Ferrari vs Lamborghini: Rivoluzionari

Redakcia, 30.12.2008
Za logom koníka aj býka sa skrýva čosi nové, čo doteraz ani jedna z automobiliek nerobila. Veční rivali Ferrari a Lamborghini pripravujú ďalší útok na peňaženky zákazníkov a srdcia fanúšikov.

V Maranelle vsadili na nový základný model s množstvom svojim spôsobom revolučných noviniek. Za tradičným pomenovaním California sa skrýva kabriolet s pevnou skladacou strechou, usporiadaním interiéru 2+2, zadnou nápravou typu multilink, sedemstupňovou robotizovanou dvojspojkovou prevodovkou a novým motorom 4.3 V8 s priamym vstrekovaním paliva.

Na prvý pohľad sú to všetko bežné veci, no v prípade Ferrari je to veľký skok dopredu. Už len samotný fakt, že osemvalec je umiestnený vpredu je pre puritánskych fanúšikov značky miernym šokom. Veď pravé Ferrari má pod dlhočiznou prednou kapotou jednoznačne len dvanásťvalec. A keď zoberieme do úvahy, že motor vychádza z agregátu 4.7 nasadeného v modeloch Alfy Romeo či Maserati, je revolúcia na mieste.

Nové Ferrari chce byť evidentne autom pre každý deň. Nekompromisná športová stránka auta ustupuje do úzadia, s Californiou sa dá vďaka adaptívnemu podvozku jazdiť pohodlne aj po meste za nákupmi či voziť deti do školy. Značka pritom nestratila nič zo svojej noblesy, iba sa trochu priblížila masám. Podobne ako je to pri množstve iných kedysi exkluzívnych značiek.

Maranello je od St. Agatha Bolognese vzdialené len nejakých 35 kilometrov, Lamborghini Estoque je však od Californie vzdialené približne toľko svetelných rokov. Novinka s býkom na prednej kapote je totiž mimoriadne luxusné štvordverové kupé, ktoré sľubuje maximum.

Zástupcovia automobilky pri premiére síce zdôrazňovali, že ide o koncept. Konkurencia ale nespí a Porsche Panamera či Aston Martin Rapide tu budú čoskoro. Lamborghini ich ale porazilo už v predstihu. Majestátne auto s rázvorom 3,01 metra sa uviedlo citlivou teasingovou kampaňou a tak sa stalo hviezdou parížskeho autosalónu, zatiaľ čo sa Panamera a Rapide už neskutočne dlho preháňajú po testovacích okruhoch a doslova sa pchajú do objektívov špionážnych fotografov.

Slovo estoque označuje veľký meč, ktorý sa používa pri súbojoch s býkmi. V tomto prípade bude ale skôr znamenať meč, ktorým Estoque rozdelí priaznivcov značky. Nie je to len štvorica dverí, ale aj orientácia na luxus predovšetkým v interiéri. Tu už športovosť nie je na prvom mieste, k čomu sa pridávajú aj špekulácie o pohone. Estoque je totiž len koncept a nevie sa, s čím príde do sériovej výroby. Desaťvalec z Gallarda, nový menší osemvalec spriahnutý s hybridným ústrojenstvom či nebodaj magické písmenká TDI z Ingolstadtu?

Text: Martin Ruisl
Foto: Ferrari, Lamborghini