Cestopis: Citroën C5 Tourer: Relax?

Redakcia, 10.01.2009
Citroën hneď pri premiére novej generácie vyrukoval aj s kombi verziou modelového radu C5. O svojich cestovateľských ambíciách nás nový Tourer vybavený motorom 2.0 HDi presviedčal počas návštevy rôznych kútov Slovenska.

Rozhodli sme sa absolvovať krátky výlet naprieč Slovenskom, počas ktorého sme zamýšľali navštíviť podľa nás veľmi zaujímavé miesta. Do kufra so základným objemom 505 litrov sme naložili skromnú batožinu a otvárame robustné dvere testovanej cé-päťky. Jej interiér nás víta solídne a kvalitne vypracovanou palubnou doskou. Rozhliadame sa okolo seba a po krátkej chvíli badáme viaceré koncernové ovládače. Čitateľnosť jednotlivých prístrojov je dobrá, chválime najmä veľký displej medzi budíkmi. Nachádzame správnu polohu za volantom a vyrážame na cestu.

Po krátkej chvíli máme prečiarknutú tabuľu s nápisom Bratislava v spätnom zrkadle. Rozmýšľame, že sme ani nepostrehli nie práve najkvalitnejšie cesty nášho štartovacieho mesta. Jednoznačne sa za tým skrýva komfortne naladený podvozok, ktorý sa miestami správa takmer ako rozprávkový lietajúci koberec. Akákoľvek nerovnosť je utlmená do stratena, posádka eviduje iba kolísanie karosérie. A to náš Tourer ešte nemal v rukáve eso v podobe hydropneumatického pruženia...

Po nabratí správnej diaľničnej rýchlosti chceme zapnúť tempomat. Na netradičnom pevnom strede volantu je ale akosi priveľa prvkov, čiže sa musíme najprv zorientovať. Aha, našli sme, vľavo. Cesta ubieha relatívne rýchlo a vôbec nevnímame aerodynamický hluk.

Z diaľnice D1 schádzame na výjazde Piešťany, lepšie povedané Vrbové a vyberáme sa smerom k rodisku M. R. Štefánika. Našou prvou zástavkou však nie je múzeum v Košariskách, ale mohyla. Po sérii kľukatejších ciest sa ocitáme v Brezovej pod Bradlom. Samotný výstup k mohyle je sprevádzaný prudkými serpentínami, ktoré si pýtajú ťah a dynamiku motora, o agilite podvozka nehovoriac. To našťastie máme, čiže nebrzdíme ani ďalších zvedavých národovcov za nami. Pohonná jednotka 2.0 HDi s výkonom 100 kW (136 k) chytá hlboký dych pri 2000 otáčkach a výkon agregátu nevädne až po hranicu 4000. Väčšinou máme zaradenú dvojku, čiže ideme len štýlom plný plyn a brzda, plný plyn... Občas sa pozrieme na aktuálnu spotrebu. Pri prudkom výstupe sme v priemere atakovali hranicu 10 l/100 km, počas jazdy na diaľnici sme si však zaznačili údaj okolo 7 l/100 km. Spravíme ešte nejaké foto na pamiatku a pokračujeme ďalej.

Ďalšou našou zástavkou je kostolík sv. Michala, ktorý sa nachádza pri Nitre. Schádzame teda z rýchlostnej komunikácie R1 a odbáčame smerom do dedinky Dražovce. Domáci nám dajú ústnu navigáciu a zrazu sa ocitáme na ozaj špecifickom miestečku slovenskej histórie. Času nie je veľa, čiže sa len pokocháme výhľadom, spravíme krátku fotosession a pokračujeme vo výlete. Finálnou destináciou je mesto s bohatou históriou nachádzajúce sa na strednom Slovensku, Banská Štiavnica. Pretrpíme hustú premávku v Nitre, rôznych kaskadérov predbiehajúcich cez plnú čiaru na ceste smrti do Zlatých Moraviec a po asi pol hodine sa dostávame na štvorprúdovú cestu za Novou Baňou. Akosi nám ale do karát nehrá počasie, po chvíli totiž registrujeme kvapky na čelnom skle.

Citroën C5 Tourer má na našu radosť dažďový senzor a automatickú funkciu stieračov, takže my len držíme volant, kopírujeme kľukatú cestu a elektronika si robí svoju prácu aj bez našich zásahov. Pohľad na spotrebu pod hranicou šiestich litrov pri rýchlosti 110 km/h nás teší. Na spiatočnej teste sa už začína stmievať. Vraciame sa opäť cez Nitru. Po príchode do Bratislavy zisťujeme, že dlhá 500 kilometrová trasa nás v tomto aute nevyčerpala. Vystupujeme relatívne čerství, s plnou kartou fotiek a výslednou spotrebou 6,7 litra v našom zápisníku.

Text: Peter Michalec

Foto: Samuel Vanko (4) a Martin Ruisl

Technické údajeMotornaftový 2.0 R4Zdvihový objem1997 cm3Výkon100 kW (136 k) pri 4000 ot/minKrútiaci moment320 Nm pri 2000 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4829 x1860 x 1495 mmRázvor2815 mmBatožinový priestor505/1462 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť200 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,9 sSpotreba počas testu6,7 l/100 kmEmisie CO2158 g/kmCenaZákladná cena verzieod 997 900 Sk (33 124,21 €)