Test Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4: Kamarát do partie
K takejto ponuke motora a pohonu všetkých kolies sa konkurencia hľadá veľmi ťažko.
Vydané Text: Martin Šebesta
Dacia Duster patrí medzi najdostupnejšie vozidlá s pohonom všetkých kolies na našom trhu. Preto je vítaným spoločníkom mladých rodín, ale aj remeselníkov či živnostníkov.
Jazda s Dusterom je veľmi príjemná, najmä po rozbitých bratislavských cestách. Veľmi krátky prvý prevodový stupeň je vhodný len do terénu. V bežnej premávke ho nevyužijete a rozbehnete sa rovno z dvojky. Ostatné prevodové stupne sú nasekané dosť nahusto za sebou, preto ani šiesty prevodový stupeň nie je práve najvhodnejší na dlhé diaľničné presuny. V kombinácii s benzínovým motorom sa to negatívne odzrkadľuje aj na spotrebe.
Základné sedadlá na dlhé cestovanie veľmi nelákajú, sú mäkšie s krátkym sedákom a po pár kilometroch v nich už cítite chrbát aj nohy. Komfort za volantom zhoršuje absencia možnosti jeho výškového nastavenia a aj výčnelok vo dverách s ovládaním okien. Ten vás bude neprestajne tlačiť do ľavej nohy. V tomto konkrétnom Dusterovi to bolo dokonca ovládanie iba predných okien, zadné okná sa sťahujú ešte klasickými švihadlami. O displeji navigácie umiestnenej nepochopiteľne nízko sme už písali veľakrát.
Duster je napriek týmto svojím vrtochom dobrým pracantom a ak sa napasujete za jeho volant, tak je aj priestranný. Na zadných sedadlách je dostatok miesta na nohy aj hlavy cestujúcich. Batožinový priestor pojme dostatok nákladu napriek tomu, že sa pod jeho podlahou nachádza plnohodnotná rezerva, čo veľmi oceňujeme. V teréne je to oveľa lepšie riešenie než lepiaca súprava.
Podvozok Dustera je naozaj solídny a už v základnej verzii ponúka veľmi dobré odpruženie nerovností. Vo verzii 4 × 4 je zadná náprava viacprvková, čo zlepšuje prejazdnosť v teréne. Naopak, pri rýchlych prejazdoch kľukatými cestami mimo hlavných ťahov sa podvozok nijako nadmieru nenakláňa a v každej situácii viete, čo sa s autom deje.
Duster 1.6 s výkonom 84 kW (114 k) a s pohonom 4 × 4 je vhodným autom do mesta, na kratšie vzdialenosti a najmä do nerovného terénu. Pre menej náročných alebo cenovo citlivých rybárov, lesných robotníkov či chatárov ako stvorený. Navyše k takejto ponuke motora a pohonu všetkých kolies sa konkurencia hľadá veľmi ťažko.
Technické údaje | Dacia Duster 1.6 SCe 4 × 4
**Motor** atm. benzínový R4, 1 598 cm3**Výkon** 84 kW (114 k) pri 5 500 ot./min.
**Krútiaci moment** 156 Nm pri 4 000 ot./min.
**Pohon a podvozok**: pohon predných kolies, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu vzpery McPherson, vzadu multilink. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové.
**Pneu** 215/65 R16.
**Batožinový priestor** 408/1 636 dm3
**Rozmery**: 4 315 × 1 821 × 1 695 mm, rázvor 2 674 mm. Prevádzková/celková hmotnosť 1 280/1 804 kg, objem nádrže 50 l.
**Najvyššia rýchlosť** 168 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 12,0 s
**Spotreba** 8,0/6,2/6,8 l/100 km
**Emisie CO2** 155 g/km
**Cena/testované auto** 14 190 €/14 490 €
**Konkurenti**: Suzuki Vitara
KLADY
Cena, pohon 4 × 4, pruženie, priestor, plnohodnotná rezerva.
NEGATÍVA
Iba výškovo nastaviteľný volant, výstupok na vodičových dverách, umiestnenie navigácie.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivoRadikálny krok! Susedná krajina prijala kontroverzné riešenie s cieľom zníženia emisií a zlepšenia bezpečnosti
Rakúsko už o pár týždňov zavedie nové pravidlá na tamojších cestách. Tie sa dotknú aj maximálnej povovlenej rýchlosti.
Novela zákona znižuje byrokratické zaťaženie a samosprávam dáva viac volnosti. Tamojšie mestá na zmeny reagovali pozitívne.Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok
Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.
Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov. Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
SERVIS
Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku
ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.
Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.