Rozhovor: Jean-Philippe Collin: šéf automobilky Peugeot o kríze v odvetví

Redakcia, 22.03.2009
Autosalón v Ženeve je príležitosťou stretnúť lídrov automobilového priemyslu a hľadať odpovede na výzvy doby. Šéf automobilky Peugeot Jean-Philippe Collin nám priblížil aktuálnu situáciu značky.

**Dnes je v automobilovom priemysle témou číslo 1 kríza. Aká je situácia v Peugeote?

Collin:** Naša značka má za sebou 120 rokov existencie v automobilovom svete, 130 rokov mobility a 200 rokov skúseností v priemysle. Zažili sme rozličné krízy. Neželáme si ich, ale naučili sme sa ich zvládať.

**Ako reagujete na túto?

Collin:** Prijali sme už rozličné opatrenia, aby sme udržali dynamiku značky v súlade s krokmi v zahraničí, ako je napríklad šrotovné v Nemecku a Taliansku, nulová daň v Španielsku, systém bonus-malus a šrotovné vo Francúzsku, jednoducho hľadáme dynamiku, tam, kde je.

**Ktoré automobily najväčšmi zodpovedajú požiadavkám doby?

Collin:** Sú to malé úsporné autá s nízkym znečisťovaním ovzdušia: modely 107, 206 Plus, 207, ale aj 308. Pre náročnejčích máme nový model 3008, čo je prvý crossover vo svojom segmente, a tiež auto pre radosť, kupé-kabriolet 308 CC.

**Do akej miery vám pomáha šrotovné vo Francúzsku?

Collin:** Šrotovné vo Francúzsku favorizuje malé autá, ktoré majú lepšie hodnoty emisií CO2. V Peugeote táto stratégia nie je nová, na znižovaní emisií pracujeme dlhodobo. Predali sme už dva milióny vozidiel s časticovým filtrom.

**Čiže na európske limity emisií ste pripravení…

Collin:** Každé šieste auto v Európe, ktoré má emisie CO2 pod 120 g/km, je Peugeot. Celkovo sme lídrom v emisiách pod 120 aj 130 g/km CO2. Ako vidieť, Peugeot – čo nie je prípad iných výrobcov – bol vizionárom v orientácii výroby na ekologické modely. S radosťou evidujeme, že trh sa posúva k segmentom, v ktorých je Peugeot veľmi silný. Napríklad tristoosmička zaznamenáva rastúci predaj v Nemecku, Taliansku, Francúzsku, lebo je to rodinné auto s veľmi dobrými hodnotami emisií.

**

Ako hodnotíte protekcionistické snahy prezidenta Sarkozyho?

Collin:** Európa je jeden celok, je to otvorený trh a opatrenia, ktoré sa prijímajú na oživenie trhu, sa neprijímajú len pre výrobcov na konkrétnom trhu, ale pre všetkých výrobcov. My sme európska značka pre európsky trh s možnosťou lokálnej definície modelov.

**Máme však dojem, že váš prezident chcel, aby ste za štátnu podporu stiahli výrobu z cudziny do Francúzska…

Collin:** Nemyslím si. Naše modely 107 a 207 sa vyrábajú v Európe: v Španielsku, na Slovensku, v Česku a samozrejme, vo Francúzsku pre Európu.

**Na uspokojenie záujmu o vaše modely by vám asi výrobné kapacity len vo Francúzsku ani nestačili.

Collin:** Hovoríte o…?

**O stiahnutí výroby týchto modelov z krajín strednej a východnej Európy do Francúzska.

Collin:** Máte pred sebou šéfa značky. Hovorím vám, že to je čistá fikcia. Myslím, že medzičasom sa tieto postoje vysvetlili aj na európskej úrovni.

**Do akej miery kríza ovplyvní škálu modelov?

Collin:** Kríza posilňuje našu stratégiu, pretože ponúkame vozidlá s veľmi dobrými hodnotami CO2. A máme tiež dobrú skladbu modelov.

**Neovplyvní záujem o malé, čistejšie a lacnejšie autá vaše strednodobé plány? Napríklad uvedenie novej 607-ky?

Collin:** Popri malých autách si zachováme pozície v ďalčích segmentoch a čoskoro, na inom autosalóne, predstavíme imidžovú novinku.

**Ako pokračujete vo vývoji hybridného pohonu?

Collin:** Na autosalóne predstavujeme naše hybridné pohony - model 308 ako štúdiu Prologue v kombinácii s naftovým a model RC v kombinácii s benzínovým motorom a tiež hybridnú trojkolku. Hybridy boli priam chrbticou nášho stánku v Ženeve. To hovorí za všetko.

Zhováral sa Ján Korecký
Foto: Peugeot