Rozhovor: Ing. Andrej Glatz – (1. časť)

Vlani prestal existovať globálny koncern DaimlerChrysler. Nielen o tom, ako sa to dotklo slovenského importu jej značiek, nám porozprával Ing. Andrej Glatz, generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia.
Vydané  Text: 

**Pred piatimi rokmi ste sa v rozhovore pre nás vyjadrili, že nevnímate „manželstvo“ medzi Daimlerom a Chryslerom ako jednoznačne pozitívne. Vaše slová sa teda potvrdili….** Glatz: V podstate áno. Podľa mňa je ťažké spájať prémiovú značku so značkami množstevnými, po stránke odlišného odbytu, marketingu, aj cieľovej skupiny. V globálnom svete síce také fúzie majú svoj ekonomický význam, napríklad pri šetrení nákladov na vývoj, ale aj tak považujem rozdelenie koncernu za dobré, pretože Daimler na fúziu doplatil nemalou finančnou stratou, a určite trochu aj stratou imidžu. **Americké značky, ktoré dovážate, a ktoré ste označili za množstevné, však u nás za prémiovým Mercedesom v predajoch možno trochu paradoxne zaostávajú….** Glatz: Automobily týchto značiek sú určite kvalitné a aj v modernom európskom poňatí spĺňajú všetky parametre. Žiaľ, na Slovensku nemajú veľkú tradíciu a konkurencia je obrovská. Časom sa to bude zlepšovať, dynamickejšie však podľa mňa budú rásť určite tie značky, ktoré sa priamo na Slovensku aj vyrábajú. **Mercedes po rozpade koncernu prišiel u nás s novým názvom spoločnosti, ktorá ho u nás zastrešuje. Ako to vnímate?** Glatz: Už keď sa pred pätnástimi rokmi zmenil Mercedes-Benz na Daimler Benz, nebol som nadšený. Myslím si totiž, že značka Mercedes je to najcennejšie, čo máme. Keď prišla zmena na DaimlerChrysler, mnohí už úplne stratili orientáciu o koho ide. Keď sme sa v telefóne predstavovali menom „DaimlerChrysler Automotive Slovakia“, museli sme hneď na vysvetlenie pripojiť, že ide o Mercedes. Takže ja som aj po tejto stránke zmenu a vznik nového názvu Mercedes-Benz Slovakia veľmi uvítal, dokonca sme oň aj trochu bojovali, pretože jedna z úvah bola, že spoločnosti, ktoré budú aj naďalej distribuovať Chrysler, Jeep a Dodge, ostanú pod menom DaimlerChrysler. Je možno trochu zvláštne, že tieto značky teraz spadajú pod Mercedes, pre samotný Mercedes je to však podľa mňa veľmi dobré. **Čo prinesie vašej spoločnosti prijatie eura od roku 2009?** Glatz: Myslím si, že nič dramatické. Naša spoločnosť má už niekoľko rokov cenníky vychádzajúce z eura, to znamená že veľmi transparentne dávala najavo, kde sa v rámci celej menovej únie nachádza svojimi cenami. Občas to pre nás malo aj nevýhody, napríklad pri kurzovom vývoji, ktorý nás nútil niekedy predávať autá za inú cenu, než akú sme kontrahovali pri objednávke. **Cenníky vašich automobilov ostali aj po 24. auguste prepočítavané podľa aktuálneho denného kurzu, a nie podľa konverzného. Môžete to, prosím, vysvetliť?** Glatz: My predávame autá v eure, korunové cenníky máme iba informatívne, a preto prepočítavať konverzným kurzom nemusíme. To, že niektoré iné značky, ktoré majú cenník primárne tiež vychádzajúci z eura, ich teraz prepočítali na slovenské koruny konverzným kurzom, je iba ich osobné rozhodnutie, nemuseli to povinne urobiť. Ku koncu roka, v štvrtom kvartáli, keď už sa denný a konverzný kurz bude vyrovnávať, postupne aj my zrejme prejdeme na prepočítavanie konverzným kurzom. Zhováral sa Ladislav Malák Foto: PANER **Citát: „Je dobré, že u nás stále viac zákazníkov nepovažuje za najdôležitejší faktor kúpy automobilu jeho obstarávaciu cenu.“ Kto je Ing. Andrej Glatz?** Ing. Andrej Glatz (61) sa narodil v Košiciach. V roku 1973 ukončil štúdium na Stavebnej fakulte SVŠT a do roku 1976 tu pôsobil ako odborný asistent na katedre ekonomiky. V rokoch 1976-1990 bol vedúcim správy majetku TJ Slávia SVŠT. V rokoch 1984 a 1985 pôsobil v prenájme cez Polytechnu vo firme W. Gottschligg GmbH. V roku 1990 sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti Motor-Car Wiesenthal & Co. Od marca 2005 bol generálnym riaditeľom spoločnosti DaimlerChrysler Automotive Slovakia a počnúc 1. januárom 2008 je generálnym riaditeľom spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia, s.r.o. Je predsedom Slovenskej jazdeckej federácie, predsedom JK Slávia STU a konzulom Peruánskej republiky na Slovensku.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.