Dacia Sandero Stepway 0,9 TCe S&S – Rumunský hipster

Drsný imidž drevorubača fičí. A to bez ohľadu na logo masky chladiča. Ako spolu ladia nelakovaný plast, vyššia svetlá výška a turbo-trojvalec? Testovali sme Daciu Sandero Stepway 0,9 TCe.
Vydané  Text: 
Aj desaťtisíc eur vám dokáže kúpiť veľa. Nemyslím tým veľa luxusu, ale skôr dobrej nálady, trocha trpezlivosti a aj veľa odpúšťania. Všetky spomínané pocity zažijete za volantom Dacie Sandero Stepway. Z dizajnovej stránky je evolúciou predchádzajúcich modelov, po novom si určite všimnete denné LED svetlá, modernejšiu masku chladiča a, samozrejme, strieborne lakované doplnky. Verzia Stepway má sériovo aj strešný nosič a 16- palcové plechové disky kolies, ktoré však vďaka krytom vyzerajú ako hliníkové. To všetko je iba imidž, zvyšná technika auta je sériová. Za túto plastovú súpravu zaplatíte zhruba 1 200 eur, čo je v rámci rozpočtového segmentu nemalá položka. Na druhej strane je práve táto verzia podľa nášho názoru zo všetkých najatraktívnejšia a hodí sa k rustikálnemu charakteru asi najviac.


Sadnite si za volant a takmer okamžite zistíte, kde sa šetrilo. Tvrdé plasty, ostré kraje niektorých dielcov a ľahké dvere aj ich zvuk zatvárania prezradia, že veľa tlmiacich materiálov sa nepoužilo. No napriek tomu môžeme povedať, že Sandero Stepway má úprimný charakter a aj trocha šarmu. Najmä socialistického, napokon bowdenové ovládanie sklonu predných svetlometov sme naposledy videli na modeloch Favorit/Felicia. Podobne je na tom ovládanie klimatizácie. Je staršie, no zároveň jednoduché. Dacia sa však toho imidžu chystá postupne zbaviť, dizajn volantu môžeme pochváliť , tentoraz na ňom nechýbajú ani ovládače tempomatu, ak sa bojíte prekročenia rýchlosti, môže využiť obmedzovač. Priestorové pomery sa nemenili, vpredu si pohodlne sadnú dvaja dospelí, vzadu je dosť priestoru pre deti, prípadne dorastajúcu mládež. Variabilitu reprezentujú sklápateľné sedadlá, vzhľadom na cenu nečakajte rovnú plochu. Rozdiel medzi drahším a lacnejším autom spočíva práve v detailoch.


Presuňme sa však k jazdným vlastnostiam. Pod kapotou úradoval trojvalec s objemom deväť decilitrov. Poskytuje maximálny výkon 66 kW (90 k). V spolupráci s maximálnym výkonom 140 newtonmetrov poskytuje dostatočnú dynamiku, ktorá je vyjadrená zrýchlením z 0 na 100 km/h za 11,1 sekundy a maximálnou rýchlosťou 175 km/h. A to je kombinácia čísel, na ktorú boli motoristi zvyknutí už pred dvadsiatimi rokmi. Okrem toho cítiť v interiéri vibrácie motora, v prípade Dacie vás však nebudú až tak rušiť ako v prípade iných modelov. Dôležitejším parametrom je však priemerná spotreba a tá sa počas testu ustálila na príjemných šesť a pol litra. Jazdné vlastnosti sú dobré, po novom ich stráži aj stabilizačný systém ESP, jednoduchý podvozok zvláda nerovnosti na našich cestách dobre, jediná výčitka smeruje k prevodovej páke, ktorá vás opäť vráti o pekných pár rokov dozadu.


Suma summárum, Dacia Sandero Stepway je dobré auto. Nie je posledným výkrikom techniky, na druhej strane ponúka úprimný formát auta, ktoré sa neopiera o imidž a ponúka puristický a nenáročný formát individuálnej dopravy. Hoci v tomto prípade sa pridáva aj kus moderného „off road“ imidžu. Otázkou teda ostáva, či pri celkovej cene 10 890 eur ho ešte stále možno označiť za lacný.


Dacia Sandero Stepway 0,9 TCe S&S

Motor prepĺň. benzínový R3, 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5 000 ot./min.
Krútiaci moment 140 Nm pri 2 250 ot./min.
Pohon a podvozok: 5-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu pseudo McPherson, vzadu vlečná zadná náprava spojená s torzne pružnou priečkou. Brzdy vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Pneu 205/55 R 16.
Batožinový priestor 320/1 200 dm3
Rozmery: 4 058 × 1 733 × 1 518 mm, rázvor 2 598 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 055/1 550 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,1 s 
Spotreba 5,8/4,7/5,1 l/100 km
Emisie CO2 114 g/km








Pokračujte na ďalší príspevok »