Lewis Hamilton: Najmladší Majster sveta F1

Najmladší majster sveta F1 v histórii, prvý pilot tmavej pleti, ktorý sa výraznejšie presadil v medzinárodnom motoristickom športe a jeden z najtalentovanejších šoférov na svete – Lewis Hamilton.
Vydané  Text: 

Presne vo veku 23 rokov, 9 mesiacov a 26 dní zdvihol nad hlavu to, na čom pracoval od svojich šiestich rokov – titul Majstra sveta F1. Celým menom Lewis Carl Davidson Hamilton sa narodil 7. januára 1985 vo Veľkej Británii, jeho korene ale siahajú do Grenady. Po rozchode svojich rodičov žil s matkou, no za športovú kariéru môže vďačiť v prvom rade svojmu otcovi. Ten mu ako šesťročnému daroval motokáru a vlastne celý svoj život zasvätil Lewisovej kariére. Pre kariérny postup v motoristickom športe sú mimoriadne dôležité peniaze. Veľa peňazí. Anthony Hamilton ich často získaval aj v troch zamestnaniach naraz. Napriek tomu nevynechal ani jedny preteky svojho syna. Ako desaťročný získal Lewis svoj prvý titul na motokárach. Počas slávnostného odovzdávania cien skrížil cestu Ronovi Dennisovi, šéfovi tímu McLaren a so žiadosťou o autogram sa mu sebavedomo predstavil. Ron vtedy odpovedal, nech mladík zavolá o takých 9 rokov. Nakoniec však sám v roku 1998 zdvihol telefón a zavolal chlapca do programu pre mladých jazdcov. Hamiltonovi sa z hľadiska kariéry vlastne nič lepšie nemohlo stať. Aj keď mu viacerí vyčítajú, že ho Ron Dennis vodil za ručičku, tohoročný titul ukazuje správnosť tejto voľby. V roku 2001 sa Lewis prvý raz posadil do monopostu Formule Renault. Britský titul v tejto discplíne v roku 2003 ho promoval do F3 Euroseries. V tom čase už bolo zainteresovaným jasné, že pracujú so supertalentom, ktorý má tie najvyššie ambície. Len mu treba dať to najlepšie. Preto Hamilton prestúpil z tímu Manor do špičkového ASM. Titulu v roku 2005 nestálo nič v ceste. Pred bránami F1 stál Lewis Hamilton v roku 2007, keď rok predtým famóznym štýlom získal titul v seriáli GP2. Tieto preteky sa jazdia ako sprievodné podujatie víkendov F1 v Európe. Mladík tmavej pleti zaujal nie len rýchlosťou, ale aj dravým štýlom s množstvom drzých a nekompromisných predbiehacích manévrov. Otázkou teda bolo, či ho Ron Dennis posadí hneď do pretekov, alebo mu dopraje rok testovania. Prvá možnosť znamenala, že by sa Hamilton posadil do druhého auta tímu vedľa dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa, a tak sa stalo. Španiel dostal vážneho súpera. Ambiciózny Brit totiž hneď od začiatku bojoval o popredné priečky, kým jeho bývalí, hoc aj skúsenejší, súperi z nižších kategórii ako Nico Rosberg, Adrian Sutil, Robert Kubica, Sebastian Vettel, Timo Glock či Nelsinho Piquet ešte len hľadali stratené sekundy alebo zisťovali, ako sa to vlastne riadi. Už počas svojej prvej sezóny sa dostal do vedenia svetového šampionátu a na Veľkej cene Kanady si pripísal zaslúžené prvé víťazstvo. Mohla to byť sezóna snov zakončená titulom, no interná vojna s tímovým kolegom bola silnejšia. Konečné druhé miesto po spackaných pretekoch v Brazílii bolo aj tak obrovským úspechom a potvrdením výnimočného talentu. Je pravdou, že nebyť Alonsa, asi by McLaren MP4-22 nebol až také konkurencieschopné auto. No pre pohodu v tíme bol jeho odchod nevyhnutnosťou. Lewis tak pre rok 2008 dostal nového tímového kolegu v osobe Heikkiho Kovalainena. Mladý Fín je síce tiež talentovaný, no Hamilton má predsa len trochu navrch. Jazdecké kvality sa totiž ukážu v ťažkých podmienkach mokrej trate. A tu Lewis ťažko hľadá relevantného konkurenta. Má skvelý cit pre priľnavosť a veľmi rýchlo dokáže podchytiť šmyk. V jeho jazde cítiť dravosť a odhodlanie. Nie je stroj, je to človek, ktorý perfektne splynul so strojom do jedného celku. Každý pilot občas nemá svoj deň a aj niektoré Lewisove výkony by mohli radšej upadnúť do zabudnutia, napríklad tohoročná GP Japonska. No zvlášť v GP2 sa presadil tým, že aj zo zlej štartovej pozície dokázal veľa získať. Okrem jazdeckých schopností na to treba aj taktické myslenie. Hoci McLaren v tejto oblasti nepatrí k najlepším, Hamiltonovu rýchlosť čoraz viac podporuje aj vynikajúce využívanie pneumatík. Nie raz dokázal ušetriť toto čierne zlato Formule 1 aby potom mohol vyraziť do neočakávaného útoku. Text: Martin Ruisl Foto: Profimedia, archív **Vrcholy kariéry Lewisa Hamiltona** **1995 –** britský šampión triedy Kadet na motokárach **2000 –** majster Európy triedy Formula A na motokárach **2003 –** šampión seriálu Formula Renault UK **2004 –** 5. miesto v celkovom hodnotení F3 Euroseries, prvé testovacie jazdy v monoposte F1 s tímom McLaren-Mercedes **2005 –** šampión seriálu F3 Euroseries **2006 –** šampión seriálu GP2 **2007 –** 2. miesto v celkovom hodnotení MS F1, prvé víťazstvo pri GP Kanady, najmladší líder priebežného poradia MS **2008 –** najmladší Majster sveta F1 v histórii








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.