Kia Rio 1.4 CRDi - Opäť je krajšia

Kia Rio prišla vo štvrtom vydaní a znova s atraktívnejším dizajnom, ako mala predchádzajúca generácia. Otestovali sme ju s naftovým motorom 1.4 CRDi.

Začalo sa to hneď v januári, keď mala Kia Rio štvrtej generácie medzinárodnú novinársku prezentáciu. Krátko potom sa predviedol nový Nissan Micra a onedlho to čaká nový Seat Ibiza či Ford Fiesta. Na jeseň prišiel nový Citroën C3 a ďalší silní konkurenti ako Škoda Fabia, Renault Clio, Hyundai i20 a Opel Corsa. Skrátka sa naštartoval ďalší silný rok pre kategóriu malých áut.


Kia Rio sa toho nemusí báť, jej predchádzajúca generácia mala vydarený dizajn a priestranný interiér. Len za minulý rok si získala srdcia 1 100 slovenských zákazníkov. Nové Rio pokračuje ešte atraktívnejšími a sebavedomejšími tvarmi karosérie a najmä v interiéri. Za druhý mesiac nového roka sa ich predalo 109. Nevieme presne oddeliť „dopredaj starého“ Ria od nového, ale aj takýto záujem o model o niečom svedčí. Pohľad na auto spredu nenechá nikoho na pochybách, že športový výzor bol jedným z kritérií, ako má nová generácia vyzerať. Nechýba chrómovanými lištami lemovaná predná maska v tvare tigrieho nosa. Teraz je však vyplnená lesklým čiernym plastom a na bokoch na ňu hneď nadväzujú svetlomety vtiahnuté ďaleko do blatníkov. To je tá aerodynamicky účinná elegantná časť predku. Dravšia je pod ňou. Predný nárazník má obrovský rebrovaný otvor na chladiaci vzduch a po stranách vytvarované lichobežníky, v ktorých skončili hmlové svetlá. Aj za zadkom novej Kie Rio sa okoloidúcim oplatí otočiť. Zadné svetlá pozdĺžneho tvaru, s obvyklým členením červená časť hore, biela dole, sú pekne zladené s prelisom piatych dverí. Masívny lichobežník v jeho strede môžeme pochváliť za všetky tri funkcie. Hlavnou je otváranie piatych dverí, máte za čo chytiť a nehľadáte to niekde na spodnej zašpinenej hrane. Okrem toho je tam vkusne zakomponovaná cúvacia kamera a zhora plastické logo príslušnosti k značke. Keď chválime praktické otváranie piatych dverí, pozrime sa Riu do kufra. Základný objem 3 325 litrov je v triede malých áut lepším priemerom. Po sklopení delených zadných sedadiel sa priestor zväčší takmer na 1 000 litrov. Medzi podlahou a sklopenými operadlami vznikne síce schod, ale vyčítať ho malému autu nemá zmysel. Navyše to Kia vie eliminovať príplatkovým dvojitým dnom kufra. Pod tým naším, nedeleným, bolo dojazdové rezervné koleso.


