Porovnávací test: Mercedes-Benz E All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country

Kombi, čo nenávidia SUV
Volvo V90 D5 Cross Country vs. Mercedes-Benz triedy E All Terrain

Pri nadpise „Kombi, čo nenávidia SUV“ sme sa inšpirovali švédskou trilógiou Muži, ktorí nenávidia ženy. Na to, aby sme z porovnávania urobili trilógiu, nám chýbalo ešte Audi A6 Allroad quattro, ktoré spolu s Volvom patrí medzi zakladateľov segmentu prémiových kombi so zvýšeným podvozkom a s terénnymi schopnosťami.

Miestom stretnutia aristokraticky vyzerajúcich vozidiel, ktoré sa nezľaknú špinavej práce, sa stal krásne zrekonštruovaný Art Hotel Kaštieľ, iba 20 kilometrov od Bratislavy. V jeho anglickom parku sa obaja duelanti cítili ako ryby vo vode. V priestoroch pred kaštieľom malo všetko svoje miesto, záhradné úpravy priam povznášali dušu a napĺňali ju pokojom. V takomto prostredí vytiahli svoje tromfy obe autá a presviedčali nás, že ich schopnosti sú tie, ktoré im zabezpečia víťazstvo. A to sme v nich neprevážali ukryté tínedžerky pred vraždiacimi psychopatickými rodinnými príslušníkmi, aby sme sa priblížili románovej predlohe z nadpisu.

Ťažko nájdete segment, v ktorom by Mercedes v súčasnosti dobiehal náskok konkurencie. Pravdou však je, že kombi so zvýšeným podvozkom a plastovými ochrannými prvkami v ponuke doteraz nebolo. Na druhej strane, Volvo tento segment v roku 1998 zakladalo.



Rozhodný vstup

Mercedes sa na vstup do tohto segmentu poriadne pripravil. Do sériovej výbavy verzie All Terrain sa dostal vzduchový podvozok, ktorý prispôsobuje svetlú výšku aktuálnym podmienkam. Ak sa chystáte do náročnejšieho terénu, prepnutím vozidla do režimu All Terrain zvýšite svetlú výšku o 20 mm. Tú udržiava do rýchlosti 35 km/h. S Mercedesom sme tak vyšli aj na cestu, kde sa striedal asfalt, kamene, štrk a blato, k tomu sa pridávali stúpania a ani raz sa nám nestalo, že by auto čo i len trochu zaváhalo. Všetky nástrahy zvládlo s prehľadom a poskytovalo posádke najvyšší komfort.

Previezť troch dospelých, dve malé deti a k tomu potrebnú výbavu na víkendový pobyt v horskom hoteli vrátane detského kočíka? Pre All Terrain výzva, na ktorú bol stvorený. Vzduchový podvozok výrazne utlmil nerovnosti a batožinový priestor s objemom 640 dm3 pohltil všetok náklad a ešte mu aj zostala rezerva. Posádka si užívala veľkorysý vnútorný priestor, deti ocenili výhľad cez panoramatickú strechu a pohodlie zvýšili aj veľmi dobre tvarované sedadlá. Svoju úlohu zohrali aj vynikajúco fungujúce asistenčné systémy vrátane radarového tempomatu či bezchybného automatického predbiehania.

Mercedes-Benz triedy E All Terrain

Mercedes inovuje svoje ovládacie rozhranie, no pritom stále ponecháva ovládanie klimatizácie tlačidlami a tlačidlá využíva aj na prístup k navigácii, médiám, rádiu a k telefónu. Na druhej strane, v aute, ktoré chce ísť do terénu, by sme namiesto úložného priestoru pod podlahou privítali aspoň dojazdovú rezervu. Tú za pár minút vymeníte aj v teréne.

Mercedes boduje vynikajúcou reálnou spotrebou. So sériovo dodávanou 9-stupňovou automatickou prevodovkou pracoval motor pri nízkych otáčkach, čo viedlo k priemernej spotrebe 6,3 l/100 km. A to sme s ním po náročnej ceste opakovane vyšli do nadmorskej výšky 1 300 m. Bez toho by hravo podliezol 6 l/100 km. Aby toho nebolo málo, Mercedes vás na tri roky zbaví potreby platiť zákonnú a havarijnú poistku a 6 rokov alebo 160 000 km neplatíte servisné prehliadky. Tomu sa ťažko konkuruje.



