Adrenalínová expedícia

Dvanásť dobrodruhov sa rozhodlo prejsť z Paríža do New Yorku po kolesách…bez pomoci, bez lode
Vydané  Text: 

Na bratislavských cestách vzbudili pozornosť upravené Jeepy. Nešlo o reklamnú akciu, naše hlavné mesto bolo zastávkou expedície, ktorú môžeme smelo označiť za adrenalínovú.Hlavou expedície a autorom projektu je dobrodruh Matthias Jeschke. Jeho tri upravené Jeepy Wrangler Unlimited Rubicon tretieho októbra vyrazili z Paríža na trasu dlhú 43 000 km okolo Zeme. Čaká ich náročná trasa vedúca cez Sibír a Aljašku až do New Yorku. Pravdepodobne najnáročnejšou etapou bude prejazd Beringovej úžiny po ľade. Na ruskej strane ich čaká dedinka Uelen, kam sa podľa Jeschkeho zatiaľ nikto autom nedostal. „Tanky a ťažká technika sa tam vyskytujú, no auto nie,“ povedal nám pri prezentácii svojho projektu. Z Uelenu trasa povedie po ľade. I keď Beringova úžina je v tejto oblasti široká asi 100 km, pre mimoriadne silné prúdenie medzi Severným ľadovým a Tichým oceánom budú musieť urobiť veľký oblúk na sever. Trasa sa tak predĺži zhruba na 400 km. Jeschke chce svojim projektom splniť hneď tri historické míľniky. Okrem úmyslu dostať sa do Uelenu autom a prejsť Beringovu úžinu po ľade je to zhruba 2 000 km dlhá trasa po severnom pobreží Aljašky do Fairbanksu. To je taktiež oblasť, kde sa ešte auto nevyskytlo. Zaujímavým aspektom projektu je použitie biopalív. Upravené Jeepy sú schopné spaľovať až 100-percentný bioetanol. Podľa Jeschkeho chcú prejsť celú cestu tak, aby nezanechali stopy na prírode či ovzduší. Súčasťou projektu po jeho úspešnom zavŕšení je výsadba stromov, aby dobrodruhovia vykompenzovali emisie oxidu uhličitého, ktoré po ceste vyprodukovali. Všetky zásoby povezú so sebou. Dva z troch Jeepov budú mať prívesy, na ktorých sú okrem plavákového systému aj dodatočné nádrže. Samotné autá odvezú 850 litrov paliva každé a prívesy ďalších dvetisíc litrov. Samotný fakt, že v extrémnych podmienkach na Sibíri či Aljaške vozidlá budú ťahať dva obrovské prívesy, vyvoláva pochybnosti. No podľa Jeschkeho možno podvozok prívesov premeniť na akýsi druh saní, čo by im malo uľahčiť cestu práve v najextrémnejších podmienkach. Ďalšou pomocou sú aj solárne panely na streche, ktoré neustále dobíjajú tri akumulátory a v prípade totálnej nehody im umožnia použiť vysielačku a zavolať pomoc. Jeschke odhaduje, že ak všetko pôjde dobre, do New Yorku by mali doraziť v júni budúceho roka. O priebehu expedície vás budeme informovať. S Matthiasom Jeschkem sme sa dohodli, že pred a za Beringovou úžinou sa spojíme cez satelit a urobíme s ním krátky rozhovor. Podľa plánu by to malo byť koncom februára. Viac informácií o expedícii sa dozviete na stránke www.pny2009.com. Text: Soňa Zverková Foto: autorka, www.pny.2009.com








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.