Rozhovor: Vladimír Lukáč (1. časť): Od Mezopotámie po súčasnosť

Redakcia, 07.01.2009
K autám neodmysliteľné patria aj kolesá. Ku kolesám neodmysliteľne patrí aj Ing. Vladimír Lukáč, ktorému jeden z najvýznamnejších vynálezov ľudstva učaroval. Porozprával nám o svojom svete kolies, ktorý dnes ukazuje prostredníctvom nového múzea kolies ETOP.

Začnime úplne na začiatku. Prečo múzeum kolies? Každý biznis by sa mal robiť tak, aby mal svoju filozofiu. Naša hlavná myšlienka je taká, že ak dnes prevádzkujeme konkrétnu výrobu, tak by sme samozrejme mali mať aj jasnú predstavu o marketingu s ňou spojenú. Ak sa výrobcovi podarí spojiť svoj biznis s históriou v takejto podobe, ako tu v priestoroch múzea kolies, pridá k tomu silu dedičnosti, potom je to jedinečný prostriedok, ako ponúknuť klientom pridanú hodnotu.

Múzeum je zaujímavé svojou architektúrou, čo prezentuje táto stavba? Spojili sme zdanlivo nespojiteľné. Nielen vďaka prostrediu, ale aj vízii, sme skombinovali niekoľko elementov. Skala, voda, svetlo, oceľ a sklo nám vo svojom spojení vytvárajú príťažlivé prostredie, v ktorom sme umiestnili ešte príťažlivejší a pravdepodobne najväčší ľudský vynález – koleso. Dokonca aj schody v budove sú v tvare kolesa.

Čím ste sa nechali inšpirovať? Jednoznačne som našiel inšpiráciu v prírode a k nej sa pridal obchod. Páčilo sa mi spojenie biznisu s prírodou. Biznis s históriou a biznis s marketingom. To sú naše hlavné strategické zámery spoločnosti. Vďaka tomu dnes stojíme vo veľmi zaujímavom priestore. Interiér nie je ukážkou tvrdého obchodu, predaja, kúpy či zisku. Je to všetko o kolese, o vzťahu ku kolesu.

Prečo je múzeum situované v Trenčíne? Výber priestoru má svoj príbeh. Chceli sme všetko začať robiť v Púchove, no nášmu nápadu neboli naklonené všetky potrebné zúčastnené strany. Nás ako firmu to však posilnilo a hľadali sme ďalej. Aj s pomocou trenčianskeho zastupiteľstva sa podarilo v Trenčíne nájsť vhodný, reprezentatívny priestor. Trenčín sa mi nakoniec zapáčil viac, predsa len, je to krajské mesto. Táto lokalita sa mi zdá úžasná. Nielen tá skala dáva tejto stavbe obrovskú energiu. Vďaka nej a použitým materiálom sme sa dostali do energetickej kategórie A a od iných budov sa tak výrazne líšime.

Dá sa múzejníctvo postaviť s biznisom tak, aby aj múzeum prinášalo peniaze? Žiadne múzeum si nevie na seba zarobiť, preto ho spájame s naším biznisom. Vďaka nemu chceme pozdvihnúť náš hlavný podnikateľský zámer a posunúť firmu dopredu. Zdá sa nám, že toto je najlepší spôsob ako vysvetliť ľuďom, o čo ide v takomto biznise. Priblížiť im skutočnosť, že aj koleso má svoju minulosť a určite budúcnosť. Dnes vyrábame zhruba 2 milióny kolies ročne. Verím, že múzeum je jednou z možností, ako sa vyhnúť kríze a zväčšiť si priestor na trhu.

Koľko preinvestovaných prostriedkov si stavba vyžiadala? Celá stavba pohltila niekoľko desiatok miliónov korún. Ale samotné úsilie technikov, práca ľudí na tomto projekte – to sú nevyčísliteľné čiastky. Nejde o nič bežné... charakteristika expozície, zameranie múzea, to všetko chcelo niečo unikátne. Máme inteligentné osvetlenie a všetko okolo je na vysokej technickej úrovni.

Ako zareagovali vaši obchodní partneri? Počul som desiatky úžasných viet: „máš to fantastické, vydrž a pokračuj,“ alebo „máš to také, aké som to neočakával.“ Bol tu človek z Anglicka, hovoril, že prešiel celú Európu, ale takéto zaujímavé prostredie ešte nenašiel. Ale aj tak múzeum musí na sebe stále pracovať, neustále sa zdokonaľovať.

Ing. Vladimír Lukáč (52) je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline, odbor priemyselné inžinierstvo. V roku 1986 bol ocenený ako najlepší vynálezca v Slovenskej republike. Svoju kariéru začal naplno budovať v púchovskom Matadore, neskôr, v roku 1991, sa stal konateľom spoločnosti ETOP, ktorá postupom času neustále zväčšovala svoj zámer pôsobnosti – od kovovýroby, gumovýroby, výroby autodoplnkov, náhradných automobilových dielov, kovových paliet až po výrobu a predaj kolies. V rokoch 1997 – 1999 pracoval ako znalec v odbore strojárstvo. Zrealizoval 70 patentových riešení. V súčasnosti v spojitosti s firmou ETOP otvoril Múzeum kolies v Trenčíne.