Do interiéru sme vnikli zozadu, tak dodržme tento postup pri obsadzovaní sedadiel. Tvarovanie sedákov i operadiel krajných sedadiel je veľmi dobré, priestor nad hlavou a na kolená pre pasažiera s výškou 182 cm hodnotíme ako dobrý, postačujúci na pohodlný posed. Vzadu nás tiež zaujala možnosť pripojenia USB konektora medzi prednými sedadlami. Vpredu si Rio zaslúži ešte viac uznania, lebo vodič i spolujazdec sedia v sedadlách s výraznou bočnou oporou a sedáky sú primerane dlhé. Nájsť si správnu polohu za volantom navyše pomáha veľký rozsah posunu sedadla plus dobre nastaviteľný volant. Ak považujeme interiér novej Kie Rio za vydarený, o palubnej doske to platí dvojnásobne. Je celkovo užšia a vodorovne členená do dvoch úrovní a zväčšila sa plocha dekoračných prvkov, ktoré sa ťahajú až pred spolujazdca. Palubovka ja vydarená dizajnovo aj užívateľsky. V jej strede dominuje dnes už neodmysliteľný displej v podobe tabletu. Kia ponúka príplatkový navigačný systém so 7-palcovým farebným displejom s vysokým rozlíšením cúvacej kamery. To sme v teste nevedeli overiť, lebo naše Rio bolo vybavené audiosystémom s menším 5-palcovým dotykovým displejom. Je naozaj nenásilne zakomponovaný medzi výduchy klimatizácie a celý tento modul zospodu zdobí chrómovaná lišta. Kombináciu klasických tlačidiel po stranách displeja s dotykovými tlačidlami na spodnej časti obrazovky považujeme za veľmi praktickú. To, že medzi funkciami nechýba telefonovanie hands-free, nás už neprekvapuje ani v malom aute. V Riu fungovalo bez problémov. Vodič dostáva informácie aj na displeji v strede prístrojovej dosky, ktorá má inak dva tradičné kruhové ručičkové ukazovatele. S chrómovým lemovaním budíkov vyzerá prístrojovka ako celok pekne a najmä je prehľadná. Naše uznanie si zaslúži aj štýlovo vyhotovený multifunkčný volant.


Rozmery karosérie z vysokopevnostnej ocele nového Ria sa menili len o milimetre, ale jej tuhosť je vyššia o 30 % a ľahšia o 17 kilogramov. Niet dôvodu výrobcovi neveriť, lebo auto pocit dobrej skrutnej tuhosti dokazovalo pri jazde na kľukatých cestách. Predná náprava je typu McPherson, na zadnej sú vlečné ramená spojené torznou tyčou a spolu so spomínanou tuhšou karosériou to umožnilo technikom nastaviť pruženie komfortnejšie. Po novom nastavená tuhosť pružín a tlmičov pomáha lepšie pohlcovať nerovnosti na ceste a ocenili sme podstatne zlepšenú ovládateľnosť auta. K jazdnej stabilite a pohotovejšej reakcii na riadenie Ria prispel pomocný rám vpredu a premiestnenie prevodky riadenia s elektrickým posilňovačom na nové miesto. Navyše je auto vybavené asistenčnými systémami. Už v sérii je systém riadenia stability auta VSM s elektronicky riadeným stabilizačným systémom ESC. Okrem toho posilňujú pasívnu bezpečnosť Ria systém núdzového brzdenia AEB s ochranou chodcov. Ten je v kombinácii s LDWS, čo je asistent, ktorý vodiča upozorní na zmenu jazdného pruhu bez zapnutia smerovky. Celý tento konštrukčný a bezpečnostno-asistenčný súbor opatrení zabezpečil novej Kii Rio päťhviezdičkové hodnotenie v nárazových skúškach Euro NCAP. Výborne, radosť jazdiť v malom, no výsostne bezpečnom aute.


Ponuka motorov nie je príliš široká, popri trojici benzínových je k dispozícii jeden naftový, štvorvalcový 1.4 CRDi s výkonom 66 kW (90 koní). Ten nahradil niekdajší downsizingový trojvalec 1.1 CRDi a poháňal aj našu Kiu. Zabudnime na minulosť a drsný chod trojvalca. To, čo predvádzal nový motor, bola celkom iná pieseň. Motor má kultivovaný chod, do kabíny sa jeho zvuk pretláčal výraznejšie len počas zahrievania. Veľmi dobrý je nástup krútiaceho momentu a kvitujeme spoluprácu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Sprevodovanie je optimálne vrátane dlhej šestky, čo na diaľnici ponúklo rýchlu jazdu za málo nafty. Priemerná spotreba počas testu bola 4,9 litra. V tejto chvíli nevieme ešte porovnať jazdu s benzínovým motorom 1.4 D-CVVT (+8 kW, -107 Nm), ale cenový rozdiel 1 300 eur za „náš“ diesel by sme bez mihnutia oka investovali. Príjemné jazdenie v novej Kii Rio ukázalo, že naftu netreba tak skoro pochovávať.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov