TEST Opel Mokka X - Moderna s prívlastkom X

František Bizoň, 19.06.2017

V kategórii malých mestských SUV sa Mokke darilo hneď od jej uvedenia v roku 2012, vtedy ešte ako dvojičke s Chevroletom Trax. Spoločná výroba v juhokórejskom závode sa skončila a od roku 2014 schádza model z pásov španielskeho závodu Opla. Najnovšie ako Mokka X.

Po dvoch rokoch nastal čas na obmenu a treba uznať, že to nie je len optické osvieženie. Auto postavené na 18-palcových diskoch má vyššiu svetlú výšku a odhodlanie na terén. Dizajnovo to dobre dopĺňa kompletné čierne oplastovanie spodnej časti nárazníkov, prahov, lemov blatníkov i dverí a navyše sa k tomu pridávajú pozdĺžne lyžiny na streche.

Testovaná Mokka 4×4 mala inteligentný pohon všetkých kolies AWD s elektromagnetickou spojkou, ktorý prenesie v prípade potreby časť krútiaceho momentu na zadné kolesá. Od čisto prednokolkového pomeru 100:0 to môže byť až 50:50. V blatistom teréne nám to názorne predviedla, výkon môžeme pochváliť. S AWD je skombinovaný aj asistent jazdy do kopca HSA i z kopca HDC.



Nová Mokka X mala k najvyššej výbave Innovation okrem iného aj balík Premium, ktorý zahŕňa vpredu adaptívne svetlomety LED s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel, zadné LED svetlá a audiosystém Navi 900 IntelliLink. V praxi to znamená veľkú dotykovú obrazovku v strede palubnej dosky.

Cez menu displeja môžete ovládať navigáciu, audiosystém a, samozrejme, telefón. Na telefonické spojenie poslúžia oba najrozšírenejšie systémy Apple CarPlay i Android Auto. Ovládanie je zrozumiteľné, navyše vďaka dotykovému displeju ubudlo v strednej časti kokpitu tradičných ovládacích tlačidiel. Našťastie nie všetky, takže napríklad ventiláciu, vyhrievanie predných sedadiel, volantu, vypínanie asistenčných systémov rieši vodič klasicky pod centrálnym displejom. Opel zvolil užívateľsky veľmi vydarenú zlatú strednú cestu, čo je chvályhodné.



Pod kapotou našej Mokky X bol dieselový motor 1,6 CDTI s výkonom 100 kW (136 koní), ktorý nahradil niekdajší o 6 koní slabší štvorvalec 1.7 CDTI. Motor má aj krútiaci moment vyšší o 20 Nm, celkovo ponúka 320 Nm.

Okrem celohliníkovej konštrukcie použil Opel materiály pohlcujúce hluk. Príkladom je rezonátor v nasávacom potrubí a môžeme povedať, že motor po zohriatí posádku takmer vôbec nerušil. Najlepší záber má motor zhruba od 2 000 ot./min., keď už je zobudené turbodúchadlo. Po týždňovom teste ukázal palubný počítač priemernú spotrebu 5,8 litra, no pri pohodovej jazde na okresnej ceste sa raz-dva ustálila spotreba na piatich litroch.



TECHNICKÉ ÚDAJE | OPEL MOKKA X 1.6 CDTI INNOVATION

Motor naftový R4, 1 598 cm3

Výkon 100 kW (136 k) pri 3 500 ot./min. Z

Krútiaci moment 320 Nm pri 2 000 ot./min. Z

Pohon a podvozok: Šesťstupňová mechanická prevodovka, pohon všetkých kolies elektromagnetickou spojkou, vpredu McPherson so stabilizátorom, zadná náprava viacprvková, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/55 R 18.

Batožinový priestor 356/1 372 dm3

Rozmery: 4 275 × 1 802 × 1 658 mm, rázvor 2 555 mm, pohotovostná / celková hmotnosť 1 488 / 1 958 kg, objem nádrže 52 l

Najvyššia rýchlosť 190 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,7 s

Spotreba 5,2/4,4/4,7 l/100 km

Emisie CO2 124 g/km

Cena/testované vozidlo 23 890 € / 31 600 €

Konkurenti: Mazda 3, Renault Captur, Peugeot 2008