
Prečo nemá takýto pohon aj konkurenčná Fabia?

Keď sme pred dvomi mesiacmi testovali Toyotu Yaris s poctivým 1,5-litrovým motorom bez turba, finálny článok v Auto Motor a Šport vyznel mierne kriticky. Nebol to zámer, Yaris je dobré, pekné a praktické auto do mesta a aj na stredne dlhé trasy, ale ako novinári musíme uvádzať aj to, čo sa nám celkom nepozdávalo. Tentokrát budeme k Yarisu oveľa zhovievajší, ale nie preto, že by sme sa chceli Toyote zavďačiť. Otestovali sme rovnaký Yaris, ale s benzínovým motorom, ktorý je aktívne podporovaný doplnkovým elektrickým. Ako hybrid je to vozidlo, s ktorým sa rozhodne môžete pochváliť pred širšou rodinou a aj kamarátmi, ktorí sa v autách vyznajú.

Charakter a dizajn

Yaris vo svojej hybridnej verzii nevytŕča z rady a predstavuje sa v dizajne, ktorý dobre poznáme. Testovaný kus mal metalický modrý lak karosérie Selection (za príplatok 650€) karosérie doplnený o čierne stĺpiky a strechu, pričom čierny lak tvoril prakticky celú hornú polovicu auta. Na bokoch auta boli nalepené kovové emblémy „HYBRID“, ale od prvého benzínového Yarisu sa už inak neodlišoval.

Toyotu Yaris stále považujeme za menšie vozidlo do mesta, ale naživo pôsobí pomerne robustne, vysoko a stabilne. Ak by niekto zosmiešňoval Yaris tvrdením, že je to také moderné Daewoo Tico, veľmi by sa mýlil - Yaris má proporcie 3950×1695×1510 mm (dšv) a rázvor 2510 mm. Sú to údaje, ktoré napovedajú o dynamických jazdných vlastnostiach a predovšetkým o tom, že sa s ním bude jednoducho parkovať.



Yaris si nás získal tým, ako dobre prevádza moderné dizajnové prvky do celku, ktorý nie je excentrický alebo gýčový. Chrómové doplnky na prednej maske nepôsobia okázalo, naopak decentne oživujú jeho vzhľad a krásna grafika predných aj zadných svetlometov v šere púta pozornosť už z veľkej diaľky.

Dizajn aktuálnej generácie Toyoty Yaris vo výsledku veľmi neprekvapuje, je reprezentatívny, vhodný pre 20-ročného vysokoškoláka, tak aj pre staršieho pána, ktorý už svojmu okoliu nepotrebuje nič dokazovať a oceňuje výhody kompaktného vozidla nabitého technikou.

Interiér

Interiér je po dizajne karosérie druhá vec, ktorá sa v Yarise dramaticky nemení v závislosti od zvolenej výbavy. Ale napríklad také odkladacie priestory pred pákou prevodovky sú predsa len odlišné. Testovaný hybrid odkazoval na modrý lak karosérie jemnými modrými akcentmi na čalúnení sedadiel a nie celkom estetickými modrými plochami na dverách a na palubovke. Páka automatickej prevodovky je vysoká a nápadná, chýba jej nápad, pôsobí pomerne lacným dojmom. Stupne P, R, N, D a B sa radia pomerne ľahko, musíte však pákou pohybovať tak, aby sa správne kĺzala vo vymedzených drážkach.



Pozícia za volantom je v rámci triedy pohodlná, výhľad je veľmi dobrý a dostupnosť ovládacích prvkov tiež. Medzi šoférom a spolujazdcom je menej priestoru, dvaja muži si budú občas zavadzať lakťami. Veľmi nešťastne sú umiestnené tlačidlá pre vypínanie bezpečnostných asistentov a jazdného režimu: priamo pod pákou ručnej brzdy!

Na zadnej čalúnenej lavici je priestor pre troch pasažierov, komfortne sa tam však cítiť nebudú. Interiér tu má šírku 1420 mm, teda menej ako jeden a pol metra, čo sa nedá oklamať. Dve deti a jeden dospelý je ešte dobrá kombinácia, dvaja dospelí a jedno dieťa sú ešte v poriadku tiež, ale traja dospelí už budú musieť prijať kompromis v pohodlí.

Batožinový priestor je malý, ale s ohľadom na triedu, do ktorej sa Yaris zaraďuje, je 286 litrov prijateľný objem.



„Keď som s Yarisom vyrazil na víkendový pobyt 200 kilometrov od Bratislavy, do jeho kufra som s prehľadom uložil batožinu piatich ľudí. Yaris teda vôbec nie je taký malý, ako sa môže zvonka zdať.“



Technika

Toyota dokáže do relatívne malého Yarisu integrovať širokú paletu modernej techniky pre bezpečnosť a komfort. Testovaný hybrid obsahoval aj nasledovnú výbavu:
• paket Senso Smart (bezkľúčové odomykanie a štartovanie; späťák s automatickou clonou; vyhrievanie predných sedadiel; senzor šera (automatické svetlá); sklopné spätné zrkadlá);
• paket Panoramatic (strešné okno, vzadu na na kufri fólie);
• HAC (asistent rozjazdu do kopca);
• LDA (upozornenie na opustenie jazdného pruhu bez akcie);
• RSA (rozpoznávanie dopravných značiek);
• PCS (predkolízny bezpečnostný systém);
• 7 airbagov;
• projektorové halogónové svetlomety;
• obrysové LED svetlá;
• 2× ISOFIX;
• VSR + TRC (kontrola stability), ABS, EBD, BA;
• navigačný softvér (presný, ale používateľsky neprívetivý);
• centrálny displej zobrazujúci grafické údaje o jazde a spotrebe;
• farebný displej medzi tachometrom a otáčkomerom;
• bluetooth a aktívne prepojenie so smartfónom; atď.




