Jazdená: Kia Sorento 2.5 CRDi

Do modelovej ponuky značky Kia patrí aj talentované Sorento. Schopnosti a stav veľkého SUV s naftovým motorom 2.5 CRDi sme preverovali po 67 000 kilometroch.
Vydané  Text: 

Pri zaraďovaní Sorenta do konkrétnej kategórie sme sa viackrát poškriabali po čele. Je to síce veľké SUV, pod jeho oblečením sa však skrývajú prvky typické skôr pre vozidlá kategórie off-road. Näjväčší model v ponuke značky Kia je totiž postavený na tuhom rebrinovom ráme z valcovaných profilov, čo je prvým predpokladom, že sa nezľakne ani ťažšieho terénu. Ďalším dôležitým konštrukčným prvkom je veľmi odolná lichobežníková náprava vpredu s robustnými spodnými ramenami. Všetko korunuje tuhá zadná náprava vedená štyrmi pozdĺžnymi ramenami a panhardskou tyčou. Podvozok Sorenta zvládne vďaka týmto riešeniam náročné kríženie náprav a sedí mu aj jazda v priamom smere. O niečo horšie je to s agilitou v zákrutách, v ktorých vďaka vyššej karosérii a komfortne vyladenému podvozku cítiť bočné náklony. Pred kúpou Sorenta je dobré zistiť, akým typom pohonu všetkých kolies je vybavený. Od jeho predstavenia v roku 2003 boli k dispozícii dva varianty. Základný je označovaný EST. V tomto prípade je pri bežnom jazdení poháňaná len zadná náprava, predná sa dá pripojiť otočením voliča, kedy je krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá rozdeľovaný v pomere 50:50 a k dispozícii je aj redukcia. Testovaný model, ktorému v slovenskom rodnom liste svietil rok 2005, bol vybavený vyspelejším systémom TOD (dodávaný na želanie zákazníka). Pri svojej práci využíva lamelovú viskóznu sojku, ktorá dokáže podľa potreby meniť krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere od 0:100 do 50:50. Volič pohonu v našom prípade teda ponúkal plne automatický režim alebo redukciu. Schopnosti Sorenta v teréne sme samozrejme odskúšali a môžeme len potvrdiť, že ide o veľmi schopné náčinie. Škoda len, že nám trocha nezapršalo a nemohli sme absolvovať aj bahenný kúpeľ… Žiadne poruchy alebo nadmerné opotrebenie nevykazoval priemerne spracovaný interiér. Treba však podotknúť, že bol pomerne mladý, zatiaľ stihol zo svojej narodeninovej torty sfúknuť len štyri sviečky. Predchádzajúci majiteľ testovaný model vybavil DVD prehrávačom, ktorý integroval aj funkcie rádia a dal sa obsluhovať diaľkovým ovládaním. Zaujímavými prvkami na palube boli napríklad barometer, či ukazovateľ nadmorskej výšky, ktoré si našli miesto nad vnútorným spätným zrkadlom. Výbava testovaného vozidla bola pomerne bohatá, v aute sa nachádzal tempomat, automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel či najmä v zimnom období veľmi praktické vyhrievanie čelného skla pod stieračmi. Do kategórie v poriadku zaraďujeme naftovú pohonnú jednotku 2.5 CRDi s výkonom 103 kW /140 k. Tento motor, ktorý v rámci modernizácie (2007) dostal vyšší výkon 125 kW/170 k, je pre Sorento ideálnou voľbou. Veľkému a pomerne ťažkému SUV dokáže poskytnúť primeranú dynamiku a za svoje služby si pýta rozumnú dávku paliva. V našom prípade sa apetít agregátu pohyboval na úrovni 9 l/100 km. Z prevodoviek odporúčame automatickú, ktorá sa nachádzala aj v testovanom aute. Pri manuálnej si treba dať pozor na spálený kužeľ synchronizačnej spojky najmä druhého a tretieho prevodového stupňa. Text: Peter Michalec Foto: PANER (1) a autor **Plusy** Nízka obstarávacia cena, bohatá výbava, solídne schopnosti v teréne vďaka vyspelému systému pohonu všetkých kolies (najmä verzia TOD) a tuhej zadnej náprave, úžitkové vlastnosti. **Mínusy** Priemerná kvalita dielenského spracovania, lacné detaily v interiéri, poruchy systému 4×4, manuálna prevodovka len päťstupňová. **Časté poruchy:** Nefunkčné digitálne hodiny na prístrojovej doske, vinou zanedbanej údržby vôle v zadnom kardane prevodového ústrojenstva, úniky oleja z predného diferenciálu, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, zatuhnutá regulácia turbodúchadla, problémy s kúrením (naftový motor 2.5 CRDi), opotrebené profily vačkových hriadeľov (motor 3.5 V6). **Naše odporúčania:** Z pohonných jednotiek jednoznačne odporúčame naftový agregát 2.5 CRDi s výkonom 103 kW (140 k) v kombinácii s automatickou prevodovkou. Motor sa ideálne hodí k charakteru veľkého a ťažkého SUV, pričom jeho rozvody poháňa odolná reťaz. V rámci modernizácie dostal motor vyšší výkon (125 kW/170 k), dostupnosť tejto výkonovej verzie na trhu jazdených vozidiel bude však značne obmedzená. **História** 2003 – Predstavenie modelu. Benzínové motory 2.4 16V (102 kW/139 k), 3.5 V6 (143 kW/194 k), naftový agregát 2.5 CRDi (103 kW/140 k) s technológiou common rail. 2007 – Modernizácia, drobné retuše exteriéru. Štvorvalec 2.4 16V vypadol z ponuky. Benzínový motor 3.5 V6 nahradený novou pohonnou jednotkou 3.3 V6 s vyšším výkonom (177 kW/241 k). Agregátu 2.5 CRDi pribudli elektricky ovládané lopatky turbodúchadla a výkon bol zvýšený na 125 kW (170 k). Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.