Test Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 - Víťaz desaťboja

Majo Bóna, 07.06.2017
Momentálne neexistuje lepší magnet na oči, než je Škoda Kodiaq. Verziu 2,0 TDI s pohonom všetkých štyroch kolies sme preverili vo všetkých disciplínach.

Mať model SUV v ponuke, je dnes marketingovou povinnosťou a takmer všetci výrobcovia túto alternatívu ponúkajú. Všetci, okrem škodovky. Tá si v rámci koncernu musela vystáť rad a svoj model v kategórii ponúka ako posledná koncernová značka.

Čakanie však tomto prípade nevyšlo nazmar, navyše marketingoví mágovia tento čas šikovne využili na eskaláciu napätia z uvádzania tohto modelu na trh. Fotografický striptíz bol z pohľadu nás odborníkov nechutný, z obchodného hľadiska však vypredal takmer celú ročnú produkciu modelu bez toho, aby sa čo i len jeden kus objavil v showroomoch. Po príchode na trh však tento záujem nijako neupadá, skôr naopak, rastie. Takmer všade, kde sme sa zastavili, bol o Kodiaq obrovský záujem. A nielen zo strany verejnosti, ale aj zo strany dopravnej polície. Znamená to, že nová Škoda Kodiaq má výrazný komunikačný potenciál a svojich majiteľov poteší nielen typickými atribútmi, ktorými sa modely českej automobilky vyznačujú.

V mnohých kategóriách si Škoda pripisuje prvenstvo v histórii automobilky. Je to prvé sedemmiestne vozidlo. Mladá Boleslav tak preskakuje éru MPV, do ktorej sa síce mala zapojiť v podobe predstavenia druhej generácie modelu Roomster. Zrušenie tohto plánu bolo ohlásené krátko po zverejnení informácií o kauze Dieselgate, skutočným dôvodom však bol klesajúci záujem o túto kategóriu. Napokon pri pohľade do interiéru o plnohodnotnom rodinnom poslaní tohto modelu nepochybuje takmer nikto. Za tretí rad sedadiel si síce priplatíte rovných 818 eur, no táto investícia za to stojí. Z objemu kufra síce ubudne vyše sedemdesiat litrov, no možnosť konverzie na veľké rodinné auto poteší. Najmä ak rodina na výlet zoberie susedove deti, prípadne sa nanominuje aj svokra. V tomto prípade budete mať za zadnými sedadlami stále ešte 270 litrov využiteľného priestoru. Po sklopení posledného radu máte k dispozícii 630, celkovo až 2 005 litrov využiteľného priestoru. A to sú hodnoty, ktoré prekonávajú nejeden rodinný van.

Pritom dizajn Kodiaqu nevyzerá v porovnaní s niekotrými vanmi ako trest za vašu potenciu, ale ako šikovné SUV, ktoré vyzerá k svetu. Ak by sme nasilu hľadali chybu, mohli by sme mu vyčítať pomer šírky a dĺžky, inými slovami proporcie. Tie vyzrádzajú o jedenásť centimetov dlhší rázvor ako má technický bratranec z koncernu Volkswagen Tiguan. A tento rozdiel aj cítiť. Najmä na zadných sedadlách, kde nájde dvojica pasažierov dostatok priestoru bez ohľadu na ich anatomické rozmery. Príplatkové výklopné stolíky robia z Kodiaqu veľkého cestovateľa najmä v prípade, že si ho objednáte v päťdverovej verzii. Na stolíkoch totiž nechýbajú ani držiaky na poháre, v prípade, že si ich neobjednáte, si pollitrovku odložíte do priestoru lakťovej opierky, prípadne do odkladacieho priestoru vo dverách. Apropo, odkladacie priestory. Tie sú v prípade Kodiaqu čalúnené, čo je ďalším dôkazom toho, že škodovka nielenže počúva svojich zákazníkov, ale zároveň myslí na detaily. Tie sú totiž tajomstvom obľúbenosti jej modelov.

Napriek koncernovému základu sa Česi nezaprú a pridajú svoje povestné nápady a riešenia tam, kde sa konkurencia neunúva ani pozrieť. Napríklad povestné háčiky na tašky, škrabka vo viečku nádrže, osvetlenie kufra, ktoré je nielen vyberateľné, ale aj magnetické a poslúži vám pritom ako lampička pri výmene kolesa v prípade defektu. A to sme sa dostali k téme rezervného kolesa, ktoré si môžete objednať aj v prípade sedemmiestnej verzie.

Je dojazdové, čo znamená, že neostanete visieť a nebudete ani odkázaní na telefonát na tiesňovú asistenčnú linku a navyše svoje putovanie budete končiť vo vami určenom cieli. Posledná veta, čo sa týka praktickej stránky. V prípade konverzie na sedemmiestnu verziu si do dvojitej podlahy pohodlne uložíte roletku a to je v tejto triede ojedinelé.

