Dlhodobý test Kia cee´d: Projekt Babylon

Napriek tomu, že hovoríme inými jazykmi, dohodli sme sa. Tu je súhrn dojmov, ktoré vznikli z nami dlhodobo testovaného vozidla Kia cee´d v štyroch krajinách strednej a východnej Európy.
Vydané  Text: 

Pozorný čitateľ s dobrou pamäťou isto vie, že hovoríme o ojedinelom medzinárodnom dlhodobom teste, do ktorého sme sa pustili s kolegami v ďalších štyroch krajinách stredovýchodoeurópskej vetvy nášho vydavateľstva. Celkovo je zúčastnených krajín až šesť, ak zarátame aj našu, kde má test svoju základňu a Nemecko, odkiaľ sme auto dostali. Test sa teda začal v Nemecku, keď naši kolegovia zo Stuttgartu prevzali cee´d 1.6 CVVT priamo z európskej centrály Kia Motors vo Frankfurte, nabehali na ňom prvých pár tisíc kilometrov a urobili prvé dynamické merania. Potom prišlo auto „domov“ na Slovensko, kde sme s ním stihli absolvovať nejaký ten porovnávací test, vybehli sme na moderný skúšobný polygón v neďalekom rakúskom Pachfurthe a zastavili sme sa v servise na prvý plánovaný pitstop. K tomuto všetkému sa ešte vrátime pri záverečnom vyhodnotení, ktoré príde po 150 000 najazdených kilometrov. Teraz prinášame predovšetkým prehľad dojmov, ktorý vznikol, keď si auto na striedačku poposúvali naši českí, poľskí, maďarskí a rumunskí kolegovia, každý na osem týždňov, za ktoré mali nabehnúť minimálne po desať tisíc kilometrov. So stavom približne 20 000 km na tachometri sme cee´d odovzdali kolegom z Motor-Presse Bohemia. Tí sa nijako extra nerozpisovali o jeho vlastnostiach ako takých, auto mali už pred začiatkom dlhodobého testu podrobne najazdené vo všetkých možných verziách. Pozastavili sa každopádne nad riadením, jednak preto, že sa im zdalo svojou necitlivosťou byť jediným kritiky hodným komponentom po jazdnej stránke, a tiež preto, že mali pocit, ako keby bol posilňovač naladený tuhšie oproti všetkým autám, ktoré im predtým na test požičal ich český importér. Zdanie ich nemuselo klamať, je skutočne možné, že na nemecký trh je servo ozaj trochu tvrdšie. Po dokončení svojej desiatky dali chlapci z Prahy auto do servisu a spokojne konštatovali, že si okrem nutných úkonov nevyžiadalo žiadne extra investície. Nasledoval presun do poľského mesta Wroclaw. Tam totiž sídli poľská redakcia. A keďže mnohí importéri sú usadení v hlavnom poľskom meste, poľskí kolegovia stihli za svojich osem týždňov nabehať až 15 000 kilometrov: dlhodobý cee´d im poslúžil ako cenný logistický pomocník pri vyzdvihovaní a vracaní testovacích vozidiel. Pokiaľ ide o samotné auto, vychválili, podobne ako predtým aj českí kolegovia, pomer ceny a výbavy. Rovnako sa im páčil aj motor, pokiaľ ide o jeho ťah odspodu prakticky v celom pásme otáčok, vyčítali mu iba vyššiu hlučnosť s blížiacim sa červeným pásmom. Maďarskí kolegovia pristúpili k svojej účasti v dlhodobom test svojrázne a originálne. Európska centrála automobilky Kia nám totiž chvályhodne dala absolútnu slobodu v počte a type výstupov, čo využili južní susedia tak, že cee´d postavili do porovnávacieho testu a jeho súperom bol…. ďalší cee´d, konkrétne kombík, poháňaný naftovou jednašestkou. Súboj poňali dôkladne a ako víťaz z neho vyšiel nakoniec diesel, hlavne z ekonomického hľadiska, a to dokonca aj v prípade, že s ním nenajazdíte ročne vysoké kilometrové kontá. Podobne ako Česi, Poliaci a Maďari, nemuseli ani naši rumunskí kolegovia neplánovane navštíviť servis. Počas svojho úseku od 55 do 65 tisíc najazdených kilometrov si užívali vyvážený súbor vlastností auta: hospodárnosť, kvalitu, spoľahlivosť a pochválili aj jeho cenovú dostupnosť. Okrem iného vyzdvihli kvality podvozka, ktorý popreháňali po všetkých možných typoch hrboľatých domácich ciest, vrátane náročných transylvánskych horských priechodov. Nemusíme vari ani pripomínať, že jednou z hlavných misií tohto testu je zistiť holú pravdu o tom, čo chcel básnik povedať onou megazárukou na sedem rokov, respektíve 150-tisíc kilometrov. Ako sme už spomenuli, nikto z kolegov nám nič nehlásil, pretože sa nič mimoriadne nedialo. Až kým sa auto po celej medzinárodnej (tor)túre nevrátilo späť na Slovensko a približne okolo polčasu spomínanej dlhej garancie sa predsa len objavilo pár záležitostí, ktoré bolo potrebné vyriešiť. Nešlo ale o nič natoľko dramatické, aby sme s tým museli vyrukovať už teraz a aby sme si to nemohli ponechať do záveru testu, až príde jeho čas. Výsledok projektu, počas ktorého Kia cee´d strieda vodičov a cesty štyroch rozličných krajín, pre ňu každopádne zatiaľ vyznel veľmi pozitívne. Zo skúseností totiž vieme, že zďaleka nie vždy máme s kolegami na všetko rovnaký názor, takže keď už sa na niečom hromadne zhodneme, môžeme si za tým stáť o to pevnejšie. Text: Ladislav Malák Foto: MPI Technické údaje**Motor****benzínový 1.6 R4**Zdvihový objem1591 cm3Výkon90 kW/122 k pri 6200 ot/minKrútiaci moment154 Nm pri 5200 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4235x1790x 1480 mmRázvor2650 mmBatožinový priestor 340/1300 lPohotovostná hmotnosť1249 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť192 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,8 sSpotreba udávaná výrobcom6,4 l/100 kmEmisie CO2152 g/km








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.