Jazdený: Volkswagen Golf IV Cabrio 1.9 TDI

Zaujímavým finančným kompromisom pre sezónu bez strechy je jazdený automobil. Preverili sme stav Volkswagenu Golf Cabrio po 92 000 kilometroch.
Vydané  Text: 
Na prvý pohľad vyzerá ako Golf štvrtej generácie, v skutočnosti je to však prezlečená trojka. Znie to možno neuveriteľne, ale korene testovaného modelu siahajú až do roku 1993. Volkswagen sa totiž nerozhodol postaviť kabriolet na báze štvrtej generácie Golfu, využil techniku predchádzajúcej a zabalil ju v roku 1999 do novej podoby. Urobil to celkom šikovne, mnohí si mysleli, že ide o úplne nový model. Skorší dátum narodenia nepovažujeme v tomto prípade za mínusový bod. Práve naopak, štvorkový Golf nepotvrdil povesť svojich predchodcov, predbehlo ho niekoľko konkurentov a nepresvedčil ani zo stránky spoľahlivosti. Koniec koncov, v porovnaní s treťou generáciou nepriniesol žiadny výrazný technický alebo dizajnový pokrok.
Testovaný kabriolet bol do slovenskej evidencie prihlásený v roku 2008, vyrobený bol však v roku 2001. Predpokladáme individuálny dovoz zo zahraničia (Nemecko), ktorý v žiadnom prípade neznamenal kúpenie mačky vo vreci. Automobil bol po všetkých stránkach vo výbornej kondícii a už sa poriadne ani nepamätáme, kedy sme naposledy mali v rukách tak zachovalý exemplár. Na karosérii sme nenašli žiadne poškodenie a to sme hľadali skutočne dôkladne. Dokonca ani predná časť nemusela čeliť kamienkovým útokom (ktorých je u nás po zime viac než dosť), z čoho usudzujeme, že toto auto bolo v zime garážované a jazdilo sa s ním len v čase sezóny bez strechy alebo ho majiteľ nechal prestriekať. Zadná časť vozidla nás prekvapila ťažným zariadením, ktorého uplatnenie si pri tomto type auta nevieme celkom presne predstaviť… Stav vozidla v interiéri bol dôkazom toho, že aj osem rokov používania pri príkladnej starostlivosti neznamená veľa. Všetky komponenty vyzerali veľmi dobre a ovládacie prvky fungovali ako švajčiarske hodinky. Čiernou ovcou bol len chod radiacej páky, ktorá výrazne lietala v kulise. Vozidlo bolo vybavené tempomatom a nechýbalo elektrické ovládanie okien.
Plátenná strecha sa otvárala manuálne a išlo to veľmi jednoduchým spôsobom: stačilo v dvoch miestach uvoľniť istiace páčky a potom ju zložiť smerom dozadu. V poskladanom stave sa dala (ale nemusela) ešte zakryť koženým obalom a jej výhodou bolo, že nijakým spôsobom nezasahovala do batožinového priestoru s objemom 270 litrov. Pred zatvorením strechy bolo potrebné uvoľniť poistku, ktorá sa nachádzala na nenápadnom mieste po ľavej strane. Ak niekoho zaujíma, či strecha aj po viacerých rokoch dobre tesní, prezradíme, že sme s autom jazdili aj v daždi a všetko bolo v poriadku. Platilo to aj o naftovej pohonnej jednotke 1.9 TDI, ktorá bola vybavená radiálnym čerpadlom (nie systémom vstrekovania čerpadlo-dýza). Dosahovala výkon 66 kW (90 k) a mala za sebou podľa nás celkom reálnych 92 000 km. Asi by bolo zbytočné písať o kultúre chodu, radšej spomenieme veľmi nízke palivové nároky. Počas testu sme sa bez problémov zmestili do 6 l/100 km. Dobrý dojem sme mali z podvozka, ktorý nevydával žiadne nezdravé zvuky. Nuž, podoba ciest smerom na západ je dôkazom toho, že nápravy netrpia tak ako u nás, čím je automaticky predĺžená ich životnosť. Budúceho majiteľa tak nečakajú žiadne vážne investície a kúpou auta v takomto stave sa jednoducho povedané trafí do čierneho. Text: Peter Michalec Foto: PANER (3) a autor **Plusy** Dlhá životnosť, odolný podvozok, nenáročné opravy komponentov, kvalita dielenského spracovania, spoľahlivé naftové agregáty. **Mínusy** Relatívne vysoká cena, drahší značkový servis, hlučnosť naftových motorov. **Časté poruchy:** Vôle v uloženiach predného stabilizátora, voda presakujúca do predných svetlometov, nepresný palivomer, poruchový snímač polohy škrtiacej klapky, poddimenzovaný pohon rozvodového mechanizmu (naftové motory), vyššia spotreba oleja (naftové motory), nefunkčný imobilizér, zatuhnuté tandemy stieračov. **Naše odporúčania:** Z ponuky motorov sa orientujte na testovaný agregát 1.9 TDI s výkonom 66 kW (90 k), ktorý ľahkému Golfu prepožičiava dostatočnú dynamiku, je nadmieru spoľahlivý, jeho opravy sú lacné a za svoje služby si pýta asketickú dávku nafty. O priamy vstrek paliva sa v jeho prípade stará mechanicky regulované čerpadlo, čiže nie neskôr používaný systém čerpadlo-dýza. Siahnuť môžete aj po jeho silnejšej verzii 81 kW (110 k). Benzínové motory 1.6 (74 kW/101 k), 1.8 (66 kW/90 k) a 2.0 (85 kW/116 k) disponujú osemventilovou technikou a sú málo dynamické. Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.








Pokračujte na ďalší príspevok »