Pri pohľade na prístrojovú dosku máte dojem, že škodovka sa Kodiaqom nenápadne posúva do imidžovejších sfér. Svedčí o tom množstvo obkladov, ktoré sú spracované veľmi dobre a ladia s novým infotainmentom, ktorý v našom prípade reprezentoval navigačný systém Columbus. Zvyšné ovládacie prvky sú známe a zoradené v „tradičnom“ usporiadaní, no vďaka čiernemu lakovanému povrchu budú na vás pôsobiť predsa len honosnejšie než v iných modeloch. K prémiovému pocitu prispieva aj nový tvar radiacej páky sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky. Prirátajte k tomu komfortné sedadlá a kvalitné mäkké plasty a slovo kritika vám nenapadne.

A najlepším motorom je dvojlitrový turbodiesel s maximálnym výkonom 110 kW/150 koní. A tvrdíme to bez ohľadu na Dieselgate a iný marketing pre elektromobily. Napokon kombinovať príjemnú priemernú spotrebu s pohonom 4×4 a adekvátnou dynamikou dokáže jedine diesel. A tým do vzorca rodinná štvorkolka zapadá lepšie ako benzínové agregáty, ktoré v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies majú predsa len vyššiu spotrebu. A práve pohon všetkých štyroch kolies prepožičiava rodinnému SUV dobrodružný charakter. Práve preto bolo našou povinnosťou preveriť SUV od škodovky na terénnom polygóne, ktorý bol určený pre terénne vozidlá. A práve tam nás oslovil Kodiaq najviac! Kríženie náprav zvládal vďaka zásahom elektroniky výborne, výjazd na strmý kopec zvládal bez problémov, jedine trialový výjazd s mäkkými jamami bol nad jeho sily. Tak či onak si Kodiaq vyslúžil uznanie aj od tvrdých offroaderov. Práve preto môžete zabudnúť na kritiku o absencii medzinápravovej uzávierky, kompetencie Škody Kodiaq presahujú väčšinu odvahy bežných vodičov. Aj bez použitia redukovanej prevodovky či uzávierok diferenciálov. A to je bonus, bez ktorého kategória SUV nedáva vôbec zmysel.

Či budú pre vás pointou jazdné vlastnosti na asfalte? Sú vynikajúce, môžeme oceniť komfortné pruženie a verte, že napriek väčšiemu náklonu pri rýchlej jazde v komfortnom režime vás nevyvedie z miery. Ak sa bojíte náklonov, prepnite do režimu Sport, ktorý upraví aj tvrdosť tlmičov a budete v pohode. Priemerná spotreba? Tá závisí od štýlu vašej jazdy, my sme kulminovali v rozmedzí päť a pol litra až osem podľa toho, ako silno sme tlačili plynový pedál. A práve to je malý mínus, ktorý 150-koňový turbodiesel má. V prípade, že od neho vyžadujete dynamiku, budete musieť častejšie radiť aj manuálne preto, aby ste napríklad pri predbiehaní mali dostatok pary.

Výsledok testu? Ten je pozitívny, ak chcete silou-mocou rodinné SUV, tak Kodiaq ponúka slušný balík vlastností, ktoré motoristi v rámci tejto kategórie hľadajú. Je to alternatíva aj pre tých, čo si doposiaľ v rámci rozpočtových a firemných pravidiel nemohli dovoliť kúpiť SUV. O jeho úspechu niet pochýb. Ak máte rodinu a chuť odmeniť sa a ste fanúšikom škodovky, nemáte nad čím váhať.

Technické údaje | Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4

Motor prepĺň. naftový R4, 1 968 cm3 Výkon 110 kW (150 k) pri 3 500 ot./min. priemer Krútiaci moment 340 Nm pri 1 750 ot./min. horšie Pohon a podvozok: pohon všetkých kolies, 7 st. dvojspojková prevodovka, vpredu vzpery McPherson, vzadu viacprvková náprava, vzadu viacprvkové zavesenie. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 235/55 R 18 vpredu aj vzadu. Batožinový priestor 650/2070 dm3 lepšie Rozmery: 4 697 × 1 882 × 1 673 mm, rázvor 2 791 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 740/2 340 kg, objem nádrže 60 l. Najvyššia rýchlosť 194 km/h priemer Zrýchlenie 0 - 100 km/h 10,2 s lepší Spotreba 6,8/5,2/5,7 l/100 km priemer Emisie CO2 149 g/km priemer Cena/testované auto 33 590 €/42 959 € priemer Konkurenti: Mitsubishi Outlander, Kia Sportage, Mazda CX-5

**Autor testu oceňuje: ** Mimoriadne variabilný interiér, batožinový priestor, praktické riešenia, kvalitu spracovania.

**Negatíva: ** Menej priestoru v treťom rade, dynamika vo vyšších rýchlostiach, vyššia hmotnosť.

Celkové hodnotenie ŠKODA KODIAQ 2.0 TDI 4×4: 4,5/5