Veľký návrat

Na toto Volvo jeho fanúšikovia dlho čakali. Kombinácia karosérie typu kombi, nelakovaných plastov a pohonu 4 x 4 sa totiž v showroomoch švédskej automobilky objavila už v roku 1997, teda vtedy, keď sa Mercedes-Benz ešte iba chystal na predstavenie prvého SUV v podobe triedy ML. A Volvo síce inšpirovalo modelom V70 Cross Country aj Nemcov, no nie tých v Stuttgarte, ale v Ingolstadte. Tak či onak, drsnejšie a terénnejšie kombi sa stalo pevnou súčasťou ponuky, hoci po ukončení výroby modelu V70 načas zmizlo z ponuky. Pri predstavení prémiového sedanu a S90 a kombi V90 bolo jasné, že sa predstaví aj tretia verzia s označením Cross Country. A to, že Švédi to vedia, sa ukázalo hneď na prvých záberoch. V porovnaní s Mercedesom triedy E All Terrain vyzerá výrazne lepšie. Je to najmä vďaka vyššej svetlej výške. Tá zabezpečí správne proporcie aj optiku na parkovisku. Pritom je to dôsledok toho, že Volvo nemá vzduchový podvozok, preto nie je schopné aktívne meniť svetlú výšku tak ako Mercedes. Pre správnosť musím uviesť, že na zadnej náprave je vzduchové pruženie, plní však iba funkciu udržania stálej svetlej výšky, na komforte pruženia sa nepodieľa. Napriek tomu je Volvo komfortne odpružené, hoci prejazd  priečnych nerovností a jamy na cestách budete za volantom počuť aj cítiť. Potešíme vás aj správou, že Volvo nekoketuje s myšlienkou vybaviť Cross Country výlučne pohonom predných kolies, čo znamená, všetky verzie majú pohon všetkých štyroch kolies a, samozrejme, nechýba ani režim off-road či kontrola z jazdu z kopca. Na prejazd terénom je Volvo teda dostatočne pripravené, otázkou ostáva, či sú aj jeho vodiči.

Volvo V90 D5 Cross Country

Tí sú skôr zvyknutí na komfort a toho sa im dostane skutočne viac ako dosť. Priestorové pomery sú nadštandardné, rodinu obslúži Kombi Volvo s obrovskou rezervou. Jediným komfortným mínusom sú práve príplatkové sedadlá. Sú perfektné a ponúkajú aj vynikajúcu masážnu funkciu, na druhej strane pri nastavení stehennej opierky na maximum vznikne v strede sedáka jama, ktorú budete cítiť. A to je škoda, lebo inak by sme im dali plný počet bodov.

O luxusnom nádychu interiéru niet pochýb, osobne nám chýbala možnosť klasického ovládania klimatizácie. Každá funkcia, hoci aj nastavenie teploty v aute, sa na dotykovom displeji vykonáva na dvakrát, čo bude diskomfortné najmä pre starších vodičov. Naopak, ovládač štartovania motora a prepínač jazdných režimov majú efektné spracovanie a aj logické ovládanie. Priestorov na odloženie bežných vecí je dostatok, všetky výdobytky súčasnosti si nájdu v interiéri svoj priestor.

Jazdné vlastnosti sú vynikajúce, Švédi upustili od komfortného nastavenia riadenia a nahradilo ho výrazne priamejšie, čo je však iba dobré. Vďaka maximálnemu výkonu 176,5 kW (240 koní) si dokážete užiť nielen diaľnicu, ale aj kľukatú okresku a to sme donedávna o Volvách nemohli povedať. Škoda len priemernej spotreby, ktorá sa počas testu nedostala pod hranicu 7,7 litra na 100 kilometrov.



Verdikt

Víťazom nášho porovnávacieho testu sa stáva Mercedes-Benz triedy E All Terrain. Svojho súpera prekonáva najmä na poli komfortu a najmä priemernej spotreby. V tomto smere sa Nemci opäť ukazujú ako pragmatickí kalkulátori. Napriek tomu, že do danej triedy vstupujú ako poslední, všetky potrebné oblasti prepracujú do posledného detailu. Až na jeden. Je ním dizajn. Ak odparkujete triedu E All Terrain na parkovisku, nebude sa vynímať. V parkovacej polohe totiž nie je vyššie ako bežná trieda E. A to je škoda, lebo v takomto prípade vyzerajú plastové nadstavce blatníkov samoúčelne.

Volvo V90 Cross Country je druhý. O možnosť bojovať o prvenstvo prišiel najmä vďaka priemernej spotrebe, ktorá je s ohľadom na naftový agregát predsa len trocha vysoká. Veď práve terénne kombíky by mali eliminovať najväčšiu nevýhodu veľkého SUV: hmotnosť a priemernú spotrebu. A to nás mrzí, lebo na parkovisku pôsobí oveľa sebavedomejším dojmom a vnútri mu nechýba ani jeden prvok luxusu.



Záver:

1. Mercedes triedy E All Terrain Boduje veľkým batožinovým a vnútorným priestorom, nízka spotreba v reálnej premávke. So vzduchovým podvozkom ponúka veľmi dobrú prejazdnosť v teréne i na ceste a nezabudnime ani na servisnú starostlivosť. V ponuke Mercedesu ťažko nájdete nedostatky.

2. Volvo V90 D5 Cross Country Je rozhodnej krajší ako Mercedes a ani on nezabúda na prejazdnosť terénom či na luxus vyššej strednej triedy. Jeho motor má dokonca optimalizáciu výkonu od firmy Polestar, ktorá však pridá iba 5 koní a spotrebe to tiež neprospieva.