Test BMW 540i – Na ceste do neba
BMW rad 5 patrí na špičku toho najlepšieho, čo môžete dostať vo vyššej strednej triede s prívlastkom prémiová. Pozreli sme sa, ako jeho najnovšia generácia jazdí s najsilnejším 6-valcovým benzínovým motorom.
Vydané Text: Martin Šebesta
BMW rad 5 patrí na špičku toho najlepšieho, čo môžete dostať vo vyššej strednej triede s prívlastkom prémiová. Pozreli sme sa, ako jeho najnovšia generácia jazdí s najsilnejším 6-valcovým benzínovým motorom.
Pokiaľ hovoríme o novom BMW radu 5, často sa stretávame s tým, že pri rýchlom pohľade ťažšie odhaliť rozdiel oproti predchádzajúcej generácii. Zvonku aj znútra sa pozeráte na viac či menej známe tvary. Menili sa iba detaily, musíme však povedať, že k lepšiemu.Novému BMW radu 5 nemáte ergonomicky čo vyčítať. Všetko sme našli tam, kde sme hľadali, prekvapili nás však drobnosti, ktoré sa spájajú s novou generáciou. Prepínač jazdných režimov už nie je kolískový, ale každý režim má svoje vlastné tlačidlo. Z ekologického režimu sa už nemusíte prepínať do športového cez komfortný režim. Zvolíte si ho priamo a užívate si všetky kone skryté pod kapotou bez toho, aby ste ich museli hľadať po celom motorovom priestore. Nový je aj displej klimatizácie. Teraz je väčší, prehľadnejší a keď zvyšujete teplotu, zväčší sa aj písmo označujúce teplotu. Veľkosť digitálneho kľúča s displejom pripomína niečo medzi pästným klinom, prvým človekom vyrobeným nástrojom a tamagoči, elektronickou hračkou populárnou v 90. rokoch. Schopnosti kľúča predstihnú oba spomínané nástroje. Nenaostríte ním palicu ako pästným klinom, no tamagoči vám nikdy nepovedalo, v akom stave sa nachádzajú okná a dvere, prípadne koľko máte paliva v nádrži. A taktiež na diaľku nenaštartovalo auto. S novým kľúčom sa môžete cítiť ako James Bond. Stojíte vedľa auta a posúvaním prsta po displeji vyparkujete auto z úzkeho boxu. Vyzerá to ako sci-fi, ale funguje to vynikajúco.
Pri technológiách musíme spomenúť aj vynikajúcu konektivitu s mobilnými telefónmi, bezchybne pracujúce asistenčné systémy, adaptívne LED svetlá, ktoré nás napriek svojej cene nad 1 500 € neprestávajú udivovať výkonom, ako aj radarový tempomat, ktorý citlivo reguluje rýchlosť vozidla podľa okolitej premávky. BMW radu 5 je však ešte stále najmä o tom, čo dokáže motor, podvozok, brzdy a riadenie. Vyrazte s autom na obľúbenú kľukatú cestu a budete ju chcieť prechádzať znova a znova. Až kým si nezvyknete, že divný úsmev na tvári k tomu naozaj patrí. Pod prednou kapotou akoby bol elektromotor. Agregát ťahá takmer od voľnobehu. Na stlačenie plynu reaguje v ekologickom režime svižne, v športovom živelne. K tomu sa pridáva podvozok, ktorý jazdí ako po koľajniciach. Precízne sa drží zvolenej stopy a aj vďaka pohonu všetkých kolies a rozloženiu hmotnosti blízkemu ideálu nemá tendenciu k pretáčavosti či nedotáčavosti. Skôr je príjemne neutrálny a čitateľný. Akurát by sme privítali tuhšie riadenie. Aj vo vyšších rýchlostiach na kľukatých cestách išlo na náš vkus ľahko a chýbalo nám trochu viac spätnej väzby. Ale aj tak sme si naplno užili každú zákrutu.
Zostáva už iba otázka spotreby. Špičkový 8-stupňový automat udržiava motor v nízkych otáčkach, čo jej veľmi pomáha. Veľa benzínu si pýtajú iba neustále rozjazdy v mestách, kde sa 1,8 tony neschová. Mimo mesta a na diaľnici už spotreba klesá a dostáva sa do akceptovateľných hodnôt. My sme skončili na 9-litrovej hodnote, čo je vzhľadom na výkon prijateľné. Ľahkou nohou sa dostanete aj o liter nižšie. Aj v tom sa skrýva pokrok moderných technológií. Pred pár rokmi by sme bez mihnutia oka za prijateľnú považovali dvojcifernú hodnotu. Najnovšia generácia BMW radu 5 skrýva mnoho tromfov, ktorými poteší vodiča, veľkým vnútorným priestorom aj posádku. Ak viete, že toto je vaša cieľová a cenová kategória, tak vzhľadom na jeho jazdné vlastnosti a komfortné schopnosti plne odporúčame. K nebeským zážitkom vás motor poľahky katapultuje.
Technické údaje | BMW 540i
**Motor** preplň. benzínový R6, 2 998 cm3 **Výkon** 250 kW (340 k) pri 5 500 – 6 500 ot./min. priemer **Krútiaci moment** 450 Nm pri 1 380 – 5 200 ot./min. priemer **Pohon a podvozok**: 8-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu dvojité trojuholníkové ramená, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 245/45 R 18. **Batožinový priestor** 530 dm3 priemer **Rozmery**: 4 936 × 1 868 × 1 479 mm, rázvor 2 975 mm, **pohotovostná/celková hmotnosť** 1 735/2 340 kg, objem nádrže 68 l. **Najvyššia rýchlosť** 250 km/h priemer **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 4,8 s lepší **Spotreba** 9,3/5,7/6,9 l/100 km priemer **Emisie CO2** 159 g/km priemer **Cena/testované auto** 62 850 €/ 95 183 € horší **Konkurenti**: Mercedes E, Audi A6, Lexus GS **Hodnotenie** 4,5* **POZITÍVA** Jazdné vlastnosti, vnútorný priestor, spracovanie a kvalita materiálov. **NEGATÍVA** Cenová hladina, sklápanie sedadiel iba z batožinového priestoru.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.