Bezpečnejšie a lacnejšie

Redakcia, 19.03.2009
Už vyše roka sa v tejto rubrike venujeme okrem iného aj systémom, ktorých úlohou je pomáhať vodičovi pri bezpečnej a plynulej jazde a predchádzať možným kolíziám. Zároveň pritom šetriť pohonné hmoty a tým ja vodičovu peňaženku.

Systémy varovania pred opustením jazdnej dráhy, rôzne tipy parkovacích asistentov či inteligentných svetlometov sú však stále len ojedinelými lastovičkami. V súčasnej dobe je takmer každý jeden takýto systém alebo ich kombinácia relatívne nákladnou záležitosťou pre majiteľa vozidla. Spravidla ide o príplatkové vybavenie v rádoch tisícok eur, alebo ide o štandardnú výbavu drahších modelových radov. Podľa štúdie „Driver Assist Systems - The road ahead“ od Egila Juliussena, hlavného analytika spoločnosti Telematics Research Group je pravdepodobné, že zmena, prinášajúca tieto pokrokové technológie aj do bežných automobilov však nebude trvať veľmi dlho. Stačí si pripomenúť rýchly prienik ABS, airbagov či ESP aj do najlacnejších automobilov, pričom ešte pred pár rokmi patrili tieto technológie medzi luxusnejšiu výbavu. Podobne by to malo byť aj v prípade systémov, ktoré sa môžu na prvý pohľad javiť ako vystrihnuté zo sveta holywoodskej sci-fi produkcie.

Súčasné systémy pracujú väčšinou samostatne, kombinácia viacerých je prítomná len ojedinele. V budúcnosti sa však očakáva, že jednotlivé technológie budú oveľa viac spolupracovať. BMW napríklad testuje systém, ktorý pomocou GPS navigácie, internetového pripojenia, zabudovanej kamery a radarového snímača dokáže

predpovedať, aký výkon bude vodič potrebovať v dohľadnom čase a zapnúť chladenie motora, ak sa blíži napríklad diaľnica alebo naopak, ohriať motor ak sa vodič dostáva do mestskej premávky či dopravnej zápchy. V niektorých modeloch od Mercedesu, BMW, Hondy či Lexusu sa nájde aj kombinácia adaptívneho tempomatu so systémom varovania opustenia jazdného pruhu a asistentom riadenia. Vďaka tomu sa vozidlo udrží v bezpečnej vzdialenosti od vozidla predchádzajúceho a dokonca sa samo udržuje aj v jazdnej dráhe. bez toho, aby vodič používal pedále či volant.

Podľa spomínanej štúdie by v roku 2020 mali byť tieto systémy bežnou súčasťou výbavy. Analýza predpokladá spojenie viacerých technológií do troch hlavných systémov. Integrovaný asistent jazdného pruhu by mal zabezpečiť bezpečné udržanie vozidla v jazdnom pruhu ale aj prechádzanie do iného pruhu pomocou snímacej kamery, ktorá „vidí“ vodorovné dopravné značenie a detekcie vozidla v „mŕtvom uhle“. Adaptívny tempomat s rozpoznávaním dopravných značiek a GPS navigáciou by zasa mal vozidlo bezpečne spomaliť či zrýchliť podľa situácie na ceste a povolených rýchlostných limitov. Integrovaný parkovací asistent umožní bezpečne a automaticky zaparkovať.

Zdá sa vám, že to speje k akémusi zvláštnemu koncu? Štúdia sa nevyhýba predpokladu, že tieto systémy povedú časom k úplne nezávislému riadeniu vozidla, na ktoré bude mať vodič minimálny vplyv. Pre priaznivcov motorizmu to nemusí byť až taká skvelá správa. Našťastie ešte ostáva pár rokov, kedy máme, so všetkou zodpovednosťou, kone pod kapotou pod vlastnou kontrolou.

Na čo by mal slúžiť komplexný asistenčný systém vodiča Zlepšiť vodičov reakčný čas pomocou včasného identifikovania a upozornenia

Zlepšiť mieru bezpečnosti pomocou upozornení na riskantné situácie

Zlepšiť viditeľnosť v noci, hmle, zákrutách a eliminácia „mŕtveho uhla”

Zlepšiť vodičské schopnosti odstránením chýb a neprimeraných reakcií

Eliminovať nepozornosť spôsobenú zábavnými a mobilnými zariadeniami

Zvýšiť vodičovo pohodlie znížením jeho únavy, miery zmenšenej pozornosti a stresu

Znížiť množstvo nehôd vtedy, ak nie je zrážka s iným objektom alebo človekom nevyhnutná