Pohonný systém

Yaris ako hybrid využíva silu dvoch motorov. Benzínový s objemom 1497 cm3 disponuje maximálnym výkonom 74 kW (100 koní) a krútiacim momentom neveľkých 111 Nm. Tie dosahuje pri 3600 až 4400 otáčkach motora. Doplnkový elektrický má nie celkom márny výkon 45 kW, jeho krútiaci moment je 169 Nm a k dispozícii je prakticky okamžite. Sila elektrického motora je teda nezanedbateľná, ale v praxi ju nevyužijete - pri každom silnejšom stlačení pedála sa automaticky aktivuje spaľovací motor a zaberie práve on.

Toyota Yaris Hybrid sa iba tankuje benzínom, nedá sa nabíjať pomocou elektrického konektora. Batérie umiestnené pod zadnými sedadlami sa nabíjajú automaticky počas jazdy princípom rekuperácie. Automobil rekuperuje prakticky vždy počas spomaľovania a brzdenia, ale keď na prevodovke zaradíte stupeň B, rekuperácia je výrazná a efektívnejšia. Spomaľuje však auto, ktorému sa tak pri jazde na voľnobeh dramaticky skracuje „dojazd na zotrvačnosť“. Intenzita rekuperácie sa zobrazuje na analógovom ukazovateli na prístrojovej doske práve na mieste, kde by ste bežne hľadali otáčkomer.



Yaris Hybrid nemá tradičný otáčkomer. Má akúsi stupnicu, na ktorej fyzická ručička poukazuje na aktuálnu vyťaženosť pohonného systému. Keď sa ručička pohybuje v strednom poli, jazdíte ekonomicky. Keď padne do prvej tretiny, rekuperete a keď vyskočí ponad pole ECO, využívate spaľovací motor.

V Yarise Hybrid je namontovaná bezstupňová prevodovka e-CVT, čo je v princípe štandardný variátor doplnený o schopnosť pripájať a odpájať elektrický motor.

Jazda na elektrinu a benzín

Do rýchlosti 50 km/h dokáže Yaris Hybrid jazdiť výlučne na elektrinu, ale iba za predpokladu, že s akceleračným pedálom pracujete veľmi jemne. Aj pri bežnom zrýchlení sa automaticky zapína benzínový motor, dokonca aj v režime EV.

Elektrina je v prípade Yarisu Hybrid užitočným pomocníkom, ktorý aktívne znižuje spotrebu benzínu, umožňuje úplne tiché rozjazdy a prevádzku s nižšími emisiami škodlivých plynov - podľa meraní výrobcu dosahujú iba 75 gramov CO2 na kilometer, čo je v porovnaní s predtým testovaným Yaris 1.5 Dual VVT-iE so 6-stupňovým manuálom (112 g/km) výrazný pokles.

Ak sme pri teste Yarisu 1.5 Dual VVT-iE písali, že sa v primeraných otáčkach nespráva úplne dynamicky a vzhľadom na chýbajúce turbo musíme na nástup sily čakať do vyšších otáčok, mysleli sme pri tomto hodnotení najmä na ľudí, ktorí nemajú záujem jazdiť rallye. Áno, ide o najsilnejší motor, aký sa v Yarise objavuje a dajú sa s ním robiť veľké divy, ale priemerný majiteľ Yarisu podľa nášho názoru dbá na spotrebu.



Yaris ako hybrid predvádza podobne dobré jazdné vlastnosti, ale zo subjektívneho hľadiska nám prišiel o niečo sympatickejší, akoby lepšie prispôsobený potrebám priemerného vodiča. Skrátka, Yaris Hybrid reaguje promptne a intenzívne, dokonca mierne tlačí do sedadiel a nie je s ním problém ani na diaľnici, hoci s prebiehaním by sa ešte o kúsok vylepšiť mohol. Prevodovka CVT spôsobuje pri prudkom zrýchlení výrazný hluk, ktorý sa neznalému vodičovi môže zdať ako zbytočné vytáčanie motora nad jeho možnosti. S týmto typom prevodovky sa musíte naučiť jazdiť, počúvať motor a predvídať, ako sa bude správať. Nie je správne počas zrýchľovania upustiť od tlačenia do pedála, pretože vtedy variátor zmení prevodový pomer a uvedie motor do pokojnejšej prevádzky, čo sa prejaví stratou ťahu.

Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo Yaris s benzínovými motormi má vzadu bubnové brzdy, tento hybridný má kotúčové vpredu aj vzadu. Dôvod nachádzame vo vyššej hmotnosti, ktorá by bola na bubny privysoká. Bez ohľadu na motorizáciu je vzadu torzná priečka a vpredu McPherson. Testovaný hybrid stál na kolesách 195/50 R 16.



Zhodnotenie

Yaris Hybrid dokáže zabaviť, v zákrutách drží prekvapivo pevne, naozaj dobre sa s ním parkuje na vašej príjazdovej ceste k domu nezaberie snáď žiadny priestor. Nemá síce veľmi praktický interiér a po 200-kilometrovej jazde už jednoduchšie sedadlá tlačia, ale do mesta je to jedno z najlepších áut, aké si dnes môžete kúpiť. A rovno sa pýtame: keď je Yaris považovaný za jedného z konkurentov Fabie, prečo Škoda ešte neponúka hybridný pohon?